Timeline Arte Bizantino Al Gótico

By artty
  • Period: 300 to 1453

    Art Bizantí

    L'art romà d'Orient fa referència a l'art produït a l'Imperi Romà d'Orient, fins a la caiguda de Constantinoble, el 1453, a mans dels otomans, que posaria fi a un mil·lenari d'existència.
  • 360

    Santa Sofia

    Santa Sofia
    La esglèsia es acabada i inaugurada per Constanci II el 15 de febrer de 360.
  • 360

    Santa Sofia: Primera Esglèsia

    Santa Sofia: Primera Esglèsia
    Se suposa que aquesta primera església fou construïda com una basílica tradicional llatina de pedra amb galeries i un sostre de fusta, precedida per un atri. En aquells moments, ja era considerada com un dels monuments més excepcionals del món. Les dues esglésies formaven part de les esglésies principals de l'Imperi Romà d'Orient.
  • 415

    Santa Sofia: Segona Esglèsia

    Santa Sofia: Segona Esglèsia
    Una segona església fou ordenada construir per Teodosi II (408-450). La segona església fou cremada completament entre el 13 i 14 gener de 532. Uns quants blocs de marbre d'aquesta segona església han sobreviscut i es mostren al jardí de l'actual església (la tercera). Es pot apreciar que antigament s'arribava sobre cinc escalons de marbre a un pòrtic que conduïa amb tres entrades al nàrtex. També es pot constatar que l'amplada d'aquesta església era de 60 m.
  • Period: 476 to 1001

    Art Preromànic Visigòtic.

    Conjunt de manifestacions artístiques de naturalesa bastant diversa i de cronologies variades que tenen lloc a l'Europa occidental durant l'alta edat mitjana, amb posterioritat a l'art paleocristià i en paral·lel al desenvolupament de l'art romà d'Orient dins de l'Imperi Romà d'Orient.Reflecteix la fragmentació en diversos regnes del que havia estat l'Imperi Romà d'Occident. El seu marc cronològic comprèn des de la caiguda de Roma, l'any 476, fins a l'aparició de l'art romanic, al segle xi.
  • 537

    Santa Sofia: Tercera Esglèsia

    Santa Sofia: Tercera Esglèsia
    El 23 de febrer de 532, només uns quants dies després de la destrucció de la segona basílica, l'emperador Justinià I prenia la decisió de construir una tercera basílica totalment diferent, més gran i més majestuosa.
    La basílica es construí amb material portat de pertot l'imperi, com columnes hel·lenístiques des del temple d'Àrtemis a Efes.
  • Period: 711 to 1100

    Art Mossàrab

    L'art mossàrab neix a partir de la conquesta cristiana de territoris al nord de la península Ibèrica quan, a partir del segle ix, artistes mossàrabs procedents d'al-Àndalus s'hi desplaçaren. Portaven amb ells tècniques formals i estilístiques de les tradicions islàmiques pròpies d'aquelles terres i les reflectiren en les obres que, amb patrons preromànics i romànics, s'edificaven en aquells moments en les diferents nacions cristianes peninsulars.
  • 796

    Art Mossàrab: Còdex del Beat de Lièbana

    Art Mossàrab: Còdex del Beat de Lièbana
    Els "Comentaris a l'Apocalipsis de San Juan" va ser escrit per un monjo anomenat Beat del monasteri de Santo Toribio de Lièbana (Cantabria). Al ser il·lustrats dos segles després amb miniatures molt expressives van adquirir una importància major. Va ésser el llibre més copiat en els monasteris després de la Biblia. També va influir la proximitat de l'any 1000 i la idea de la fi del món.
  • 808

    Art Preromànic Visigòtic: exemple d'orfebreria

    Art Preromànic Visigòtic: exemple d'orfebreria
    Un exemple és la Creu dels Àngels. Va ser donada a la Catedral de San Salvador d'Oviedo per Alfons II, segons consta en una inscripció col·locada al revers de la creu. Nombrosos autors assenyalen la possibilitat que el rei donés la creu amb motiu de la consagració del nou temple dedicat a Sant Salvador. La peça és de tipus grec i de forma patent.
  • 842

    Art Asturià: Esglesia de Santa María del Naranco

    Art Asturià: Esglesia de Santa María del Naranco
    És un antic palau a quatre quilòmetres d'Oviedo. Originalment no es va pensar com església, sinó que va ésser l'Aula Regia del palau que el Rei Ramiro va construir a les afores de la ciutat. És Patrimoni de la Humanitat de la UNESCO.
  • 850

