-
Period: to
→ Arts & Crafts
El moviment Arts and Crafts va ser un moviment artístic lligat al disseny i les arts decoratives. Va néixer a Gran Bretanya al voltant de 1860 i es desenvolupà fins abans de la I Guerra mundial (1914). És un moviment amb una clara base ideològica, va sorgir com a resposta als efectes de l'expansió de la industrialització establerta a l'època victoriana. -
*Snakeshead, William Morris (Arts & Crafts)
William Morris (1834-1896) va ser un dissenyador, pintor, poeta, escriptor i fundador del moviment Arts and Crafts. Als seus anys d'estudiant d'arquitectura a Oxford, va desenvolupar un profund afecte per la cultura de l'edat mitjana, estimulat pel seu coneixement de les obres de Ruskin, de Pugin i pels seus viatges a França, on va poder veure les grans catedrals gòtiques. -
*Strawberry thief, William Morris (Arts & Crafts)
William Morris (1834-1896) va ser un dissenyador, pintor, poeta, escriptor i fundador del moviment Arts and Crafts. Als seus anys d'estudiant d'arquitectura a Oxford, va desenvolupar un profund afecte per la cultura de l'edat mitjana, estimulat pel seu coneixement de les obres de Ruskin, de Pugin i pels seus viatges a França, on va poder veure les grans catedrals gòtiques. -
*Job Papier a Cigarettes, Jules Chéret (Modernisme)
Jules Chéret (1836 - 1932) va ser un pintor i litògraf francès modernista que es va convertir en un mestre del cartellisme. Creia que els cartells no sols eren una bona eina de publicitat, sinó que també eren excel·lents murals.
En les seves obres, la dona és la protagonista. Les noies de Chéret tenien una forta càrrega eròtica i un estil de vida particular, atrevides i desinhibides. La representació de la dona és en primer pla, mentre que la figura masculina queda enrere. -
Period: to
→ Modernisme
A part de ser un moviment artístic, a Catalunya és també un moviment cultural, que sorgeix a finals del segle XIX, i continua fins a mitjans del XX. A altres països és conegut com Art Nouveau, Modern Style, Jugendstil, Stile Liberty, etc. Es caracteritza per la línia corba dominant sobre la recta, el detallisme de la decoració, l’ús freqüent de motius vegetals i naturals, la importància de la figura femenina, la tendència a l’asimetria, l’esteticisme refinat i el dinamisme de les formes. -
*Moulin Rouge: la Goulue, Toulouse-Lautrec
Henri de Toulouse-Lautrec (1864 - 1901) va ser un important pintor, dibuixant i cartellista francès del segle XIX. El seu tema principal és la representació de la vida parisenca nocturna. Rep influència de l’impressionisme i de l’art japonès i aquest últim fet es veu reflectit en l’enquadrament, les línies compositives diagonals i el tall sobtat de les figures a les vores. Va ser avantguarda del’Art Nouveau. A causa de la seva mort prematura només va realitzar 31 cartells. -
*Ambassadeurs: Aristide Bruant, Toulouse-Lautrec (Modernisme)
Henri de Toulouse-Lautrec (1864 - 1901) va ser un important pintor, dibuixant i cartellista francès del segle XIX. El seu tema principal és la representació de la vida parisenca nocturna. Rep influència de l’impressionisme i de l’art japonès i aquest últim fet es veu reflectit en l’enquadrament, les línies compositives diagonals i el tall sobtat de les figures a les vores. Va ser avantguarda del’Art Nouveau. A causa de la seva mort prematura només va realitzar 31 cartells. -
*The Black Cat, Aubrey Beardsley (Modernisme)
Aubrey Beardsley (1872 - 1898) va ser un reconegut il·lustrador i artista anglès de finals del segle XIX. Les seves il·lustracions tenien fama d’innovadores i destacaven pel seu erotisme. Es basava en formes naturals i orgàniques, feia servir especialment la tinta (blanc i negre) i es podia apreciar una gran influència dels gravats japonesos. Tractava tot tipus de temàtica: religiosa, mitològica, històrica, caricatures… Se’l relaciona molt amb Alfons Mucha. -
