-
Dels origens al S.XX
http://es.wikipedia.org/wiki/ComenioDes de Plató (I a. C.) a Comenius l'educació es basa en la transmissió de coneixements. Comenius, al s.XVII, publica dues obres cabdals: Orbis Pictus que és el primer llibre il•lustrat per a nens i Didáctica Magna, obra pedagògica que postula reflexions encara avui vigents -
Origen del conductisme
Thorndike estableix les bases del conductisme a "Educational Psychology". Estudia els condicionants de la conducta humana en relació als resultats erronis o satisfactoris. Així, qualsevol animal, inclòs l'ésser humà, té més probabilitats de repetir una conducta si aquesta ha tingut resultats satisfactoris. Posteriorment Pávlov i, sobretot, Skinner seran els teorics més importants del Conductisme http://youtu.be/aDSKupDeoZ0 -
John Dewey
https://sites.google.com/a/nau.edu/learning-theories/john-deweyPlanteja la necessitat de millorar els procesos ensenyament - aprenentatge, així com vincular les teories amb les pràctiques. Això suposa una visió innovadora a l'educació on el docent ha de ser capaç d'adaptar-se a cada context i situació. Es una visió democràtica de l'educació i adaptada a les necessitats socials. -
Teoria cognitivista
http://www.youtube.com/watch?v=SxjzUmAQkv0Teoria centrada en l'estudi de la ment humana. Pretén conèixer com s'aprèn a través dels processos d'interpretar, processar i emmagatzemar la informació a la memòria. Es centra en com s'adquireixen les representacions del món, s'emmagatzemen i es recuperen de la memòria. La psicologia cognitivista és la que ha tingut més influència sobre el disseny instruccional. -
Conductisme
http://www.youtube.com/watch?v=t4wKYMaVc0MLa teoria conductista o behaviorista explica l'aprenentatge com un canvi en la conducta del individu lligat als canvis del seu entorn. Estableix l'aprenentatge com una associació entre estímul-resposta -
Primeres concepcions de la tecnologia educativa
Area, al 2009, comentà que les primeres concepcions de la tecnologia educativa aparegueren els anys 40 i 60 i sorgiren en l'àmbit militar nord-americà. -
Primera definició del disseny instruccional
http://es.scribd.com/doc/86465478/Exposicion-de-Diseno-InstrucccionalRobert Glaser, fou el primer en introduir aquest concepte, i ho va fer des de la perspectiva d'un model que relacionava l'anàlisi de les necessitats de l'alumnat, amb el disseny i el desenvolupament de recursos i les estratègies d'aprenentatge. -
Association for Educational Communication and Technology
http://www.aect.org/newsite/Aquesta associació va ser la primera en començar a utiltizar el terme Instructional Desing. Aquesta entitat posa l'èmfasi en el disseny i el missatge com a estratègia per a controlar el procés d'aprenentatge. L'objectiu d'aquest terme és el de sistematitzar mètodes de planificació i de desenvolupament dels processos d'ensenyament. -
Influència conductista a enfocament tecnicoracional
Area, el 2009, comentà que entre els 60 i els 70, es va passar de la fascinació pels audiovisuals i la influència conductista a lʼenfocament tècnicoracional del disseny i lʼavaluació de lʼensenyament. -
Robert M.Gagné
http://es.scribd.com/doc/71847931/Robert-M-GagneEn la seva obra "The conditions of learning" va detallant la definició de ID, en cinc nivells d'actuació: planificació, producció, selecció, ús i gestió. La base teòrica és conductista i cognitivista. Els coneixements i habilitats acadèmiques s'assoleixen gràcies a la programació d'objectius d'aprenentatge observable i mesurables. S'estudien els processos de comunicació a les aules. -
Inicis del Model ADDIE
http://www.slideshare.net/mnperezdc/modelo-addie-1674197Aquest model, va ser desenvolupat per un primer moment com a model genèric per explicar els diferents processos relacionats amb l'ISD. Aquest model va ser important ja que obligava a mirar l'aprenentatge des d'una perspectiva més unitària, més sistèmica.
