-
Fi de la guerra de Cuba
Va començar el 24 de febrer de 1895 en un aixecament simultani de trenta-cinc localitats cubanes, que es deia Crit de Baire, i va finalitzar a l'agost de 1898, després de l'entrada dels Estats Units a la guerra i la derrota espanyola. -
New Orleans
Va ser la primera improvisació en un grup de jazz. Va començar a principis del segle XX, les primeres cançons van gravar-se a Chicago.
Les característiques musicals són:
La improvisació era col·lectiva, les melodies eren de ragtimes, blues o marxes famoses.
Hi havia dues seccions, la melòdica i la rítmica. -
Dixieland
El Dixieland és un estil de Jazz que donarà lloc a l'anomenat Jazz Tradicional.
Es caracteritza pel predomini dels instruments de metall i la improvisació.
El nom d’aquest estil musical prové de Terra del Sud i s'anomena així perquè els músics són blancs. -
Tancament de Storyville
Es va tancar per la tensió entre la comunitat negra de Storyville i els soldats que arribaven o sortien cap a la guerra. Molts músics van quedar sense feina, i per això molts d’aquests van emigrar a Chicago. -
Chicago
Forma d'execució instrumental del jazz que es va desenvolupar a Chicago durant la dècada de 1920 i es va traslladar a la ciutat de Nova York a la dècada de 1930.
Es caracteritza per les bandes de 10 a 12 persones, el contrabaix treu el lloc de tuba i apareix el saxo.
També comencen a destacar els solos Individuals. -
Crac de la borsa
El crac de la borsa va significar una caiguda significativa en l’economia i en altres instruments financers. La Gran Depressió va tenir un impacte significatiu en l'economia i en la capacitat de la gent per gastar diners en entreteniment, fet que va portar a una disminució en la demanda d'actuacions de jazz en viu i en la gravació de discos de jazz. -
Swing
L’any 1929, es va dictar la Llei Seca, que dictava contra els
locals nocturns que serveixen alcohol. Molts van haver de tancar i poc a poc la vida
nocturna a Chicago va desaparèixer.
Per això, molts músics van marxar cap a Nova York, per tenir una altre oportunitat en la seva carrera. Aquí va néixer el Swing.
-Estava interpretat per bandes de 12 a 16 músics anomenades big bands.
- Aquesta complexitat orquestral, va provocar una pèrdua d’espontaneïtat, ja que els solos no eren improvisats. -
La promulgació de la llei Jackson
La promulgació de la llei seca fa referència a la restricció total o parcial de la venda, distribució i consum de begudes alcohòliques, generalment amb fins de control social, polític o religiós. A part a partir de les 11 de la nit hi havia toc de queda.
Aquesta llei només afectava als negres. -
Bebop
Al final dels anys 30, moltes sales i clubs van tancar per culpa de la Llei de Jackson que obligava als negres a no poder sortir de casa a partir les 11 de la nit. Per aquest motiu van pensar que era hora de renovar el Jazz i se'n van Inventar l’estil Bebop
Les interpretacions funcionaven així: Presenten el tema,
Successió de solos i finalment un tema per acabar. Les bandes eren de 4 o 5 integrants.
La secció de vent es redueix i la bateria i el baix es tornen instruments autònoms -
Cool Jazz
L’estil “Cool” neix com a oposició del nerviosisme i frenesí del bebop. Busca una
expressió musical dominada per l’equilibri, la racionalitat i un so molt ben cuidat,
tot dins d’un cert desapassionament. Per l’espectador, el “cool-jazz” pot rebre’s
com una música freda i intel·lectualitzada amb un cert refús a tot el que és agressivitat. És un jazz íntim. Els instruments s’expressen en un registre mitjà, sense tants salts, amb un so més recte i suau. -
Free Jazz
Davant d’aquesta proposta musical, l’actitud de l’oient ha de canviar.
El “free-jazz” ja no segueix les previsions de l’oient, sinó que és ell qui ha de seguir
la música sense cap regla preestablerta.
Les característiques són:
- La atonalitat, és a dir, el no ús de l’ordre harmònic.
- Una nova concepció rítmica on es dilueixen tots els conceptes de tempo regular, “beat”, simetria... -
Jazz Fusion
Davant d’aquesta proposta musical, l’actitud de l’oient ha de canviar. El
“free-jazz” ja no segueix les previsions de l’oient, sinó que és ell qui ha de seguir
la música sense cap regla preestablerta.
La atonalitat, és a dir, el no ús de l’ordre harmònic.
Una nova concepció rítmica on es dilueixen tots els conceptes de tempo regular, “beat”, simetria...