*Lorenzaccio, Alphonse Mucha (Modernisme)
Alphonse Mucha (1860 - 1939) va ser un pintor, artista decoratiu i gràfic txec, reconegut per ser un dels màxims exponents de l'Art Nouveau. Va fer-se famós amb el seu primer cartell litogràfic per a l'actriu Sarah Bernhardt i el seu teatre, la seva clienta principal. En els seus treballs freqüentment introduïa dones boniques, joves i envoltades de flors, i aquestes sovint vestien roba de l’època neoclàssica. S’inspira sobretot en l’art medieval, tot i que també rep influències bizantines. -
*La Dame aux camélias, Alphonse Mucha (Modernisme)
Alphonse Mucha (1860 - 1939) va ser un pintor, artista decoratiu i gràfic txec, reconegut per ser un dels màxims exponents de l'Art Nouveau. Va fer-se famós amb el seu primer cartell litogràfic per a l'actriu Sarah Bernhardt i el seu teatre, la seva clienta principal. En els seus treballs freqüentment introduïa dones boniques, joves i envoltades de flors, i aquestes sovint vestien roba de l’època neoclàssica. S’inspira sobretot en l’art medieval, tot i que també rep influències bizantines. -
*Pippermint, Jules Chéret (Modernisme)
Jules Chéret (1836 - 1932) va ser un pintor i litògraf francès modernista que es va convertir en un mestre del cartellisme. Creia que els cartells no sols eren una bona eina de publicitat, sinó que també eren excel·lents murals.
En les seves obres, la dona és la protagonista. Les noies de Chéret tenien una forta càrrega eròtica i un estil de vida particular, atrevides i desinhibides. La representació de la dona és en primer pla, mentre que la figura masculina queda enrere. -
Period: to
→ Sacplakat o Plakatstil
El Plakatstil (alemany; en català estil del cartell) va ser un moviment que es va néixer a Alemanya i que va renovar la manera de dissenyar cartells publicitaris i comercials. Aquest moviment coincideix cronològicament amb el Modernisme, però es destaca justament per ser completament diferent. -
*Le roi Bombance, Filippo Marinetti (Futurisme)
Filippo Marinetti: (1876 -1944) fou un poeta, novel·lista, dramaturg i editor italià del segle XX; fundador del Futurisme.
Dictà als seus companys un programa fortament revolucionari: "destruir els museus, les biblioteques, les acadèmies de qualsevol espècie" i cantar " la grandesa de la massa agitada pel treball col·lectiu"; "glorificar la guerra, el militarisme, el patriotisme, el gest destructor del llibertador, les belles idees per les quals hom mor i el menyspreu de la dona". -
*Llumins Priester, Lucian Bernhard (Plakatstil)
Lucian Bernhard (1883 - 1972) crea el Plakatstil el 1905, quan guanya la competència patrocinada per la Cambra de Berlín de Comerç, dissenyant l'afixe dels llumins Priester. A partir d'aquí començarà a adquirir fama iniciant l'estil del cartell modern.. El seu estil es basava a reduir el cartell a la imatge del producte (de manera icònica). Bernhard minimalitza el naturalisme i posa l'èmfasi en colors i formes planes donant pas cap al modern llenguatge visual. -
*Stiller, Lucian Bernhard (Plakatstil)
Lucian Bernhard (1883 - 1972) crea el Plakatstil el 1905, quan guanya la competència patrocinada per la Cambra de Berlín de Comerç, dissenyant l'afixe dels llumins Priester. A partir d'aquí començarà a adquirir fama iniciant l'estil del cartell modern.. El seu estil es basava a reduir el cartell a la imatge del producte (de manera icònica). Bernhard minimalitza el naturalisme i posa l'èmfasi en colors i formes planes donant pas cap al modern llenguatge visual. -
Period: to
→ Futurisme
Rebutjava l'estètica tradicional i s'interessava per la vida contemporània, innovació i darreres tecnologies. Per a expressar el moviment, repetien la mateixa imatge, com una seqüència fílmica, i això ho van anomenar "simultaneisme".
