Zyphyrspm5elldm7ly4ebmm4ky

Linea del tems del teatre

  • 560 BCE

    ORIGEN DEL TEATRE

    ORIGEN DEL TEATRE
    -Sorgeixen nous rituals centrats en el culte a la mare terra coma productora de tots els essers vius i del cicle de la vida. Amb ella s’exalta la fertilitat y la representació de la sembra, el creixement dels cereals i la sega. Aquest rituals s’estenen per les principals cultures de l’Orient mitja que eren la Mesopotàmica i la Egípcia. Tot i que l’origen del teatre no s’inicia fins l’any 500 a.C. aproximadament amb el teatre d’Atenes.
  • 550 BCE

    Teatre grec

    Teatre grec
  • Period: 550 BCE to 220 BCE

    TEATRE GREC

    CARACTERÍSTIQUES:
    - Es va originar en un espai circularal aire lliure (orquestra). - En festes dionisiaques.
    - Duien a terme les escenificacions de la vida dels Déus.
    - Els actors eren doblats pel cor, situat a l'orquestra.
    - Les representacions es basaven en cerimònies religioses representades a través de la tragèdia i, amb el temps, es van anar incorporant altres gèneres com la comèdia i la sàtira. TEATRES IMPORTANTS:
    - Sófocles
    -Eurípides
  • Period: 550 BCE to 220 BCE

    TEATRE ROMA

    CARACTERÍSTIQUES:
    - El teatre es va convertir en un entreteniment.
    - La forma més popular era la comèdia.
    - Obres escrites en les llengües clàssiques, grec o llatí. OBRES IMPORTANTS:
    - Plauto (254 - 184 a.C.): Va escriure 21 comèdies Palliata.
    - Terenci (194 - 159 a.C.): Va escriure només sis comèdies Palliata.
    - Sèneca (4 a.C. - 65 d.C.): A més de ser un filòsof estoic.
  • 220 BCE

    Teatre romà

    Teatre romà
    LLOC ON ES FEIA:
    - Es feia en un edifici de gran magnitud i majestuositat.
    Hi havia tres tipus:
    ·El circ Roma (carreres de cavalls, caçes i exhibicions d'animals).
    ·El Coliseu Roma era on els gladiadors celebraven lluites, a més de les lluites entre animals i execucions públiques.
    ·El teatre Roma era el menys popular.
  • 400

    Teatre medieval

    Teatre medieval
    -Teatre litúrgic: escenes dialogades i interpretades pels membres dels temples.
    -Teatre religiós: orientat a difondre els missatges de l'església catòlica. Es van expandir fora dels murs de les catedrals.
    -Teatre profà culte: s'efectuaven en diferents institucions reconegudes, i s'inclinen cap a trames clàssiques.
    -Teatre profà popular: es feien als carrers, les places, on la majoria de les persones tenien accés. No es podia fer a les esglésies.
  • Period: 400 to 1400

    TEATRE MEDIEVAL

    CARACTERÍSTIQUES:
    - Va començar a les esglésies representant moments litúrgics més importants, com l'epifania, la visita al sepulcre i la passió de Crist.
    - Va passar a les places públiques i carrers.
    - Introducció de vestimenta per a l'ocasió, carros decorats...
    - Inicis de la comèdia de l'arte
    - S'utilitzen els arquetips
    - Destaca italià com a país
    OBRES IMPORTANTS
    Teatre Hagiogràfic: la representació de vides de sants i màrtirs.
    Obres en Llengües Vulgars: obres en llengües vulgars.
  • 1400

    Teatre reneixentista

    Teatre reneixentista
    Autors molt importants:
    LOPE DE VEGA: La Vega del Parnaso
    MIGUEL DE CERVANTES: la cueva de salamanca
    LOPE DE RUEDA: "Fuente Ovejuna,"
    WILLIAM SHAKESPEARE: Hamlet
  • Period: 1400 to

