200px bennygoodmanandbandstagedoorcanteen

Els estils del JAZZ

  • Fi de la guerra de Cuba

    Fi de la guerra de Cuba
    El conflicte es va iniciar el 24 de febrer de 1895 en un aixecament simultani de trenta-cinc localitats cubanes, l'anomenat Crit de Baire, i va finalitzar a l'agost de 1898, després de l'entrada dels Estats Units al conflicte i la conseqüent derrota espanyola.
  • New Orleans

    New Orleans
    La fi de la Guerra de Cuba va omplir les botigues d’instruments musicals i molta gent en va comprar. Això va fer que molta gent s’aficionés a la música.
    Bandes de 6 a 9 músics formades per banda melòdica i banda rítmica. La improvisació era col·lectiva.
    https://www.youtube.com/watch?v=g1Kti7sACTU
  • Dixieland

    Dixieland
    És bàsicament el mateix que l’estil Nova Orleans però amb músics blancs. Bandes de 6 a 9 músics formades per banda melòdica i banda rítmica. La improvisació era col·lectiva. Els músics són blancs. https://www.youtube.com/watch?v=5WojNaU4-kI
  • Tancament de Storyville

    Tancament de Storyville
    Entre els anys 1897 i 1917
  • Chicago

    Chicago
    Durant la guerra, molts músics es van quedar sense feina, ja que storyville va tancar perquè suposava un perill per la moral de les tropes. Molts d’aquests músics van emigrar a Chicago.
    https://www.youtube.com/watch?v=ekmwIStfR0o
    • Les bandes eren entre 10-12 músics.
    • Comencen a destacar els solos individuals, per sobre dels col·lectius. De fet, molts temes en estil Chicago són, bàsicament, una successió de solos. -Es deixa d’utilitzar el contrabaix i es comença a utilitzar la tuba.
  • Crac de la borssa

    Crac de la borssa
    El crac de la borsa va significar una caiguda significativa en l’economia i en altres instruments financers. La Gran Depressió va tenir un impacte significatiu en l'economia i en la capacitat de la gent per gastar diners en entreteniment, fet que va portar a una disminució en la demanda d'actuacions de jazz en viu i en la gravació de discos de jazz.
  • Swing

    Swing
    L’any 1929, es va dictar la Llei Seca, que dictava contra els
    locals nocturns que serveixen alcohol. Molts van haver de tancar i poc a poc la vida
    nocturna a Chicago va desaparèixer.
    Per això, molts músics van marxar cap a Nova York, per tenir una altre oportunitat en la seva carrera. Aquí va néixer el Swing.
    -Estava interpretat per bandes de 12 a 16 músics anomenades big bands.
    - Aquesta complexitat orquestral, va provocar una pèrdua d’espontaneïtat, ja que els solos no eren improvisats.
  • La promulgació de la llei Jackson

    La promulgació de la llei seca fa referència a la restricció total o parcial de la venda, distribució i consum de begudes alcohòliques, generalment amb fins de control social, polític o religiós. A part a partir de les 11 de la nit hi havia toc de queda.
    Aquesta llei només afectava als negres
  • Bebop

    Bebop
    Al final dels anys 30, moltes sales i clubs van tancar per culpa de la Llei de Jackson que obligava als negres a no poder sortir de casa a partir les 11 de la nit. Per aquest motiu van pensar que era hora de renovar el Jazz i se'n van Inventar l’estil Bebop
    Les interpretacions funcionaven així: Presenten el tema,
    Successió de solos i finalment un tema per acabar. Les bandes eren de 4 o 5 integrants.
    La secció de vent es redueix i la bateria i el baix es tornen instruments autònoms
  • Cool Jazz

    Cool Jazz
    L’estil “Cool” neix com a oposició del nerviosisme i frenesí del bebop. Busca una
    expressió musical dominada per l’equilibri, la racionalitat i un so molt ben cuidat,
    tot dins d’un cert desapassionament. Per l’espectador, el “cool-jazz” pot rebre’s
    com una música freda i intel·lectualitzada amb un cert refús a tot el que és agressivitat. És un jazz íntim. Els instruments s’expressen en un registre mitjà, sense tants salts, amb un so més recte i suau. https://www.youtube.com/watch?v=zqNTltOGh5c
  • Free Jazz

    Free Jazz
    Davant d’aquesta proposta musical, l’actitud de l’oient ha de canviar. El
    “free-jazz” ja no segueix les previsions de l’oient, sinó que és ell qui ha de seguir
    la música sense cap regla preestablerta.
    • La atonalitat, és a dir, el no ús de l’ordre harmònic.
    • Una nova concepció rítmica on es dilueixen tots els conceptes de tempo regular, “beat”, simetria...
  • Jazz Fusion

    Jazz Fusion
    Amb aquest nom s’entén una música que fa síntesi amb elements procedents del
    jazz i elements procedents d’altres músiques Ús d’instruments electrònics i per tant d’amplificadors, distorsionadors... La
    tecnologia es convertirà en un nou instrument.
    - Incorporació de formes fins aleshores considerades “sorolls” (en un principi,
    el rock).
    - Es torna a donar importància a la improvisació col·lectiva. https://www.youtube.com/watch?v=8bRTFr0ytA8&t=11s