Historia del Jazz

  • Fi de la guerra de cuba

    Guerra d’independència de Cuba contra Espanya.
    Quan aquesta guerra va acabar, les botigues d’instruments musicals es van omplir amb el que utilitzaven les bandes militars, fent que la música fos més accesible per a la comunitat negra de New Orleans.
  • Period: to

    New Orleans

    Són bandes de 6 a 9 músics, formades per una trompeta o corneta ( feia la melodia principal), un clarinet (improvisava pels aguts), un trombó (improvisava pels greus), un banjo, guitarra o piano, una tuba i una “bateria”.
    Les melodies eren de ragtime, blues o marxes famoses, i la improvisació era col·lectiva.
  • Period: to

    Dixieland

    L’estil New Orleans va ser tant popular que moltes bandes de músics blancs el van imitar. L’orquestra més famosa d’aquest estil va ser la Original Dixieland Jazz Band.
    És el mateix que New Orleans, però tocat per músics blancs.
  • Tancament d'Storyville

    Durant la Gran Guerra, New Orleans es va ser utilitzada com a port militar, així que es va crear molta tensió entre la comunitat negra del barri d’Storyville i els marines que passaven per allà. El barri es tanca “per a no afectar a la moral de les tropes”.
    Això va fer que molts músics d’allà emigressin a Chicago, creant un nou estil de jazz.
  • Period: to

    Chicago

    Les bandes, ara més grans, toquen dins d’un local. El contrabaix substitueix la tuba, es consoliden el piano i la guitarra i es comencen a utilitzar la bateria i el saxo. Els solos individuals es fan més populars.
  • Promulgació de la llei seca

    Es prohibeix l'alcohol, els músics van a New York i creen el Swing
  • Crac de la borsa

    Aquest fet va empobrir a la majoria de la població.
  • Period: to

    Swing

    És interpretat per “big bands” (de 12 a 16 integrants). Utilitzen el piano, la guitarra, el contrabaix, la bateria, les trompetes, els trombons, els saxos alts i tenors, i els clarinet.
    Per això, ja no està tant improvisat, tot i que ara destaquen els solistes.
  • Promulgació de la llei Jackson

    Aquesta llei tractava d'evitar que els negres sortissin de casa a partir de les 11 de la nit.
  • Period: to

    Bebop

    A partir de la llei de Jackson, sorgeix un moviment de crítica que diu que el swing està massa comercialitzat: es crea el bebop.
    Es presenta el tema, després hi ha uns quants solos dels membres del grup, es toca un tema conjunt al final.
    Els grups es redueixen, passant a quartets o quintets de músics experts. El vent s’iguala a la bateria i el baix. Les melodies són frenètiques, amb moltes dissonàncies, però no estan fetes per ser ballades
  • Period: to

    Free Jazz

    l’oient s’ha d’adaptar a la música, no al revés. És atonal: (no és harmònic)
    Fa ritmes totalment diferents: no hi ha tempo regular, simetria, “beat”...
  • Period: to

    Fusin-Jazz

    Estils com el rock i el funk s'estaven fent molt populars, així que diversos músics de jazz van començar a experimentar combinant estils.