    TEATRE DEL RENAIXAMENT

    CARACTERÍSTIQUES
    - L'humanisme es converteix en part essencial de la transformació conceptual del drama.
    - Existència de la màscara.
    - Teatre improvisat i popular (lligat a les tradicions de cada regió).
    - Obres dramàtiques enfocades des de l'home i centrades en els personatges i els costums de moralitat.
    - Aparició de classes socials més cultes
    OBRES IMPORTANTS.
    - Nicolas de Cusa, va descobrir uns manuscrits de Plauto
    - La Celestina de Fernando de Rojas sobre el 1500.
    - “commedia dell’arte”
  • Teatre barroc

    Teatre barroc
    OBRES IMPORTATS:
    Tirso de Molina:"El burlador de Sevilla o El convidado de piedra".
    Pedro Calderón de la Barca:"La vida es sueño" i "El gran teatro del mundo"
  • Period: to

    TEATRE DEL BARROC

    CARATERÑISTIQUES
    - la seva grandiositat i espectacularitat escènica.
    - es van introduir elements com la il·luminació teatral, els decorats elaborats i l'ús de la música per crear atmosferes emotives.
    - presentaven conflictes dramàtics intensos i personatges amb passions extremes.
    - es caracteritzava per la seva exuberància i detallisme, buscant impactar emocionalment l'espectador mitjançant l'ús de recursos visuals i musicals.
  • Teatre del neoclassicisme

    Teatre del neoclassicisme
    OBRES IMPORTANTS
    "Lucrècia": Una obra destacada del teatre neoclàssic.
    "Arminda i Rosaura o el més constant amor": Una altra obra rellevant d'aquest període.
  • Teatre neoclàssic

    Teatre neoclàssic
    "La mort de Sòcrates" de Jacques-Louis David: Aquesta obra és un exemple destacat de la pintura neoclàssica, representant el filòsof grec Sòcrates bevent la cicuta. "El jurament dels Horacis" de Jacques-Louis David: Una altra obra rellevant d'aquest període, que simbolitza el sacrifici i la dedicació a la pàtria.
  • Teatre de la il·lustració

    Teatre de la il·lustració
    OBRES IMPORTANTS
    -"El misàntrop" de Molière: Aquesta obra còmica de Molière, dramaturg francès del segle XVII, reflecteix els valors i les crítiques socials característiques del període de la Il·lustració.
    -"Tartuf" de Molière: Una altra obra rellevant d'aquest període, que posa en qüestió la hipocresia i les convencions socials de l'època
  • Period: to

    TEATRE NEOCLÀSIC

    • Sorgeix com a rebuig al teatre del barroc
    • Va ser una manifestació literària del segle XVIII que va funcionar com una síntesi dels ideals de la Il·lustració. les seves produccions havien de ser moralitzants i educatives.
    • Temàtica que abordava problemes quotidians de les realitats burgeses.
    • Herois o protagonistes persones pertanyents a l'estatus burgès, per la qual cosa generalment es tractava de personatges acomodats i amb un cert nivell d'educació.
  • Period: to

    TEATRE DE LA IL·LUSTRACIÓ

    CARACTERÍSTIQUES:
    -Racionalitat i Il·lustració: reflecteix els valors de la Il·lustració, posant l'èmfasi en la raó, la ciència i la il·lustració com a guies principals.
    -Crítica social i política:t aborden temes socials i polítics des d'una perspectiva crítica i racional.
    -Èmfasi en la moralitat: solia incloure elements morals i educatius, buscant transmetre valors ètics i cívics al públic.
  • Teatre romanticisme

