Medieval art 848x530

Eix cronologic art medieval

  • 667 BCE

    Creació de Bizanci

    fou una ciutat grega de Tràcia, a la riba del Bòsfor, que va ocupar un lloc molt important en la història. Ja en l'antiguitat va esser disputada als grecs pels perses. Sota el nom de Constantinoble, fou capital de l'Imperi Romà d'Orient, conegut igualment com a Imperi Bizantí. Correspon a l'actual ciutat turca d'Istanbul.
    Es diu que el lloc va ser triat amb una consulta als déus feta a l'oracle de Delfos, que va aconsellar als megaris que fundessin una nova ciutat «davant dels cecs».
  • 395

    Divisió de l'imepri romà

    El temor que els problemes de la part nord i occidental s'estenguessin per tot el territori va fer decidir l'emperador Teodosi a dividir l'Imperi entre els seus dos fills Honori, al capdavant de l'Imperi Romà d'Occident, i Arcadi al capdavant de l'Imperi Romà d'Orient. A l’Imperi d’Orient (Bizantí) l’emperador va saber mantenir l’autoritat i defensar les fronteres, així l’Imperi va sobreviure. En canvi, a Occident, la decisió de Teodosi va ser insuficient per a salvar l’Imperi.
  • 523

    Santa Sofia de Constantinoble

    Santa Sofia de Constantinoble
    Títol:Santa Sofia de Constantinoble
    Autor:Antemi de Tral·les i Isidor de Milet
    Estil: bizantí
    Tipologia: església
    Materials: maó i marbre recobert a l’interior de
    mosaics
    Localització: Istanbul
    Context històric: Constantinoble era la capital de l´Imperi Romà
    d´Orient. Santa Sofia, va ser construïda sobre una gran església que va fer construir l´emperador Teodosi l´any 404, aquesta va ser destruïda durant la insurrecció de Nike i a la vegada estava construïda sobre una altra església més antiga
  • 711

    L'islam a la península ibèrica

    La conquesta musulmana de la península Ibèrica va iniciar-se l'any 711, els exèrcits musulmans (formats per una majoria d'amazics i una minoria d'àrabs van arribar a la península des del nord d'Àfrica travessant l'Estret de Gibraltar. En el moment en què va iniciar-se la conquesta, la península Ibèrica estava dominada pel regne visigot, els visigots eren un poble bàrbar que va aconseguir el poder de la península quan l'Imperi Romà estava desapareixent.
  • 788

    Mesquita de Còrdova

    Mesquita de Còrdova
    Titol: Mezquita de Córdoba
    Autors: Abd al-Rahman I; Abd al-Rahman II; Abd al Rahman III; Al-Hakam II; Almanzor.
    Estil: Arte Omeya
    Ubicació: Córdoba
    Tipologia: Mesquita
    Context històric: va ser construïda sota el govern d’Abderraman I, després d’haver dirigit Còrdova coma capital del califat l’any 716. La mesquita va ser ampliada diverses vegades. Un cop acabada la Renconquesta el 1523 el capítol de Còrdova va ordenar la construcció d’una catedral al mig de la gran mesquita.
  • 1040

    Sant Vicenç de Cardona.

    Sant Vicenç de Cardona.
    Nom de l'obra: Sant Vicenç de Cardona.
    Autor: Desconegut.
    Tipologia: Església.
    Tipus: Monument històric.
    Estil: Romànic català, arquitravat i voltat.
    Ubicació: Cardona, al Bages (Catalunya)
    Context històric i cultural: Es tracta d'una església amb planta basilicali amb els volums molt ben distribuïts. Tres factors determinen el canvi de situació: la implantació del feudalisme, l'hegemonia de l'Església com a institució i com a focus cultural i una certa estabilitat pol'tica en l'entorn europeu
  • 1050

    Tapís de la Creació

    Tapís de la Creació
    Títol: Tapís de la Creació
    Autor: Desconegut
    Cronologia: Segona meitat del segle XI
    Estil: Romànic
    Gènere: Arts decoratives
    Localització (original i actual): Museu Capitular de la Catedral de Girona
    Context històric: És l’època de plenitud feudal, d’economia agrària, en la que apareix l’orde del Cister; al segle XII s’inicia l’eclosió del Gòtic i el creixement de les ciutats, i s’accentuen els intercanvis culturals i comercials. La cultura és encara eminentment religiosa.
  • 1115

