-
Period: to
Francisco Goya
Pintor i gravador aragonès. La seua obra comprèn la pintura de cavallet i mural, el gravat i el dibuix. En totes aquestes facetes va desenvolupar un estil que inaugura el romanticisme. -
Period: to
Jacques-Louis David
Pintor francès que va influir decisivament en el desenvolupament de l'estil neoclàssic, sent considerat el més prominent pintor de l'època -
Period: to
Neoclassicisme
CARACTERÍSTIQUES PRINCIPALS:
-Recerca de l'ordre racional
-Art ple de normes
-Clar i ordenat
-Oposició al Barroc i al Rococó
-Retorn als clàssics -
Period: to
Caspar David Friedrich
Caspar David Friedrich fou un destacat paisatgista del moviment romàntic. Les seves obres sovint representen paisatges, i la natura sovint s'hi presenta amb un caràcter transcendent. -
Period: to
William Turner
Joseph Mallord William Turner fou un pintor anglès que pintava paisatges. -
Period: to
John Constable
John Constable fou un pintor anglès, un dels més destacats paisatgistes del romanticisme anglès. -
Period: to
Jean-Auguste-Dominique Ingres
Va ser un pintor francès d'estètica neoclàssica. -
El jurament dels Horacis
Realitzada el 1784, uns anys abans de la Revolució Francesa. El quadre fa 330 x 425 cm i es conserva al Museu del Louvre. Se'l considera el paradigma de la pintura neoclàssica. -
Revolució Francesa
La Revolució Francesa (1789 – 1799) es considera el model de revolució política de la seva època i va suposar la conquesta del poder per la burgesia i el desplaçament de l'aristocràcia i el clergat. -
Period: to
Théodore Géricault
Representa a l'artista romàntic. La seua obra més coneguda és El rai de la Medusa. -
Period: to
Eugène Delacroix
Etiquetat inicialment com a neoclàssic, encara que oposat totalment a Ingres, ambdós són criticats en els diferents Salons en els quals exposaven. -
Period: to
Romanticisme
CARACTERÍSTIQUES PRINCIPALS:
-Reacció contra il·lustració i neoclassicisme
-Dona importància al sentiment
-Caràcter revolucionari i trencador amb la tradició, ordre i jerarquia dels valors culturals i socials.
-Busqueda constant de la llibertat
-Subjectivisme i individualisme absolut
-Apreciació de la singularitat i l'exotisme
-Prefereixen ambients nocturns, els llocs ruinosos, históries fantàstiques
-Sublim capacitat de l'artista, in elegit dels déus del qual rep el do de la poesia o pintura -
Period: to
Honoré Daumier
Fou un caricaturista, pintor, dibuixant i escultor francès. -
El tres de maig
El tres de maig, Els afusellaments del tres de maig o Els afusellaments de la muntanya del Príncep Pius és una pintura a l'oli realitzada per Francisco de Goya el 1814 i que actualment està exposada al Museu del Prado a Madrid. Forma una sèrie amb el quadre El dos de maig. -
Period: to
Jean-François Millet
Pintor realista i un dels fundadors de l'Escola de Barbizon, a la França rural. Va destacar per les seves escenes de camperols i grangers. -
Caminant damunt un mar de boira
És un oli pintat el 1818 pel pintor romàntic alemany Caspar David Friedrich. Actualment, el llenç es conserva al Kunsthalle Hamburg d'Hamburg (Alemanya). -
El rai de la medusa
El tema del quadre fa referència al naufragi d'un vaixell francés, La Medusa, a les costes africanes, en el qual la immensa majoria dels viatgers va morir. Aquesta pintura es pot veure en l'actualitat al Museu del Louvre de París. -
Period: to
Gustave Courbet
Pintor francès, fundador i màxim representant del realisme, i compromès activista democràtic. -
La mort de Sardanàpal
Pintura del romàntic francès Eugène Delacroix que va fer en la primera època de la seva carrera i que es troba al museu del Louvre, a París. El quadre representa el dramàtic episodi del suïcidi del rei llegendari Sardanàpal, incendiant el seu palau, amb totes les seves dones i els seus cavalls, i la ciutat, quan aquesta és assetjada sense cap esperança de llibertat i per a evitar que l'enemic s'apropiés dels seus béns. -
La llibertat guiant el poble
