-
Period: 1560 to
BARROC
El barroc és un estil artístic europeu desenvolupat al segle XVII i a la primera meitat del segle XVIII.
Va néixer a Itàlia i es va estendre per tota Europa.
Va ser un estil artístic força menyspreat pels historiadors moderns per considerar-se anticlàssic.
El context històric del barroc és el d'una Europa dominada políticament per les monarquies absolutistes, amb una societat estamental i intervinguda per l'Estat. -
La mort de la verge
Títol: La Mort de la Verge (La Mort dela Mare de Déu)
Autor: Michelangelo Merisi da Caravaggio
Datació: 1605 – 1606
Estil: Barroc italià
Tècnica: oli
Localització: Museu del Louvre, a Paris
CONTEXT HISTÒRIC
Al segle XVI la majoria d’Estats importants d’Itàlia estaven vinculats política i econòmicament a la Corona espanyola. En aquests anys Roma era el centre d’una intensa activitat artística relacionada amb la funció catequètica. Aquesta, va ser una de les seves obres més polèmiques -
Bernini: Apol·lo i Dafne. Roma, Galeria Borghese
Títol: Apol·lo i Dafne
Autor: Gian Lorenzo Bernini
Cronologia: 1622-1625
Tipologia: escultura exempta
Mides: 2,43 m (alt)
Estil: Barroc romà
Localització: Galleria Borghese
CONTEXT HISTÒRIC
Molta conflictivitat, sobertot per la reforma protestant o reforma luterània on Europa es va dividir l'església entre catòlics i protestants. Gran necessitat per part de l'església de mostrar el seu esplendor. Hi va haver fase depressiva a nivell econòmic i demogràfic per males collites, guerres, fam. -
La lliçó d’anatomia
Títol: La lliçó d’anatomia del professor Tulp
Autor: Rembrant, Harmenszoon van Rijn
Datació: 1632
Estil: Barroc, escola flamenca
Localització original: seu social dels cirurgians d’Amsterdam
Localització actual: Mauritshuis, a l’Haia
CONTEXT HISTÒRIC
Segle d'or Neerlandès, Holanda com país protestant poc a poc aquesta s'anava transformant en potència europea, la ciència la cultura i el comerç són sectors avançats. Holanda amb el tractat de la pau de Westfàlia deixa de ser independent. -
Les tres gràcies.
Títol: Les tres Gràcies
Autor: Rubens, Peter Paulus
Datació:1639
Estil: Barroc
Localització: Museu del Prado, Madrid.
CONTEXT HISTÒRIC.
Els Països Baixos estaven sota el domini espanyol des del matrimoni de Felip el Bell amb Joanna de Castella i més tard sota el dels seus hereus Carles V i després del 1555 per Felip II. Aquest implantà un règim molt autoritari que provocà revoltes sufocades amb gran repressió.
El territori va romandre sota dominació espanyola fins al Tractat d’Utrecht, del 1713. -
Francesco Borromini: San Carlino alle Quattro Fontane. Roma
Obra: Sant Carlo alle Quattro Fontane.
Autor: Francesco Borromini.
Cronologia: església i claustre, 1638 – 1641; façana, 1665 – 1667
Estil: Barroc.
Material: Pedra
Ubicació: Roma (Itàlia).
CONTEXT HISTÒRIC
Els Estats Pontificis es trobaven en un moment àlgid, i les idees de la Contrareforma s’imposaven als països catòlics. Segle de desenvolupament artístic,era l’expressió del poder religiós. Els papes, a través de les manifestacions artístiques, demostraven la seva força i poder. -
Bernini: L’èxtasi de santa Teresa de Jesús (Capella Cornaro). Roma.
Autor: Gian Lorenzo Bernini
Cronologia. Segle XVII (1647-1652)
Tipologia. Grup escultòric
Tema : Religiós
Estil: Barroc
Material: Marbre, bronze
Localització. Capella Cornaro a l'església de Santa Maria de la Victòria.
CONTEXT HISTÒRIC
Època de la Contrareforma de l'Església Catòlica. Això va provocar conflictes i guerres. Al segle XVII l'Imperi Espanyol estava en crisi.
Tots aquests motius van provocar que l'Església Catòlica necessités un nou impuls per demostrar el seu poder. -
Las meninas o La família de Felip IV
Títol: Les Meninas o La família de Felip IV.
Autor: Diego Rodríguez de Silva i Velázquez.
Cronologia: 1656.
Estil: Barroc.
Dimensions: 318 x 276 cm.
Ubicació: Museo del Prado, Madrid
CONTEXT HISTÒRIC
A Espanya el Barroc coincideix amb el període cultural que s'ha anomenat el Segle d'Or. És un període de màxim desenvolupament de les lletres i les arts, que contrasta amb la profunda i complexa crisi política, social i econòmica que es viu a Espanya. L'església és el principal client. -
COLUMNATA DE LA PLAÇA DE SANT PERE
Títol: Columnata de la Plaça de Sant pere
Autor: Gian Lorenzo Bernini
Cronologia:1656-1667
Estil: Barroc
Tipologia: Plaça
Localització: Roma,Vaticà
CONTEXT HISTÒRIC
Va estar determinat per la depressió que va començar a l’entorn de 1640 i va tocar fons a la dècada de 1670-80. El creixement de la població s’estanca, es frena l’entrada de metalls preciososi la “revolució dels preus” i la convergència de les guerres constitueixen un temps dedavallada econòmica. -
Al·legoria de la pintura
Títol: Al·legoria de la pintura
Autor: Jan Vermeer
Cronologia: 1666 – 1668
Estil: Barroc
Tècnica: oli sobre tela
Localització: Kunsthistorisches Museum de Viena
CONTEXT HISTÒRIC
Fou un període caracteritzat pel triomf de les monarquies absolutes i el procés de transformació econòmica i social. Durant aquest segle, Holanda va aconseguir la seva independència (Tractat de Westfàlia), convertint-se en un estat amb grans peculiaritats respecte a altres nacions europees meridionals. -
Le Nôtre, Hardouin Mansart: Palau i jardins de Versalles.
Nom de l'edifici: Palau de Versalles
Arquitecte: Hardouin – Mansart, Jules
Datació: 1667 – 1710
Localització: Versalles (França)
Estil: Barroc
Materials utilitzats: pedra, marbre i miralls
Dimensions: 600 m aproximadament (façana i ales laterals que donen al pati)
CONTEXT HISTÒRIC
Les Monarquies absolutes europees de l'Antic Règim seguiren el model Creat per Lluís XIV a França. Aquest Poder era presentat com a inqüestionable, ja que era atorgat “per La gràcia de Déu". -
Autoretrat amb barret de palla de Vigee lebrun
Títol: Autoretrat amb barret de palla
Autor: Marie-Louise- Elisabeth Vigée Lebrun
Cronologia: 1782
Estil: Rococó
Tècnica: Oli sobre tela
Localització: National Gallery Londres
CONTEXT HISTÒRIC
-Monarquia absolutista. (Lluïs XV i Lluïs XVI)
- S’està desenvolupant la Il·lustració (Rousseau, Montesquieu, Voltaire, ...), crítica a l’Absolutisme i serviran de base a les revolucions burgeses
- Època d’intensos conflictes socials
-Mecenes d’art: aristocràcia i burgesia enriquida.