-
3000 BCE
La cítara
El piano va ser fabricat a partir d'altres instruments. El primer d'ells va ser la cítara, estaba constituida per un conjunt de cordes tensades disposades sobre una taula, que es feien vibrar mitjançant les ungles, els dits o un objecte punxagut. És l'instrument de corda més antic de la línia evolutiva del piano. és originari de l'Àfrica i del sud-est d'Àsia que remontà a l'Edat de Bronze. -
500 BCE
El monocordi
El monocordi va ser l'evolució de la cítara amb unes petites variacions. Estaba constituit per una única corda, molt més llarga que les cordes que s'empraven en la cítara, que vibrava sobre una petita caixa de resonància de fusta. Va ser utilitzat per alguns matemàtics al llarg de la història per realitzar els seus estudis, com per exemple el grec Pitàgores, que va realitzar un estudi sobre les relacions entre els intervals musicals. -
Oct 28, 1100
El saltiri
El saltiri va ser un instrument construit sobre els principis de la cítara, però amb una forma trapezoidal, en funció de la longitud de les cordes. La taula trapeziodal del saltiri va donar pas al disseny dels primers clavecins. Es pretenia buscar algun mecanisme que permitís que les cordes sonessin sense estar en contacte directe amb els dits. -
Feb 12, 1400
L' "escaque" o "escaquier"
És un instrumetn poc conegut. Podem dir que el seu mecanisme, descrit per Henri Arnault de Zwolle, podria anticipar el del piano. -
Oct 28, 1400
El clavicordi
El clavicordi va ser un instrument que vibrava mitjançant un petit clau o una agulla metàl·lica que era accionada a través d'unes tecles que feien l'agulla o el clau per que vibrara la corda. -
Nov 4, 1400
El "dulcémele" o "dulcimel"
Va ser el primer instrument de corda percudida, que provenien del saturn, un instrument tradicional persa. -
Jun 16, 1450
Zanfora
Va ser el primer instrument sorgit de l'intent de crear algun instrument de teclat que fuincionés mitjançant la corda percudida. Té un origen incert, només podem saber que pertany a l'Edat Mitjana. -
Nov 4, 1500
El clavicordi i el clavecí
Al segle XVII, els mecanismes dels instruments de teclat eren bastant coneguts:- En el clavicordi les cordes eren colpejades per les tangents.
- En el clavecí les cordes eren pressionades per plomes d'oca.
-
El primer piano modern
La invenció del piano modern s'atribueix a l'Italià Bartolomeo Cristofori de Padua, que va ser contractat pel príncep Fernand II de Mèdici, com a conservador d'instruments. Va ser un expert fabricant clavicèmbals i així va aconseguir millorar les tècniques de la fabricació d'instruments de corda amb teclat. Es desconeix la data exacta en la que va sortir el primer piano del taller de Cristofori a Florència, però a un dels inventari ica l'existència d'un piano aproop del 1700. -
Millores en els pianos de Cristofori
Al 1726, Cristofori va introduir als seus pianos el sistema "una corda" que donava a l'intèrpret la possibilitat de desplaçar el mecanisme per tal que cada martellet colpejara suament una quantitat de cordes menor a les d'avans. Al 1732 van aparéixer les primeres composicions amb el sistema "una corda", dintre d'elles en destaquen les 12 sonates per a piano de Lodovico Giustini, anomenada "Sonate de cimbalo di piano e forte detto volgarmente di martelletti". -
Apogeu a finals del segle XVIII a Viena
Des dels primer pianos fabricats a Italia per Cristofori fins als actuals han succeït grans canvis. La fabricació de pianos va assolir un gran apogeu a finals del segle XVIII a Viena. En podem destacar alguns fabricants impoortants com Johann Andreas Stein i els vienensos Nannette Streicher i Anton Walter. Una característica dels pianos d'estil vienés va ser el canvi de colors en les notes a la inversa, les notes naturals van passar a ser blanques i les accidentals negres. -
Impuls per la Revolució Industrial, XIX
Al 1808, Sébastien Érard va patentar un nou i simple mecanisme de repetició. Va incorporar la grapa, una peça que permetia que les cordes permanissin en el seu lloc exacte després de ser colpejades pels martellets. Dos anys més trard, al 1810, ell mateix va inventar el mecanisme de pedals del piano modern. -
Piano vertical modern
Steinway & Sons van disenyar i fabricar el piano vertical modern amb cordes creuades i una única taula armónica. 1874 Julius Blüthner patentó el sistema aliquot, que incorporaba a cada grupo de tres cuerdas una cuarta adicional más elevada para incrementar la resonancia de las mismas y que no era percutida por el macillo, sino que vibraba en simpatía. -
Nou sistema per Julius Blüther
Al 1874 Julius Blüthner va patentar el sistema "aliquot", que incorporava a cada grup de tres cordes una cuarta adicional més elevada per incrementar la resonància d'aquestes mateixes i que no era percutida pel martellet. -
El piano actual
Al 1880 Steinway & Sons va obrir una nova sucursal a Hamburg, causa principal que va incrementar la competència al mercat europeu amb Bechstein i Blüthner. A partir d'aquests any ja podem parlar del piano modern que tots coneixem actualment, perquè encara que s'han realitzat petites modificacions en el disseny, aquestes no han sigut molt importants ni transcendents.