Es tracta d'una pintura al·legòrica de la Revolució de Juliol de l'any 1830, pintada el mateix any, que tingué lloc a París on apareixen els diferents estaments socials i tendències que varen propiciar aquests fets. En primer terme hi apareix una representació al·legòrica de la llibertat, que duu un fusell amb una baioneta i una bandera francesa, la que es va reprendre a partir d'aquesta revolució. Actualment està exposat al Museu del Louvre de París. -
Period: to
Edgar Degas
Edgar Degas fou un mestre francès que destacà com a pintor, gravador, escultor i fotògraf. És conegut per la seva visió particular sobre el món del ballet, en què capturà escenes subtils i belles, reconegut per les seves obres en pastel i considerat un dels fundadors de l'impressionisme. Fou molt aficionat a la fotografia. -
Period: to
Josep Tapiró i Baró
Pintor català, conegut per les aquarel·les amb què retratà persones de Tànger. 3 perídoes diferents: una pintura de joventut vinculada a la seva formació bàsica a Reus i Barcelona; una fase de consolidació amb pintura romàntica durant la seva estada a Roma on va començar a adquirir un cert reconeixement. Per últim, després de la mort d'aquest i el seu trasllat definitiu a Àfrica, començà la fase més madura i de major transcendència internacional, amb el seu orientalisme. -
Period: to
Marià Fortuny i Marsal
Pintor, dibuixant i gravador català. Fortuny va ser una de les figures més excepcionals de la pintura catalana del segle XIX. -
Period: to
Paul Cézanne
Paul Cézanne fou un pintor occità que representa l'enllaç entre l'impressionisme i el cubisme.
Durant la seva vida no exposa gaire. Treballa en un aïllament artístic creixent, al sud de França, lluny de París. Es concentra en uns quants àmbits: natures mortes, estudis de banyadors i, especialment, el mont Sainte-Victoire, del qual pinta innombrables vistes. -
Period: to
Claude Monet
Oscar-Claude Monet va ser, sens dubte, el pintor més important i obstinat representant de l'impressionisme francès.
Cap pintor del grup és tan purament impressionista com Claude Monet. En la seva obra, el factor dominant és un clar esforç per a incorporar el nou mode de visió, sobretot el caràcter de la llum, mentre que la composició de grans masses i superfícies serveix únicament per a establir-hi certa coherència. -
Period: to
Realisme
CARACTERÍSTIQUES PRINCIPALS:
-L'artista utilitza el coneixement de la perspectiva per crear la il·lusió d'espai.
-Els volums estan molt ben representats per la gradació de color, llum i ombra.
-Hi ha una preocupació per representar la textura, l'aparença real de l'objecte.
-El disseny i la tècnica per representar el cos humà és perfecte.
-Aborden temes d'ordre polític i social. Els pintors recreen escenaris realistes de la vida quotidiana i el contemporani. -
Enterrament a Ornans
Enterrament a Ornans (en francès Un enterrement à Ornans) és un dels quadres més coneguts del pintor francès Gustave Courbet. Està realitzat amb la tècnica de la pintura a l'oli i mesura 315 centímetres d'altura i 668 d'amplada. Va ser pintat el 1849, i actualment es troba exposat al museu d'Orsay de París. -
La Vicaría
La vicaria és un quadre pintat per Marià Fortuny i Marsal l'any 1870, obra culminant de l'anomenada pintura preciosista dins l'estil del realisme, que va assolir gran èxit a tota Europa com a expressió d'un realisme burgès, exempt del caràcter de crítica social. -
Impressió, sol naixent
Impressió, sol naixent, o Impressió, sol ixent és una pintura a l'oli realitzada per Claude Monet el 1872 i que actualment s'exposa al Museu Marmottan Monet de París. La pintura es va exhibir el 1874 durant la primera mostra independent dels impressionistes, dels quals se'n destaca Edgar Degas, Alfred Sisley, Camille Pissarro, Berthe Morisot, Paul Cézanne i Pierre-Auguste Renoir. Aquesta exhibició tingué lloc a la galeria-saló del fotògraf Nadar. -
IMPRESSIONISME
CARACTERÍSTIQUES:
-La font d'inspiració prové dels paisatges.
-Ús de colors purs, sense barrejar.
-Per a fer l'efecte de profunditat, usaven ombres de colors freds en l-loc de colors foscos.
-Posen èmfasi en les pinzellades prolongades i en l'abundància de color.
-Es creen pigments innovadors.
-L'Impressionisme busca centralitzar-se fonamentalment en la llum i no en la forma.
-Valoraven les pintures nascudes espontàniament.