    Teatre romanticisme
  • Period: to

    TEATRE ROMANTICISTA

    CARACTERÍSTIQUES
    - El tema bàsic és l'amor apassionat que xoca contra les normes socials; gairebé sempre acabi en tragèdia.
    - Altres temes que predominen són: la fatalitat, la venjança
    - El marc de les obres sol ser de medi medieval.
    - L'obra es divideix en actes.
    - Rebuig de la regla; les tres unitats (il·lustració)
    - L'escenografia adquireix una gran importància.
    - Es dóna una barreja del tràgic i el còmic.
    - La finalitat no és educar, sinó commoure.
    - El llenguatge és retòric i grandiloqüent
  • Teatre realisme

    Teatre realisme
  • Period: to

    REALISME/NATURALISME

    El teatre realista va tenir un període de 50 anys (1830-1880) i seguit d'això va sorgir el teatre naturalista el 1880. El realisme al teatre té la voluntat de duplicar la realitat a través de les escenes, els seus personatges i arguments mostren els problemes polítics, socials i religiosos, mentre que el teatre naturalista accepta allò determinista, intransformable i hostil de l'home
  • Teatre simbolisme

    Teatre simbolisme
    OBRES IMPORTANTS
    -"Pell de ceba" de Maurice Maeterlinck: Aquesta obra simbolista belga és un exemple destacat del teatre simbolista, caracteritzada per la seva atmosfera misteriosa i simbòlica.
    -"El somni d'una nit d'estiu" de Maurice Maeterlinck: Una altra obra rellevant d'aquest període, que reflecteix els temes onírics i simbòlics característics del moviment simbolista teatral.
  • Period: to

    TEATRE SIMBOLISME

    Aparent manca d'acció dels personatges, no hi ha conflicte, cosa que irremeiablement deriva en un estatisme dels actors.
  • Teatre de l'expressionisme

    Teatre de l'expressionisme
    OBRES IMPORTANTS
    -Teatre dels Deutsches Theater a Berlín: Aquest teatre va ser un espai destacat per a la representació d'obres d'expressionisme, com ara les de Georg Kaiser i Ernst Toller.
    -Teatre dels Kammerspiele a Munic: Aquest teatre va ser un altre escenari rellevant per a la producció d'obres d'expressionisme, destacant-se per la seva innovació i experimentació escènica.
  • Period: to

    TEATRE EXPRECIONISME

    S'oposà a la representació fidedigna de la realitat pròpia del naturalisme, renunciant a la imitació del món exterior i pretenent reflectir l'essència de les coses, a través d'una visió subjectiva i estilitzada de l'ésser humà.
  • Teatre surrealista

    Teatre surrealista
    OBRES IMPOTANTS
    -"El àngel exterminador" de Luis Buñuel: Aquesta obra cinematogràfica, tot i ser una pel·lícula, reflecteix elements surrealistes i ha estat considerada una obra clau del surrealisme cinematogràfic.
    -"La cantant calba" de Eugène Ionesco: Aquesta obra teatral, tot i no ser estrictament surrealista, s'associa sovint amb el teatre de l'absurd i conté elements que recorden l'estil surrealista.
  • Teatre èpic

    Teatre èpic
    OBRES IMPORTANTS

    -"Mutter Courage und ihre Kinder" (La mare coratge i els seus fills) de Bertolt Brecht: Aquesta obra és un exemple clàssic del teatre èpic, que combina elements narratius extensos amb una crítica social contundent.
    -"Galileo Galilei" de Bertolt Brecht: Una altra obra rellevant d'aquest estil teatral, que posa en escena la vida del científic Galileo Galilei des d'una perspectiva crítica i reflexiva.
  • Period: to

    TEATRE EPIC

    És caracteritza per la seva oposició al teatre tradicional, buscant una distància crítica entre l'espectador i l'obra.
    -Crítica social i política: fort èmfasi en la crítica de la societat.
    -Distanciament: distància entre l'espectador i els personatges.
    -Narració complexa: elements narratius extensos i detallats per contextualitzar els esdeveniments
    -Participació activa de l'espectador: actitud crítica i participativa durant l'obra.
  • Period: to