El model ADDIE està format per les fases següents: anàlisi, disseny, desenvolupament, implementació i validació. -
Augmenta el número de d'usuaris d'ordenadors personals
En els anys 80 comença a aparèixer els ordinadors personals i el nombre d'usuaris augmenta. -
Charles M. Reigeluth
http://profile.educ.indiana.edu/Default.aspx?alias=profile.educ.indiana.edu/reigelutL'autor diu que les teories del DI es basen en principis de disseny, els quals descriuen mètodes d'ensenyament i aprenentatge, i les situacions en què aquests mètodes s'haurien de fer servir. -
Apareix la formació online
La formació online apareix als anys 90 i fins a l'actualitat s'ha anat actualitzant. -
Necessitat de nous dissenys instruccionals
http://www.comp.dit.ie/dgordon/courses/ilt/ilt0004/thesystematicdesignofinstruction.pdf recomanen formular dissenys instruccionals més variats que es planifiquin i s'avaluïn en funció de les necessitats dels contextos i dels destinataris actuals, on les TIC hi tenen un paper rellevant. -
Definició del model ISD
Kent L.Gustafson i Robert M. Branch defineixen el rol del model ISD com el rol dels models de desenvolupament instruccional l'objectiu del qual es proporcionar eines conceptuals de comunicació que ajudin a visualitzar, dirigir i gestionar els processos per la creació d'accions d'aprenentatge guiat. http://courses.ceit.metu.edu.tr/ceit626/week7/gustafson-branch.pdf -
Aprenentatge constructiu de Mayer
http://www.slideshare.net/ladbrito/02-principios-del-aprendizaje-multimediaL'aprenentatge pot tenir lloc a partir d'una estratègia d'ensenyament directa i ben dissenyada. -
Model Rapid Prototype
http://www.youtube.com/watch?v=Dz3kwwQXob4Aquest model es considera un model força utilitzat actualment. Prové de l'enginyeria del programes i dels models racionals que s'interessen pel context social del sistema d'aprenentatge. -
Marc de conversa (Conversational framework de Laurrillard)
http://edutechwiki.unige.ch/en/Laurillard_conversational_frameworkDiàleg en forma de discurs, adaptatiu, interactiu entre professor i alumne. -
ADDIE
http://www.learning-theories.com/addie-model.htmlEl model ADDIE es un proces de disseny instruccional interactiu on els resultats de l'avaluació formativa de cada fase pot conduir al disenyador instruccional al començament de qualsevol de les fases previes.
El producte final d'una fase és el producte incial de la fase següent. -
Classificacio dels models DI en tres generacions
Tennyson es basa en tres enfocaments epistemològics bàsics - el positivista, l'interpretatiu, i el crític -, els quals representen (respectivament) a les teories conductistes, cognitivistes i constructivistes.
El dissenyador del projecte educatiu es basarà en diferents postures filosòfiques, coneguent els seus punts forts i els febles de cadascuna d'elles per poder decidir en quina o quines basarà la seva proposta educativa perquè aquesta sʼajusti a cada context i situació concreta. -
Marc sobre les característiques de l'aprenentatge
http://www2.le.ac.uk/departments/beyond-distance-research-alliance/staff/grainneConole, parla sobre el marc d'aprenentatge sobretot útil en el ePortofolio. Els 4 eixos son: pensar i reflexionar, experiència i activitat, evidència i demostració i comunicació i interacció. -
Rol del dissenyador instruccional
La tecnologia educativa i el dissenyador instruccional posen molt d'esforç en l'educació formal però el futur està en l'educació no formal. -
6 dominis DI - DTP
http://www.deepdyve.com/lp/springer-journals/richey-klein-tracy-the-instructional-design-knowledge-base-theory-06HNQMiDv0 proposen que la base del conèixement del DTP s'estableixi a partir de 6 dominis.
1-Els estudiants i els processos d'aprenentatge.
2- Els contextos d'aprenentatge i actuació.
3-L'estructura del contingut i la seqüència
4-Les estrategies formatives i no formatives
5-Els mitjans tecnològics i sistemes de distribució
6-Els dissenyadors i processos de disseny -
Reiser i Dempsey
[http://www.reelapp.com/a2887d#1] ](http://www.reelapp.com/a2887d#1] )Estableixen el nom de instructional technology o tecnologia educativa. El disseny instruccional és un procés sistemàtic que s'utilitza per desenvolupar programes d'educació i formació de una manera consistent i fiable.