Es caracteritzava per l'exaltació de la sensualitat, l'adoració a la tecnologia i la màquina i el retrat de la realitat en moviment. Expressa una nova manera d'entendre la realitat: ja no es tracta de representar el que veiem sinó també tot allò que no és visible. -
Period: to
→ Dadaisme
També conegut com a Dadà o Dada, es tracta d’un moviment artístic i literari que pretenia destruir totes les convencions pel que fa a l'art, creant una espècie d’antiart; es lluita contra tot allò preestablert, és un acte de rebel·lia.
El Dada es presenta com una ideologia total, una forma de viure i un rebuig absolut de tota tradició o esquema anterior.
Defensa el caos contra l'ordre i la imperfecció contra la perfecció, la llibertat individual, l'espontaneïtat, l’atzar, la contradicció, etc. -
*Composició VII, Theo van Doesburg (DeStijl)
Theo van Doesburg (1883 - 1931) va ser un artista neerlandès. És conegut com un dels principals representants i promotors de l'art abstracte del segle XX; per això, va fundar la revista De Stijl.
La contracomposició afegia una nova dimensió a l'anterior concepció neoplàstica: diagonals, plans inclinats i colors dissonants que destruïen l'equilibri de l'horitzontal i vertical introduint el dinamisme i la tensió. -
*Composició VIII, Theo van Doesburg (DeStijil)
Theo van Doesburg (1883 - 1931) va ser un artista neerlandès. És conegut com un dels principals representants i promotors de l'art abstracte del segle XX; per això, va fundar la revista De Stijl.
La contracomposició afegia una nova dimensió a l'anterior concepció neoplàstica: diagonals, plans inclinats i colors dissonants que destruïen l'equilibri de l'horitzontal i vertical introduint el dinamisme i la tensió. -
*Das Undbild, Kurt Schwitters (Dada)
Kurt Schwitters (1887 - 1948): va ser un escultor, poeta i grafista alemany. Destaca pels seus collages, i és predecessor de l’art contemporani. Com no va ser acceptat al grup del moviment dadà de Berlín, va decidir muntar Dadà Hannover, on organitzava també recitals. La seva obra estava composta per objectes que recuperava de la brossa o trobava aleatòriament, doncs, segons ell, eren un reflex de la seva societat. Per tal de definir la seva obra va inventar la paraula “Merz”. -
*Le critique d'art, Raoul Hausmann (Dada)
Raoul Hausmann (1886 - 1971): va ser un artista i escriptor austríac, considerat un dels dadaistes més experimentals. És famós pels seus collages i poesies sonores, però la seva obra més destacada gira envers el fotomuntatge, tècnica de la qual es considera creador. També pintava i escolpia. És també un dels fundadors del moviment dadà a Berlín, i edita la revista “Du Dada” (1919). -
*Beat the Whites with the Red Wedge, El Lissitzky (Constructivisme)
El Lissitzky (1890 - 1941) va ser un pintor rus del segle XX. Participà en el moviment constructivista, i fou anomenat professor d’art a Moscou el 1921; però, a causa de la reacció governamental contra l’art d’avantguarda, va haver d’exiliar-se a Berlín i a Suïssa. En el llibre Història de dos quadrats, publicat a Holanda el 1922, exposa la seva visió de l’art. La seva obra pictòrica exercí una influència fonamental en l’evolució de l’art abstracte. -
*L.H.O.O.Q., Marcel Duchamp (Dada)
Marcel Duchamp (1887 - 1968) va ser considerat un dels més destacats artistes del segle XX. El pintor francès va passar per diferents etapes, impressionista als 16 anys, fauvista als 19 i cubista als 24, fins que va acabar establint-se en el dadaisme. L’any 1914, crea els “ready mades”, objectes quotidians allunyats del seu entorn habitual i presentats com a obres d’art. A partir d’aleshores l’art ja no s’observava amb els ulls, sinó amb la ment. -
*Gran composició A, Piet Mondrian (DeStijl)
