Fonaments de les arts

  • Period: to

    Neoclàssic

    -Rebuig i despreci de l'estètica de l'Antic Règim
    -Recerca de l'ORDRE RACIONAL
    -Art ple de normes
    -Clar i netedat
    -Oposició al Barroc i Rococó
    -Art com a instrument educatiu del poble
  • "L'Encyclopédie"

    "L'Encyclopédie"
    Creació de l'enciclopèdia: col·lecció de llibres que intenta encabir tots els coneixements. S'esciu la primera per poder divulgar el pensament Il·lustrat.
  • "Història de l'art a l'antiguitat"

    "Història de l'art a l'antiguitat"
    L'alemany Johann Joachim Winckelmann ha estat considerat el fundador de la història de l'art (a l'antiguetat) i de l'arqueologia com a disciplines modernes. Aquesta obra consolida entre les élits els ideals clàssics de bellesa basats en la Raó.
  • "El para-sol"

    "El para-sol"
    Francisco de Goya, 1777. En aquesta obra, es reflecteixen les característiques dels Temes costumbristes de Goya: -Perfecta assimilació de l'estil Barroc tardà i academicisme d'inspiració classicista.
    -"Real Fábrica de los Tapices".
    -Reflexa la vida madrilenya: fires, romeries, jocs, etc.
    -Destaca la gràcia i l'encant Rococó i la influència de Velázquez (en llum i paisatge).
    -Visió optimista de la vida; l'alegria de viure.
    -Colors purs, sense mescla.
    -Dibuix de traços precisos i continus.
  • "Teseu sobre el Minotaure"

    "Teseu sobre el Minotaure"
    Antonio Canova, 1781-1783.
  • Period: to

    Revolució Francesa

    -Apareix una nació sobirana (trien qui mana)
    -Constitució: separació de poders
    -Fi dels privilegis
    -Igualtat civil
    -Ciutadans lliures amb drets
  • "La mort de Marat"

    "La mort de Marat"
    Jacques-Louis David, 1793.
    És una de les obres més importants de David. En aquesta obra, es reflecteixen les característiques d'aquest pintor:
    -Espai precís on els personatges es situen en un primer pla.
    -El predomini del dibuix.
    -L'absència d'ornamentació.
    -La llum freda.
    -Els detalls arqueològics.
    -En aquest cas, és un tema tret de la història contemporània (tot i que, molta de la seva obra, els temes aludeixen a fets heroics i alliçonadors, no necessàriament antics).
  • "Eros i Psique"

    "Eros i Psique"
    Antonio Canovas, 1787-1793. En aquesta obra, es reflecteixen les característiques d'aquest pintor:
    -Retrats no idealitzats. Les figures mitològiques tenen una funció educativa.
    -Ús de la tècnica dels draps mullats.
    -Predomini de la noble senzillesa.
    -Serena bellesa.
    -Moderació de les expressions i els sentiments.
  • "El rapte de les sabines"

    "El rapte de les sabines"
    Jacques-Louis David, 1799.
    385 x 522cm.
    En aquest quadre, el tema aludeix a un fet heroic i alliçonador.
  • "La familia de Carlos IV"

    "La familia de Carlos IV"
    Francisco de Goya, 1800, 280 x 336 cm.
    Obra de quan era pintor de cambra de Carles IV (Treball a la Cort).
    Els seus retrats destaquen per la seva penetració psicològica; traspassa l'aparença per explorar l'anima i mostra simpatia o antipatia pel personatge retratat (subjectivisme) i el que representa socialment.
  • Period: to

    Romanticisme

    -Reacció contra la Il·lustració i el neoclassicisme
    -Importància al sentiment, la passió
    -Caràcter revolucionari.
    -Subjectivisme i individualisme absolut, culte al jo.
    -Apreciació de la singularitat i l'exotisme
    -Malenconia = "mal del segle". Sentiments de tristesa, amor a la solitud i descontent. Suïcidi. Nostàlgia del passat.
    -Viatges i aventures
    -Ambients nocturns, els llocs sòrdids i ruïnosos, les històries fantàstiques
    -Natura bella i forces de la natura incontrolables.
  • Period: to

    Imperi Napoleònic

    Napoleó Bonaparte puja al poder després de la Revolució Francesa.
  • "Hebe"

    "Hebe"
    Bertel Thorvaldsen, 1806. És l'escultor més representatiu del Neoclàssic. Va seguir més directament les teories de Winckelmann fins aconseguir un estil fred i distant, basat en l'estatuària grega que va restaurar a la Gliptoteca de Munich.
  • "La gran Odalisca"

    "La gran Odalisca"
    Jean-Auguste Dominique Ingres, 1814. En aquesta obra, es veu com Ingres destacava l'orientalisme dels nus femenins, coincidint amb un gust per l'exotisme propi del segle XIX.
  • "Esto es peor"

    "Esto es peor"
    Francisco de Goya, 1810-1814.
    Gravat de la sèrie "Los desastres de la Guerra", gravats horribles sobre la guerra contra Napoleó.
    Gravat pet amb la tècnica d'aiguafort o aiguatinta/punta seca (calcografia).
  • "El caminant sobre el mar de boira"

