Zoltán Kodály

  • 1 CE

    Zoltán Kodály

    Zoltán Kodály
    Zoltán Kodály (Hongria, 16 de desembre de 1882 - Budapest, 6 de març de 1967) va ser un destacat músic hongarès l'estil musical del qual va travessar primer una fase postromàntica-vienesa i que va evolucionar després cap a la seva característica principal: la barreja de folklore i harmonies complexes del segle xx dC C., compartida amb Béla Bartók.
  • 2

    Biografia

    Biografia
    El 1900, Kodály va ingressar a la Universitat de Budapest per tal d'estudiar llengües modernes, i va començar a estudiar música a l'Acadèmia Franz Liszt de Budapest, on va ser alumne de composició de Hans Koessler. L'any 1910 va contreure matrimoni amb la compositora Emma Sándor, nascuda Schlesinger (1863–1958). Arran de la primera guerra mundial el 1918, serà acusat d'antipatriòtic i tindrà prohibit impartir classes a l'acadèmia. Això es mantindrà fins a 1921.
  • 3

    Biografia

    Biografia
    Al voltant de 1940, quan Bartók es va exiliar a Nova York, Kodály es convertirà en la principal figura d'Hongria. Els factors que el van portar a això van ser l'inici de la recopilació de música popular hongaresa Corpus Musicae Popularis Hungaricae, el qual publicaria el 1953, i el seu nomenament com a membre del Departament de Filosofia i Estètica de l'Acadèmia Hongaresa de Ciències.
  • 4

    Premis

    Premis
    Kodály va obtenir, a més dels tres premis Kossuth, el títol de doctor honoris causa el 1944 per la Universitat de Kolozsvár, el 1957 per la de Budapest, i el 1960 per la d'Oxford. Des de l'any 1961 fins a la mort, va ser el president de l'Escola d'Alts Estudis Musicals Franz Liszt i de l'International Folk Music Council. Va morir el 6 de març de 1967 a Budapest, i la seva dona actual, Sarolta Péczely, es va fer la principal responsable de la Fundació Zoltán Kodály.
  • 5

    Etnomusicòleg

    Etnomusicòleg
    Com assenyala Morgan al seu llibre La música del segle xx d. C. fent referència a l'article “Sobre el significat de la música folklòrica” publicat per Bartók el 1931, ell i Kodály es van adonar que la música dels gitanos en realitat era una adaptació comercial de la música folklòrica, i que la veritable música tradicional hongaresa estava en realitat amb els camperols i amb els grangers.