Piet Mondrian (1872 - 1944) fou un pintor abstracte. La seva obra es basa en l'art abstracte i sobretot en la plasmació de formes i colors molt bàsics. -
*The Peacock Skirt, Aubrey Beardsley (Modernisme)
Aubrey Beardsley (1872 - 1898) va ser un reconegut il·lustrador i artista anglès de finals del segle XIX. Les seves il·lustracions tenien fama d’innovadores i destacaven pel seu erotisme. Es basava en formes naturals i orgàniques, feia servir especialment la tinta (blanc i negre) i es podia apreciar una gran influència dels gravats japonesos. Tractava tot tipus de temàtica: religiosa, mitològica, històrica, caricatures… Se’l relaciona molt amb Alfons Mucha. -
Period: to
→ Constructivisme
És un moviment plàstic internacional dins l’art abstracte desenvolupat a Rússia l’any 1914 que va prendre més força a partir del 1917, després de la Revolució Russa. Els constructivistes, influïts pel Cubisme i Futurisme, estaven en contra de l’art tradicional i proposaven posar l’art al servei de la Revolució i de la classe treballadora. Van canviar escultura i pintura per disseny industrial, disseny gràfic i foto-periodisme. La idea principal va ser substituir l’estil per la tècnica. -
Period: to
→ DeStijl
També conegut com a neoplasticisme, és un moviment artístic d'avantguardes que va sorgir als Països Baixos el 1917. Va ser un moviment integrador de les diferents arts (arquitectura, disseny industrial, arts plàstiques) que buscava una total renovació estètica de l'entorn humà basada en uns valors plàstics nous, universals i més purs. -
Period: to
→ Bauhaus
Abans de ser un moviment, va ser primer una escola, la primera de disseny del món, anomenada Staatliches Bauhaus. Era una escola d'art i arquitectura fundada el 1919 per Walter Gropius a Weimar (Alemanya), durant la República de Weimar, i va ser tancada pel partit nazi l'any 1933. Va convertir-se en un referent mundial, amb el lema “la forma segueix la funció”, i va revolucionar el món de l’art, el disseny i l’arquitectura. Incorpora una nova estètica que abarca tots els àmbits quotidians. -
*Dada Cino, Raoul Hausmann (Dada)
Raoul Hausmann (1886 - 1971) va ser un artista i escriptor austríac, considerat un dels dadaistes més experimentals. És famós pels seus collages i poesies sonores, però la seva obra més destacada gira envers el fotomuntatge, tècnica de la qual es considera creador. També pintava i escolpia. És també un dels fundadors del moviment dadà a Berlín, i edita la revista “Du Dada” (1919). -
*Portrait of Lilya Brik, Alexander Rodchenko (Constructivisme)
Alexander Rodchenko (1891 - 1956) va ser un polifacètic artista rus dels anys 20 - 30. Rodchenko va explorar la tècnica del fotomuntatge en el disseny de cartells i portades de llibres. Aquesta tècnica facilitava la seva reproducció tècnica i la seva difusió massiva. Rodchenko va ser també un fotògraf famós. Són característiques les seves angulacions de càmera en picat i contrapicat, sumades a desenfocaments i abstracció, que s’allunyaven de les composicions més convencionals. -
*Assuh Zigarette, Herbert Bayer (Bauhaus)
Herbert Bayer (1900 - 1975) va ser un artista i dissenyador gràfic austríac del segle XX. Primerament va estudiar a l’escola Bauhaus, i l’any 1925 va convertir-se en el director del centre. És famós per la seva tipografia, que reduïa les lletres en elements bàsics, cercles, arcs, tres angles, línies horitzontals i verticals. Té la intenció d’eliminar les majúscules a la tipografia utilitzada per Bauhaus, però aquesta norma imposada s’infringeix en diverses ocasions. -
*Upward, Josef Albers (Bauhaus)
