-
Period: 501 to 599
Segle VI
Després de la caiguda de l'Imperi romà occidental a finals del segle anterior, Europa és fracturada en molts regnes germànics petits, que van competir constantment per terra i recursos.
Comença a haver la peste negra a paisos asatics i a Constantinopla
570: Neix Mahoma, profeta de l'islam. -
537
Santa Sofia de Cosntatinoble
mezquita
turquia
artemio de Talles i Isidre de Milet -
782
Mezquita de Cordova
Hernan Ruiz i Juan de Ochoa
Espanya -
880
Antic monestir de santa MAria de Ripoll
-
Period: 901 to 999
Segle X
El segle X és un període on s'entreveu la fi de l'Edat Fosca, la cultura floreix sobretot al món àrab, especialment a Al-Àndalus, on la seva capital, Còrdova, es converteix en una de les més influents i importants de tot el món, a Europa, l'Imperi bizantí i el Primer Imperi búlgar pugnen pels territoris als Balcans. -
980
Sant Viçens de Cardona
-
1001
tapis de la creació
Desenvolupa un tema teològic tal com es pot veure als manuscrits espanyols contemporanis -
1101
Majestat batlló
del segle XII
Barcelona, MNAC -
Period: 1101 to 1199
Segle XII
Al segle XII la religió va ser l'eix sobre el qual van girar els esdeveniments més importants a Europa. Van tenir lloc la Segona Croada i la Tercera Creuada.
La pau va arribar el 1192, quan Ricardo i Saladino van pactar que Jerusalem seguiria sota control musulmà encara que es permetria el lliure accés als pelegrins cristians. -
1115
Portalada de san Piere de Mossaic
-
1123
Pintures de Sant Climent de Taüll
L'Absis de Sant Clement de Tahull és una pintura romànica pertanyent al conjunt de la decoració mural de l'església de Sant Clement de Tahull a la Vall de Bohí, on es troba la concentració d'art romànic més gran de tot Europa -
1149
Monestir de santa Maria de poblet
Localitzat a la comarca de la Conca de Barberà, al terme municipal de Vimbodí i Poblet, a Tarragona (Espanya), el primer cenobi va ser impulsat i patrocinat per Ramon Berenguer IV, comte de Barcelona, que el va lliurar als monjos bernards de la abadia de Fontfroide l'any 1149.1 Va ser panteó reial de la Corona d'Aragó, des de finals del segle xiv fins a l'extinció de la casa reial d'Aragó al segle xv -
1189
Mosaics de Monreale
Els mosaics són l'orgull de l'església i cobreixen pràcticament tota la superfície, ja que s'estenen sense interrupció al llarg de 6.340 metres quadrats. Es creu que es van realitzar en gran part entre 1180 i 1189, any de la mort de Guillem II, a la qual va seguir un període de revoltes. -
1211
Catedral de Santiago de Compostela
Acull el que, segons la tradició, és el sepulcre de l'Apòstol Sant Jaume, cosa que va convertir el temple en una de les principals destinacions de pelegrinatge d'Europa durant l'Edat Mitjana a través de l'anomenat Camí de Sant Jaume, -
1305
Capella Scrovegni o l’Arena
La capella dels Scrovegni (en italià: Cappella degli Scrovegni), també anomenada capella de l'Arena, és una petita església, adjacent a un monestir agustí, el Monestir degli Eremitani a Pàdua, regió de Vèneto, Itàlia.
La capella alberga un cèlebre cicle de fresques de Giotto, acabat sobre 1305 i considerat un dels cims de l'art occidental. -
1345
catedral de Notre Dame
Es tracta d'un dels edificis més senyers i antics dels que es van construir en estil gòtic. L'ús innovador de la volta de creueria i de l'arbotant, les enormes i colorides rosasses i el naturalisme i l'abundància de decoració escultòrica el diferencien de l'arquitectura romànica.
La seva edificació va començar l'any 1163 i, per al 1260, ja estava completada majoritàriament, encara que es va acabar l'any 1345 -
1383
Santa MAria del Mar barcelona
Alguns estudis actuals afirmen que s'aixeca sobre un antic amfiteatre o sorres romanes
L´església de Santa Maria del Mar és una basílica menor situada a la ciutat de Barcelona, Catalunya, Espanya. Va ser construïda entre el 1329 i el 1383. Des del 3 de juny de 1931, té la catalogació de Bé d'Interès Cultural. -
Period: 1401 to 1499
Segle XV
Per a la història occidental europea, el segle XV és el darrer segle de l'Edat Mitjana, el pont entre la Baixa Edat Mitjana, el Renaixement primerenc i l'Edat Moderna, prenent-se convencionalment com a moment de divisió entre elles l'any 1492 (trobada de dos mons ) o el 1453 (presa de Constantinoble pels turcs). Molts desenvolupaments tecnològics, socials i culturals del segle XV es poden considerar retrospectivament com el «miracle europeu» dels segles següents -
1405
Pou de Moises
Va ser un encarrec de Felip II de Borgonya i és obra de l'escultor holandès Claus Sluter i del seu sobret Claus de Werve, amb la participació del pintor Jean Malouel per a la policromia. Segons els relats dels ducs de Borgonya, es va esculpir i pintar entre el 1396 i el 1405. Destrossat a la part superior durant el segle xviii, només en queda la part inferior, formada per una pila hexagonal superada per sis escultures dels profets de l'Antic Testament -
1434
El matrimoni Arnolfini.
El Retrat de Giovanni Arnolfini i la seva dona és un quadre del pintor Jan van Eyck; datat el 1434, representa el ric mercader Giovanni Arnolfini i la seva dona Giovanna Cenami, que es van establir i van prosperar a la ciutat de Bruges (avui Bèlgica), entre 1420 i 1472.Avui dia, els historiadors de l'art discuteixen exactament la imatge que el quadre presenta; la tesi durant molt de temps dominant, sosté que la imatge correspon al matrimoni de tots dos, celebrat en secret i testificat pel pintor -
1445
La mare de deu dels consellers
és una taula pintada a l'oli per l'artista Luis Dalmau el 1445 i que es troba al Museu Nacional d'Art de Catalunya a Barcelona. Està considerada com una de les peces en pintura gòtica flamenca més importants realitzades a Catalunya. -
1471
Llotja dels Mercaders Valencia
Llotja de la Seda de València o Llotja dels Mercaders (en valencià Llotja de la Seda o Llotja de Mercaders)1 és una obra mestra del gòtic civil valencià situada al centre històric de la ciutat de València (Espanya). Declarada, el 1996, Patrimoni de la Humanitat per la Unesco -
1505
El jardí de les delicies
És una obra de contingut simbòlic, sobre el qual s'han ofert interpretacions variades, com El carro de fenc o la Taula dels pecats capitals, obres, totes elles, adquirides pel rei Felip II d'Espanya, gran admirador del pintor, i guardades durant algun temps al Monestir de l'Escorial. Obeeix a una intenció moralitzant i satírica que faria fortuna ja a la seva època, com demostra la primerenca aparició de copistes i imitadors.