    "El caminant sobre el mar de boira"
    Caspar David Friedrich, 1817.
    -Planteja la submissió de l'ésser humà a les forces de la natura.
    -Representa moments i aspectes insòlits.
    -Descriu paisatges grandiosos, infinits, en els quals els petits personatges, d'esquena, expressen sentiments de soledat i tristor.
  • "El rai de la Medusa"

    "El rai de la Medusa"
    Théodore Géricault, 1819.
    Romanticisme pictòric.
  • "El perro semihundido"

    "El perro semihundido"
    Francisco de Goya, 1819-1823.
    De la sèria "La pinturas negras".
    Pintades amb la tècnica d'oli al secco, sobre paret (a la Quinta del Sordo). Goya allibera els seus fantasmes interiors i trenca amb la tradició pictòrica, a nivell temàtic, conceptual i de factura. Representa la crònica negre de l'Espanya contemporània i la foscor del subconcient personal i col·lectiu. Paleta reduïda a tonalitats terrosses i el negre. Aquesta obra en particular s'acosta a l'abstracció (si el gos no hi fos).
  • "Crist"

    "Crist"
    Bertel Thorvaldsen, 1823.
  • "Ellens dritter Gesang"

    "Ellens dritter Gesang"
    Lied de Franz Schubert (31/01/1797 - 19/11/1828).
    Músic romàntic (compositor, pianista i violinista).
  • "La lechera de Burdeos"

    "La lechera de Burdeos"
    Francisco de Goya, 1827.
    Última obra de Goya. És una pintura impressionista (precursor de l'Impressionisme), de pinzellada solta. Després dels quadres negres, aquest quadre simbolitza una petita esperança, un quadre de llums amb tons blavosos (importància de la llum i la pinzellada). Deixa bon gust abans de morir.
  • "La llibertat guiant el poble"

    "La llibertat guiant el poble"
    Eugène Delacroix, 1830.
    Romanticisme pictòric.
  • "Nocturn op. 9, núm. 1"

    "Nocturn op. 9, núm. 1"
    Nocturn (peça per piano) de Frédéric-François Chopin (22/02/1810 - 17/11/1849).
    Músic romàntic (compositor i pianista)
  • "Stonehenge"

    "Stonehenge"
    John Constable, 1835.
    -Gran representant de l'estètica del pintoresc.
    -Treballa minuciosament.
    -Acostament quasi científic a la realitat.
    -Estudi dels tons i colors de la superfície pictòrica.
    -Contacte directe amb la natura.
  • "El Temerari remolcat a dic sec"

    "El Temerari remolcat a dic sec"
    Joseph Mallord William Turner, 1838.
    -Lectura profunda dels fenòmens atmosfèrics.
    -Els descriu des d'un punt de vista èpic.
    -Contacte directe amb la natura.
    -Concepte quasi abstracte d'utilització de la llum i el color.
  • Houses of Parliament, Londres

    Houses of Parliament, Londres
    Charles Barry i Auguste W. N. Pugin, 1840-1867.
    Arquitectura historicista (Neogòtic).
  • "L'església de la Madeleine"

    "L'església de la Madeleine"
    París, Pierre Vignon, 1806-1842. En aquesta obra, es reflecteixen les característiques de l'arquitectura neoclàssica: -Símbols i motius redescoberts en els mobles i edificis de Pompeia i Herculà.
    -Austeritat.
    -Fuig del Barroc i del Rococó.
    -Representa una simplificació, cercant l'equilibri i grandiositat de les contruccions clàssiques: predomini de les rectes sobre les corbes, menys contrastos de volums, menys ornaments, simetria de volums i les llindes i les columnes reemplacen els arcs.
  • "Enterrament a Ornans"

    "Enterrament a Ornans"
    Gustave Courbet, 1850.
    Realisme pictòric.
  • Period: to

    Realisme

    -Esforç per traduir la visió de la naturalesa sense convencionalismes acadèmics.
    -Renuncia als efectismes romàntics.
    -Percepcions visuals que suggereix la naturalesa.
    -Refús de la bellesa arquetípica.
    -No a la creació d'un món ideal al marge de la vida.
    -Plasmació naturalista, antiacadèmica, anticlàssica.
    -El seu llenguatge plàstic no estava gaire lluny del gust de la segona meitat segle XIX: la factura havia de ser minuciosa i correcta.
  • Period: to

    Arquitectura del Ferro

    És la resposta arquitectònica de la societat industrialitzada a les noves necessitats constructives
  • Period: to

    Arquitectura historicista

    Una aquitectura eclèctica: el Neogòtic, el Neobizantí, el Neoindi, el Neobarroc, etc.
  • "Ofèlia"