Josef Albers (1888 - 1976) va ser un dissenyador, fotògraf, tipògraf i pintor abstracte alemany, famós pels seus estudis del color, basats, entre d’altres, en la Gestalt, publicats en el seu llibre Interaction of color. La seva obra es caracteritza per aquest treball del color, amb la intenció d’estudiar-lo i comprendre’l. Va estudiar art a Berlín, Essen i Munich abans d’acabar a la prestigiosa Bauhaus de Weimar. Després va convertir-se en professor, quan la Bauhaus va traslladar-se a Dessau. -
*Rechevik, Alexander Rodchenko (Constructivisme)
Alexander Rodchenko (1891 - 1956) va ser un polifacètic artista rus dels anys 20 - 30. Rodchenko va explorar la tècnica del fotomuntatge en el disseny de cartells i portades de llibres. Aquesta tècnica facilitava la seva reproducció tècnica i la seva difusió massiva. Rodchenko va ser també un fotògraf famós. Són característiques les seves angulacions de càmera en picat i contrapicat, sumades a desenfocaments i abstracció, que s’allunyaven de les composicions més convencionals. -
*Cartell per a l’exposició russa Kunstgewerbemuseum, El Lissitzky (Constructivisme)
El Lissitzky (1890 - 1941) va ser un pintor rus del segle XX. Participà en el moviment constructivista, i fou anomenat professor d’art a Moscou el 1921; però, a causa de la reacció governamental contra l’art d’avantguarda, va haver d’exiliar-se a Berlín i a Suïssa. En el llibre Història de dos quadrats, publicat a Holanda el 1922, exposa la seva visió de l’art. La seva obra pictòrica exercí una influència fonamental en l’evolució de l’art abstracte. -
*New York, Fortunato Depero (Futurisme)
Fortunato Depero (1892 - 1960) va ser un pintor, escultor i publicista italià. Depero, al començament feia els seus esbossos amb materials pobres (fils metàl·lics, vidre, cartró, papers). -
*Hyssen controlling the puppet Hitler, John Heartfield (Dada)
John Heartfield (1891 - 1968) nascut Helmut Herzfelde, va ser un important fotògraf alemany durant aquest període de canvis polítics. Es canvia el nom com a provocació doncs a Alemanya va aparèixer un fort sentiment anti-anglès. Així com Raoul Hausmann, Heartfield es centra en els fotomuntatges, però és un dels primers en fer-lo servir com a una imatge política. -
*6 and 3, Josef Albers (Bauhaus)
Josef Albers (1888 - 1976) va ser un dissenyador, fotògraf, tipògraf i pintor abstracte alemany, famós pels seus estudis del color, basats, entre d’altres, en la Gestalt, publicats en el seu llibre Interaction of color. La seva obra es caracteritza per aquest treball del color, amb la intenció d’estudiar-lo i comprendre’l. Va estudiar art a Berlín, Essen i Munich abans d’acabar a la prestigiosa Bauhaus de Weimar. Després va convertir-se en professor, quan la Bauhaus va traslladar-se a Dessau. -
*Liriche Radiofoniche, Fortunato Depero (Futurisme)
Fortunato Depero (1892 - 1960) va ser un pintor, escultor i publicista italià. Depero, al començament feia els seus esbossos amb materials pobres (fils metàl·lics, vidre, cartró, papers). -
*Hurrah, die Butter ist alle!, John Heartfield (Dada)
John Heartfield (1891 - 1968) nascut Helmut Herzfelde, va ser un important fotògraf alemany durant aquest període de canvis polítics. Es canvia el nom com a provocació doncs a Alemanya va aparèixer un fort sentiment anti-anglès. Així com Raoul Hausmann, Heartfield es centra en els fotomuntatges, però és un dels primers en fer-lo servir com a una imatge política. -
*Broadway Boogie-Woogie, Piet Mondrian (DeStijl)
Piet Mondrian (1872 - 1944), fou un pintor abstracte. La seva obra es basa en l'art abstracte i sobretot en la plasmació de formes i colors molt bàsics. -
*L'aeropoema di Cozzarini, Filippo Marinetti (Futurisme)
Filippo Marinetti: (1876 -1944) fou un poeta, novel·lista, dramaturg i editor italià del segle XX; fundador del Futurisme.