    Art Preromànic Visigòtic: exemple d'Arquitectura

    Art Preromànic Visigòtic: exemple d'Arquitectura
    Pel que fa a l'arquitectura, la ruralització, l'empobriment generalitzat, la inseguretat política i la manca de demanda artística donà com a resultat uns edificis pobres, de dimensions reduïdes, inspirats en l'art paleocristià del baix Imperi romà, els materials dels quals, tot sovint, s'obtingueren de la destrucció de monuments romans preexistents.
  • 900

    Santa Sofia: Mosaics de la Porta Imperial

    Santa Sofia: Mosaics de la Porta Imperial
    Els mosaics de la porta imperial adornen el timpà que supera la porta reservada a l'emperador. Segons el seu estil, se'ls pot datar de la fi del segle ix o del començament del X. L'emperador és representat amb una aurèola i podria ser Lléo VI el Filòsof o el seu fill Constantí VII. S'inclina davant el Crist pantocràtor, assegut sobre un tron incrustat de pedres precioses i donant la seva benedicció, la mà esquerra sobre un llibre obert.
  • 937

    Art Mossàrab: exemple d'Arquitectura

    Art Mossàrab: exemple d'Arquitectura
    L'esglèsia de Santiago de Peñalba, en el poble de Peñalba de Santiago, a Ponferrada. La decoració i l'estructura confereixen a l'esglesia una mescla d'elements celtes, àrabs (una cúpula que cobreix l'altar principal, els arcs de ferradura...) i visigòtics.
  • 944

    Santa Sofia: Mosaics del Timpà de l'entrada Sud-Oest.

    Santa Sofia: Mosaics del Timpà de l'entrada Sud-Oest.
    ELa Verge és asseguda sobre un tron decorat amb pedres precioses. El nen Jesús és assegut sobre els seus genolls, donant la benedicció i mantenint un rotlle a la mà esquerra. Sobre la seva esquerra s'aguanta l'emperador Constantí, vestit de cerimònia, presentant a Maria un model de la ciutat.
  • 975

    Art Mossàrab: Còdex del Beat de Girona

    Art Mossàrab: Còdex del Beat de Girona
    El Beatus de Girona és un manuscrit miniat, obra de la monja Ende, ajudada del miniaturista Emeteri i el copista Sènior. Mentre les miniatures mossàrabs típiques, tendeixen a l'esquematització, el hieratisme i l'aparença plana, les del Beat de Girona són més naturalistes; les figures apareixen més esveltes i s'hi pot apreciar una certa sensació de perspectiva i volum, per exemple, als plecs de les vestidures
  • 1100

    Art Romànic: Basílica de San Isidoro

    Art Romànic: Basílica de San Isidoro
    San Isidoro, és un temple cristià a la ciutat de Lleó. És un dels conjunts arquitectònics d'estil romànic més destacats d'Espanya, per la seva història, arquitectura, escultura, i pels objectes sumptuaris romànics que s'han pogut conservar. Presenta la particularitat de tenir un Panteó Reial als peus de l'església, amb pintura mural romànica i capitells excepcionals, tot la qual cosa fa que sigui peça única del món romànic de l'època.
  • 1100

    Art Romànic: Església de Sant Climent de Taüll

    Art Romànic: Església de Sant Climent de Taüll
    Sant Climent de Taüll és una església romànica de la localitat de Taüll, al terme municipal de la Vall de Boí. És el prototip d'església romànica de planta basilical amb les tres naus separades per columnes i coberta de fusta a dos aigües, capçalera amb tres absis i campanar de torre.
    El Crist en Majestat de Sant Climent de Taüll ha estat la pintura emblemàtica més utilitzada per representar el romànic català.
    Encara es conserventTres talles romàniques a l'interior del temple.
  • Period: 1100 to 1300

    Art Romànic

    L'art romànic es va desenvolupar a l'Europa Occidental després de la descomposició de l'Imperi carolingi.
    A banda de les influències clarament romanes també hi ha una clara assimilació de modalitats orientals.
    El nou estil s'estengué ràpidament per totes les cultures europees mediterrànies, travessant els Alps cap als països del Rin i endinsant-se per tota la península Ibèrica.
  • 1109