    TEATRE SURREALISTA

    Va tenir el seu origen en les arts visuals i la literatura, amb figures com Salvador Dalí.
    Es caracteritza per la seva ruptura amb la lògica i la realitat convencional, explorant l'inconscient i els somnis a través de l'escenografia, els diàlegs i les accions dels personatges.
    S'utilitza:
    Imatges surrealistes: Escenografies i vestuari (realitat convencional).
    Diàlegs no lineals: Converses sense sentit aparent.
    Exploració de l'inconscient: Temes i situacions (els somnis i la ment humana).
  • Teatre d'avanguardies

    Teatre d'avanguardies
    OBRES IMPORTANTS
    -"Esperando a Godot" de Samuel Beckett: Aquesta obra és un referent clau del teatre de l'absurd, un moviment relacionat amb l'avantguarda, que qüestiona la realitat i la comunicació humana.
    -"La cantant calba" de Eugène Ionesco: Aquesta obra, tot i ser associada sovint amb el teatre de l'absurd, també s'ha considerat com una peça rellevant del teatre d'avantguarda per la seva innovació i ruptura amb les convencions tradicionals.
  • Period: to

    TEATRE D'AVANGUARDIES

    • Teatre pobre: es caracteritza per una simplificació extrema de la posada en escena, posant l'èmfasi en l'actor i la seva expressió física i emocional.
    • Teatre de l'absurd: caracteritzat per la seva ruptura amb les convencions dramàtiques tradicionals i la seva exploració de la condició humana en un món sense sentit.
    • Happening: caracteritza per ser una experiència artística en temps real, que involucra al públic en una experiència participativa i interactiva.
  • Teatre contemporani

    Teatre contemporani
    OBRES IMPORTANTS
    -"Angels in America" de Tony Kushner: Aquesta obra, dividida en dues parts, és un referent del teatre contemporani per la seva exploració de temes com la política, la identitat i la crisi de la sida.
    -"Clybourne Park" de Bruce Norris: Una obra contemporània que aborda temes com el racisme, la gentrificació i les relacions socials amb una perspectiva crítica i satírica.
  • Period: to

    TEATRE CONTEMPORANI

    CARACTERÍSTIQUES
    -Es diferencia del teatre clàssic tradicional.
    -Experimentació i innovació: fomenta la experimentació amb noves formes narratives, estètiques i temàtiques, buscant sorprendre.
    -Interdisciplinarietat: fusió de diferents disciplines artístiques com la dansa, la música, les arts visuals i la tecnologia...
    -Crítica social i política: aborda qüestions socials, polítiques i culturals actuals, fent una crítica.
    -Participació del públic: es busca la participació activa del públic.
  • Period: to

    TEATRE-DOCUMENT

    CARACTERÍSTIQUES:
    -Utilitza materials reals, com arxius, documents, testimonis o entrevistes
    -Obres que reflecteixen temes socials, polítics o històrics.
    -Font d'inspiració real: es basen en fet.
    -Investigació i recerca: investigació i recopilació de testimonis i documents per donar veu a les històries i experiències dels protagonistes.
    -Compromís amb la realitat: busca reflectir la realitat de manera fidel, posant en qüestió les convencions teatrals tradicionals i oferint una visió crítica.
  • Teatre-document

    Teatre-document
    OBRES IMPORTANTS
    -"The Laramie Project" de Moisés Kaufman: Aquesta obra documental relata els esdeveniments reals relacionats amb l'assassinat de Matthew Shepard a Laramie, Wyoming, i les seves repercussions en la comunitat.
    -"Trobades" de Jordi Oriol: Aquesta obra catalana és un exemple de teatre-document que explora les històries i les experiències de persones reals a través de testimonis i entrevistes.
  • TEATRE FUTURISTA

    TEATRE FUTURISTA
    • Teatre innovador
    • Té molta relació amb les noves tecnologies
    • Barreja l'actor amb prototips d'ordinadors