Dictà als seus companys un programa fortament revolucionari: "destruir els museus, les biblioteques, les acadèmies de qualsevol espècie" i cantar " la grandesa de la massa agitada pel treball col·lectiu"; "glorificar la guerra, el militarisme, el patriotisme, el gest destructor del llibertador, les belles idees per les quals hom mor i el menyspreu de la dona". -
*En Morn, Kurt Schwitters (Dada)
Kurt Schwitters (1887 - 1948) va ser un escultor, poeta i grafista alemany. Destaca pels seus collages, i és predecessor de l’art contemporani. Com no va ser acceptat al grup del moviment dadà de Berlín, va decidir muntar Dadà Hannover, on organitzava també recitals. La seva obra estava composta per objectes que recuperava de la brossa o trobava aleatòriament, doncs, segons ell, eren un reflex de la seva societat. Per tal de definir la seva obra va inventar la paraula “Merz”. -
*Dada 1916-1923 / Sidney Janis, Marcel Duchamp (Dada)
Marcel Duchamp (1887 - 1968): va ser considerat un dels més destacats artistes del segle XX. El pintor francès va passar per diferents etapes, impressionista als 16 anys, fauvista als 19 i cubista als 24, fins que va acabar establint-se en el dadaisme. L’any 1914, crea els “ready mades”, objectes quotidians allunyats del seu entorn habitual i presentats com a obres d’art. A partir d’aleshores l’art ja no s’observava amb els ulls, sinó amb la ment. -
*Konzentration von elementarfarben, Max Bill (Bauhaus)
Max Bill (1908 - 1994) va ser un arquitecte, escultor, pintor, dissenyador, grafista i teòric suís. Destaca per la seva abstracció geomètrica. Primer va estar a la Kunstgewerbeschule (Zuric) i la Bauhaus (Dessau) com a estudiant, i més endavant va ser el primer rector de l’Escola Superior de Projectació d’Ulm. Primer va seguir els passos de l’Escola Bauhaus, però això va canviar per la discrepància d’altres professors, fent que l’escola es dirigís cap a un terreny més metodològic i estructurat. -
*Bauhaus exhibition (poster), Harbert Bayer (Bauhaus)
Herbert Bayer (1900 - 1975) va ser un artista i dissenyador gràfic austríac del segle XX. Primerament va estudiar a l’escola Bauhaus, i l’any 1925 va convertir-se en el director del centre. És famós per la seva tipografia, que reduïa les lletres en elements bàsics, cercles, arcs, tres angles, línies horitzontals i verticals. Té la intenció d’eliminar les majúscules a la tipografia utilitzada per Bauhaus, però aquesta norma imposada s’infringeix en diverses ocasions. -
*1-4 um excentrum IV, Max Bill (Bauhaus)
Max Bill (1908 - 1994) va ser un arquitecte, escultor, pintor, dissenyador, grafista i teòric suís. Destaca per la seva abstracció geomètrica. Primer va estar a la Kunstgewerbeschule (Zuric) i la Bauhaus (Dessau) com a estudiant, i més endavant va ser el primer rector de l’Escola Superior de Projectació d’Ulm. Primer va seguir els passos de l’Escola Bauhaus, però això va canviar per la discrepància d’altres professors, fent que l’escola es dirigís cap a un terreny més metodològic i estructurat.