    Art Mossàrab: Còdex del Beat de Silos

    Art Mossàrab: Còdex del Beat de Silos
    El Beatus de Silos és un manuscrit il·luminat que conté el comentari a l'Apocalipsi de Beat de Liébana. Fou produït a l'Abadia de Silos, i, com indica el còdex mateix, acabat el 1091 per la part escrita i el 1109 per les il·luminacions.
  • 1112

    Santa Sofia: Mosaics de Comné

    Santa Sofia: Mosaics de Comné
    El mosaic dels Comnè és sobre el mur oriental del costat sud de la galeria. . La Verge Maria és dempeus al mig, amb el vestit blau fosc habitual en l'art romà d'Orient. Té sobre els genolls el Crist nen, que dóna la benedicció amb la mà dreta tot mantenint un rotlle a la mà esquerra. Sobre el seu costat dret, l'emperador Joan II Comnè és representat en un vestit adornat amb pedreries. Té a la mà un moneder, símbol d'una donació imperial a l'església.
  • 1120

    Art Mossàrab: exemple de pintura

    Art Mossàrab: exemple de pintura
    Les pintures que decoren l'interior de l'Ermita mossàrab, de San Baudelio de Berlanga pertanyen a l'estil romànic.
    Es poden dividir en dos registres. En la part inferior es trobaven les pintures de temàtica profana, mentre que les religioses es situaven als registres superiors i a la zona de l'àbside.
  • Period: 1140 to

    Art Gòtic.

    L’estil gòtic va desenvolupar-se a Europa lligat amb el gran desenvolupament urbà d’occident, donant pas a que s’aixequessin edificis més alts i lluminosos. D’aquesta manera, les ciutats van veure sorgir nombrosos grups de picapedrers, paletes i fusters, dirigits per mestres d’obres i arquitectes.
    En aquest període l’Església va construir grans catedrals per als habitants d’aquests nuclis, símbols del poder econòmic i de la fe dels seus habitants.
  • 1188

    Art Romànic: Pórtico de la Gloria

    Art Romànic: Pórtico de la Gloria
    Pòrtic de la catedral de Santiago de Compostela, construit pel Maestro Mateo.
    És una construcció basada en tres arcs essent el major, l'arc central. La seva iconografia es basa en l'Apocalipsi de San Juan.
    Va ser creat com entrada occidental i principal de la catedral. És un dels més grans monuments medievals del món i paradigma de l'evolució del Romànic cap al naturalisme Gòtic.
  • 1300

    Art Gòtic. La catedral-basílica de Palma de Mallorca

    Art Gòtic. La catedral-basílica de Palma de Mallorca
    La construcció de la basílica de La Seu, ubicada a Palma de Mallorca, va iniciar-se al damunt d'un penya-segat que en aquell moment limitava el mar. Per aquest motiu va ser, durant una bona temporada, l'única catedral d'estil gòtic del món amb un reflex. Avui en dia, l'efecte inicial d'aquesta construcció s'ha pogut reproduir per mitjà de la incorporació, al costat del temple, d'un llac d'aigua salada artificial, denominat Parc de la Mar.
  • 1310

    Art Romànic: exemple d'Escultura en el Gòtic Clàssic.

    Art Romànic: exemple d'Escultura en el Gòtic Clàssic.
    L'escultura es concretà en més autonomia respecte a l'arquitectura, de manera que tendia a preservar un notable sentit de la unitat i l'harmonia. Pel que fa a la forma, es va decantar cap a un estudi més detallat de la natura, tractant de reproduir els efectes lumínics (llums i ombres), les textures dels teixits, els subtils matisos de l'expressió dels rostres, la frescor de la joventut i les marques de la vellesa.
  • 1337

    Art Gòtic. Pintura: Giotto

    Art Gòtic. Pintura: Giotto
    Pintor, escultor i arquitecte és considerat un autor prerenacentista. Un iniciador del moviment a Itàlia. La seva obra va tenir una gran influència en els moviments pictòrics posteriors.
    És un dels primers pintors que representava expressions d'emocions i un espai tridimensional.
  • 1401

    Art Gòtic: Catedral de Santa María de la Sede

    Art Gòtic: Catedral de Santa María de la Sede
    Es tracta de la catedral amb les dimensions més importants de tot l'Estat, tal com remarca 'Carácter Urbano': amb un total d'11.520 metres quadrats, a més, és un dels temples religiosos cristians més grans que existeixen a tot el planeta.