    "Ofèlia"
    John Everett Millais, 1851.
    Pintura Prerafaelita.
    -Estudien la natura amb cura.
    -Estilísticament: domini d’un dibuix refinat i elegant que acoloreixen amb lluminositat i amplia riquesa cromàtica.
    -Miraven al passat tot i que s’inspiren en Shakespeare i en els poetes romàntics.
    -Representen episodis bíblics, al·legòrics i paisatges de la vida quotidiana victoriana, el paisatge és anecdòtic.
    -Creien en la creació artística revelant-se contra la producció industrial.
  • "La font"

    "La font"
    Jean Auguste Dominique Ingres, 1820-1856. En aquesta obra, es reflecteixen les característiques d'aquest pintor:
    -Pintor a cavall el Neoclàssic i el Romanticisme.
    -Ingres és romàntic pel que fa als temes, el traç i les tintes planes de color intens.
    -S'inspira en l'estètica grega, el gòtic i les miniatures del llibre de les hores de Fouquet.
  • "L'Àngelus"

    "L'Àngelus"
    Jean-François Millet, 1857–1859
    Realisme pictòric
  • "Pla Cerdà"

    "Pla Cerdà"
    Ildefons Cerdà i Sunyer, 1859.
  • Olympia

    Olympia
    Édouard Manet, 1863.
    -Importància a la llum.
    -Reticència a l'hora de sortir a pintar a "plein air".
    -Renúncia al clarobscur i al relleu.
    -Sempre apareixen figures humanes.
    -Ús del blanc, gris i NEGRE.
    -Temes qüotidians.
    -Influència dels gravats japonesos.
    -Reinterpretació dels grans Mestres (Rafael, Ticià...)
  • "El vagó de tercera classe"

    "El vagó de tercera classe"
    Honoré Daumier, 1864
    Realisme pictòric.
  • "La vicaria"

    "La vicaria"
    Marià Fortuny i Marsal, 1870.
    Realisme pictòric.
  • Period: to

    Escola de Chicago

    Després de l'incendi de Chicago (1871), on es va cremar TOTA la ciutat.
  • "Sol naixent. Impressió"

    "Sol naixent. Impressió"
    Claude Monet, 1872.
    Pintura que dona nom al moviment Impressionista.
  • "El bressol"

    "El bressol"
    Berthe Morisot, 1872.
    Pintura impressionista.
  • Period: to

    Impressionisme

    El quadre "Sol naixent. Impressió" de Claude Monet dona nom a aquest moviment.
  • "Le Moulin de la Galette"

    "Le Moulin de la Galette"
    Pierre-Auguste Renoir, 1876.
    Pintura impressionista.
  • "Little Girl in a Blue Armchair"

    "Little Girl in a Blue Armchair"
    Mary Cassatt, 1878.
    Pintura impressionista.
  • Period: to

    Modernisme

  • Period: to

    Simbolisme

  • Period: to

    Postimpressionisme

    Aquest moviment està format per 4 pintors: Paul Gauguin, Vincent Van Gogh, Paul Cézanne i Toulouse-Lautrec.
  • "El pensador"

    "El pensador"
    Auguste Rodin, 1882.
    Pare de l'escultura moderna.
  • Torre Eiffel

    Torre Eiffel
    Gustave Eiffel, 1887-1889.
    Arquitectura del Ferro.
  • "La nit estelada"

    "La nit estelada"
    Vincent van Gogh, 1889.
    Un dels pintors Postimpressionistes.
  • "Què, estàs gelosa?"

    "Què, estàs gelosa?"
    Paul Gauguin, 1892.
    Un dels pintors Postimpressionistes.
  • "Prélude à l'après-midi d'un faune"

    "Prélude à l'après-midi d'un faune"
    Obra simfònica de Claude Debussy (22/08/1862 - 25/08/1918).
    Músic impressionista (compositor, pianista, músic i crític musical).
  • "In Bed, The Kiss"

    "In Bed, The Kiss"
    Henri de Toulouse-Lautrec, 1892.
    Un dels pintors Postimpressionistes.
  • "Ballarines entre bastidors"

    "Ballarines entre bastidors"
    Edgar Degas, 1897.
    Pintura impressionista.
  • Magatzems Carson

    Magatzems Carson
    Arquitectes: Louis Henri Sullivan, Daniel Hudson Burnham, 1899.
    Arquitectura de l'Escola de Chicago.
  • "La muntanya de Sainte-Victoire"

    "La muntanya de Sainte-Victoire"
    Paul Cézanne, 1900.
    Un dels pintors Postimpressionistes.
  • Period: to

    Fauvisme

  • Period: to

    Expressionisme

  • Period: to

    Cubisme

  • Period: to

    Futurisme

  • Period: to

    Dadaisme

  • Period: to

    Suprematisme

  • Period: to

    Constructivisme

  • Period: to

    Neoplasticisme

  • Period: to

    Bauhaus

  • Period: to

    Surrealisme

  • Period: to

    Expressionisme Abstracte

  • Period: to

    Informalisme

  • Period: to

    Op Art

  • Period: to

    Art Cinètic

  • Period: to

    Nou Realisme

  • Period: to

    Pop Art

  • Period: to

    Nova Abstracció

  • Period: to

    Art Conceptual

  • Period: to

    Minimal Art