EIXE CRONOLÒGIC TEMA 4

  • 1509

    ELOGI DE LA FOLLIA (Erasme)

    ELOGI DE LA FOLLIA (Erasme)
    En l'obra es fa una relació puntual de les "ventaias"de l'Estultícia sobre la Raó; assenyala quant feliços són els hòmens quan viuen abrigats per la neciesa, situació de què no escapen ni tan sols els Gramàtics, els Filòsofs, els Teòlegs, els Papes, els Bisbes Germànics,etc. L'estultícia es presenta davant d'un auditori on desenrotlla un elogi de si mateixa, aconseguint que la seua sola presència desarrugue entrecelles i produïsca càlids somriures.
  • 1532

    PANTAGRUEL (Rabelais)

    PANTAGRUEL (Rabelais)
    Es descriu en ell la vida d'un gegant d'una gana tan voraç que ha donat forma a l'expressió "banquete pantagruélico", amb gran humor i tot tipus d'excentricitats; pareix que Rabelais va voler compondre este llibre per a distraure els seus melancòlics malalts. Per a escriure este primer text, Rabelais es va inspirar directament en el folklore i la tradició oral popular.
  • 1552

    AMORS DE CASSANDRA(Pierre Ronsard)

    AMORS DE CASSANDRA(Pierre Ronsard)
    Per a ell, dedicar-se en cos i ànima a Cassandra no volia dir només venerar una dona com qualsevol altra, sinó que era una tria alhora vital —Cassandra fou el seu primer amor i l’heroïna homònima del mite grec encarna la paraula profètica i la inspiració que li permeté reunir una constel•lació de temes i d’imatges captivadores. Aquest recull, que aplega cinquanta dels sonets més celebrats del poeta de Vendôme, és una mostra magnífica de la bellesa de la poesia.
  • 1555

    LOUISE LABÉ

    LOUISE LABÉ
    Louise Labé, va ser una poeta francesa pertanyent a l'Escola Lionesa del Renaixement. Va ser coneguda també davall els sobrenoms de la "Safo de Lyon"(la Nimfa del Ródano) per ser filla d'un ric corder i ser casada amb un altre membre del gremi.
  • 1580

    Apareix la primera edició dels ASSAIGS de (Montaigne)

    Apareix la primera edició dels ASSAIGS de (Montaigne)
    És una sèrie de reflexions inspirades per circumstàncies diverses. Dues coordenades defineixen l'assaig: d'una banda, la voluntat d'ajustar la reflexió a uns criteris racionals, no mediatitzats pel dogma,per la tradició o per les autoritats; de l'altra, la voluntat de traduir en una forma precisa els moviments del lliure examen, fet que obligava a adoptar un llenguatge treballadament personal.
  • ROMEO Y JULIETA(William Shakespeare)

    ROMEO Y JULIETA(William Shakespeare)
    Compte la història de dos jóvens enamorats que, a pesar de l'oposició de les seues famílies, rivals entre si, decidixen casar-se de forma clandestina i viure junts; no obstant això, la pressió d'eixa rivalitat i una sèrie de fatalitats conduïxen que la parella trie el suïcidi abans que viure separats.
  • HAMLET(William Shaskespeare)

    HAMLET(William Shaskespeare)
    Hamlet, príncep de Dinamarca és una tragèdia escrita a vers per William Shakespeare a començaments del segle xvii, és la peça teatral mes llarga del seu autor. És una dels obres mes conegudes de Shakespeare i un dels clàssics de la literatura universal. Sembla que recull una llegenda danesa recollida per Saxo Grammaticus i adaptada per reflectir la realitat anglesa de l'època.
  • QUIXOT(Miguel de Cervantes)

    QUIXOT(Miguel de Cervantes)
    El Quixot és l'obra principal de l'escriptor castellà Miguel de Cervantes Saavedra i consta de dues parts: El ingenioso hidalgo Don Quijote de la Mancha i El ingenioso caballero don Quijote de la Mancha. És l'obra més rellevant de la literatura castellana, va marcar el començament del realisme com a estètica literària i va crear el gènere literari de la novel·la moderna: la novel·la polifònica. El Quixot és la primera obra desmitificadora de la novel·la cavalleresca i de l'amor cortès
  • MACBETH (William Shakespeare)

    MACBETH (William Shakespeare)
    És una obra de teatre de William Shakespeare, publicada el 1623.Tracta sobre l'ambició d'un noble escocès, que el porta a cometre un regicidi, i les seues conseqüències.
  • EL 23 D'ABRIL MOREN MIGUEL DE CERVANTES Y WILLIAM SHAKESPEARE

    En 1616, el dia 23 d'abril van morir dos de les figures més important en la literatura universal.
  • LA VIDA ES SUEÑO (Calderón de la Barca)

    LA VIDA ES SUEÑO (Calderón de la Barca)
    Tracta de la vida de Segismundo de Polònia, que va tancar al seu propi fill dins una torre després d'interpretar l'horòscop. Amb el pas del temps el Rei ordenarà que traguessin de la presó al seu fill, però aquest es comportarà d'una manera incivilitzada i tornaran a tancar-l'hi. El poble alliberarà el príncep Segismundo quan s'assabenti que torna a estar empresonat.
  • Estrena la seua obra LE CID (Pierre Corneille)

    Estrena la seua obra LE CID (Pierre Corneille)
    Tragèdia inspirada en Guillem de Castro, el situà com a primer dramaturg del seu temps per la profunditat amb què hi analitzava les passions i per la majestuositat dels versos.
  • "MOLIÈRE" REPRESENTA PER PRIMERA VEGADA EL TARTUF

    "MOLIÈRE" REPRESENTA PER PRIMERA VEGADA EL TARTUF
    Ès una comèdia en cinc actes de Molière. El tema és una reacció a l'augment de la popularitat de la Compagnie du Saint-Sacrement, un orde religiós secret que va ser fundat l'any 1627 i del qual Anna d'Espanya també era membre.
  • "MOLIÈRE" ESCRIU EL MISANTROP

    "MOLIÈRE" ESCRIU EL MISANTROP
    és una comèdia teatral escrita per Molière el 1666 Els temes de l'obra són la hipocresia de la societat aristocràtica, en aquest cas francesa; els defectes humans, que mostra detalladament en els personatges; i els problemes de la societat.
  • EL PARADÍS PERDUT( Jhon Milton)

    EL PARADÍS PERDUT( Jhon Milton)
    Ès un poema èpic en vers lliure escrit el segle XVII. És considerat un dels grans clàssics de la literatura anglesa.
    És una epopeia sobre la caiguda de l'ésser humà d'acord amb la tradició judeocristiana, relatant la temptació de Satanàs a Adam i Eva i la posterior expulsió del Jardí de l'Edèn.
    El poema està dividit en deu llibres que sobrepassaven els 10.000 versos en total.
  • FEDRA (Jean Racine)

    FEDRA (Jean Racine)
    Ès una obra de teatre que es basa en el mite clàssic grec de Fedra, i concretament inspirada en la tragèdia llatina del mateix nom escrita per Sèneca.Consta de cinc parts escrites en versos alexandrins. Aquesta obra teatral va ser un fracàs tal que, com a conseqüència, Racine va decidir deixar la dramatúrgia per a dedicar-se a ser historiador de Lluís XIV de França.