    Portalada de Saint Pierre de Moissac

    Portalada de Saint Pierre de Moissac
    Títol: Abadia (monestir) de Saint-Pierre de Moissac.
    Autor: desconegut
    Estil: romànic
    Tipologia: relleu
    Tema: bíblic
    Localització: església de Saint Pèire De Moissac, Llenguadoc, França.
    Context històric: Aquest es trobava en una de les quatre rutes de pelegrinatge a Santiago de Compostel·la, que van ser obertes al voltant de l’any 1000, que començava a Le Puy, creuava Conques i Moissac, i entrava en la península Ibèrica per Roncesvalles.
  • 1122

    Catedral de Santiago de Compostel·la

    Catedral de Santiago de Compostel·la
    Títol: Catedral de Santiago de Compostel·la
    Autors: en sabem el nom el magister Bernardus senex» (Bernardo el Vell) o el mestre Mateu, artífex del Pòrtic de la Glòria. Molts altres romanen en l'anonimat.
    Tipus: església de pelegrinatge
    Estil : romànic
    Context històric: El seu origen es troba en la tradició que l'apostol Santiago va predicar a Espanya i que el seu cos va ser portat i enterrat a Galícia. En part és una cristianització de la tradició pagana del Finisterre o Via làctia
  • 1123

    Pintures de Sant Climent de Taüll

    Pintures de Sant Climent de Taüll
    Títol: Sant Climent de Taüll.
    Autor: El mestre de Taüll i el seu taller
    Tècnica: Pintura alfresc.
    L’estil: romànic.
    Tema: El tema es bíblic.
    Localització: Museu d’art nacional de Catalunya
    Tipologia: Pintura.
    Context històric: és una de les obres mestres del romànic europeu. La seva genialitat resideix en la combinació d’elements de diferents visions bíbliques –les de l’Apocalipsi, Isaïes i Ezequiel– per presentar-nos el Crist del Judici Final.
  • 1150

    La Majestat Batlló

     La Majestat Batlló
    Nom: La Majestat Batlló
    Autor: Desconegut
    Tipus d’escultura: Exempta,
    tipologia: crucifix
    Emplaçament actual: Museu Nacional d´Art de Catalunya a
    Barcelona - MNAC
    Context històric: va ser feta en plena esplendor de la imatgeria romànica. Destacaven les representacions del Crist Sofrent, el Crist en Majestat i la Mare de Déu. La Majestat Batlló és l´obra representativa del Crist en Majestat romànic i és una de les mostres més impressionants d´escultura catalana.
  • 1170

    Portalada de l’antic monestir de Sant Maria de Ripoll

    Portalada de l’antic monestir de Sant Maria de Ripoll
    Nom: Portalada de Santa Maria de Ripoll
    Autor: mestre i taller anònims del Rosselló
    Tipus d’escultura: Relleu
    Ubicació: Monestir de Santa Maria de Ripoll
    Context històric: va ser construïda en el moment de màxima esplendor del monestir, i es converteix en un dels conjunts escultòrics més rellevants de l'art romànic català.
    L'abat Oliba que ser l'ideòleg i el promotor de tota l'abadia, va fer que la datació d'aquesta obra se situés a la primera meitat del segle XI.
  • 1190

    Mosaics de Santa Maria Nuova de Monreale

    Mosaics de Santa Maria Nuova de Monreale
    Títol: Mosaics de Santa Maria Nuova de Monreale.
    Autor: Desconegut.
    Estil: Bizantí.
    Tipus: Sumptuàries (mosaic)
    Localització: Església de Santa Maria Nuova de Monreale, Palerm, Sicília.
    Context històric: Per la seva situació geogràfica va patir diverses invasions durant la seva història;
    Des del nord de l'Àfrica els sarraïns van dur a terme nombrosos atacs contra la illa en el s. VIII, conquerint-la i romanent en ella durant dos-cents anys.