-
Period: 300 to Jan 1, 1463
Edat Mitjana
-
Period: 300 to Jan 1, 1463
Art i música de l'edat mitjana
-
Period: 300 to Jan 1, 1100
Música religiosa
·Música vocal es senzilla sense instruments i fetes en llatí.
·Melodies d'influencia oriental: melismes (llargues vocalitzacions)
·Lligam de la melodia amb el text que s'ha d'entendre=> ritme lliure i uniforme, i pauses al final de cada frase. -
400
Inicis música cristiana escrita
-
Jan 1, 1100
La música civil
Les cançons són en llatí. Després s'usa la llengua propia i la canten els comics i músics itinerants ( Goliards i joglars).
http://cursa.ihmc.us/rid=1237817505126_1090210674_26396/Música Civil.cmap
S'utilitzaven llengües vernacles (cat.,cast.,etc),era monòdica, amb acompanyament instrumental i es coneixia l'autor.La utilitzaven joglars trobadors i ministrils. D'instruments es feien servir organs, llauts, guitarres, violes, arpes, lires, salteris, instruments de vent i instruments de percussió. -
Jan 1, 1300
Creació de l'Organum a dues veus
Cada síl·laba va a diferent altura segons l'entonació que correspongui. -
Jan 1, 1300
Cant gregorià amb notació quadrada
La denominació de cant gregorià s'origina en què aquest tipus de cant es atribuït al Papa Gregori I. Des del seu naixement, la música cristiana va ser una oració cantada, que devia realitzar-se no de manera purament material, sinó amb devoció o, com ho deia Sant Pau: «Cantant a Déu en el vostre cor». El text era doncs la raó d'ésser del cant gregorià. El cant gregorià és música vocal, i es canta a capella.
Es canta al uníson.
El text està en llatí.
http://www.youtube.com/watch?v=lfwuZaf6WXw -
Period: Jan 1, 1475 to
Edat Moderna
-
Jan 1, 1500
Madrigal de J.Arcadelt
Ja s'utilitza el pentagrama i les figures indiquen la durada i l'alçada de la nota. Encara no hi ha línies divisòries però si compàs. -
Partitura clàssica.
La notació tradicional pot representar una partitura complexa, amb dinàmiques, instrumentació, etc. -
Period: to
Edat contemporanea
I a saber... -
Segle XX
- Tractament rupturista dels elements de la música, que creen un gran canvi en la seva escriptura.
- Ritme irregular.
- S'extremen i s'amplien les possibilitats del matís.
- Tractament revolucionari del timbre: usos no convencionals dels instruments classics i incorporació de noves fonts sonores.
-
S'inventen codis per a les partitures,
La partitura tradicional no pot reflectir els sons proposats per els autors contemporanis, per això cada a obra s'inventa un nou codi que permeti als intèrprets entendre la partitura. -
Guido d'Arezzo
Realitza el primer veritable pentagrama. Constava de 4 lineas, feia servir claus i colors, i li va posar els noms a les notes musicals: do-re-mi-fa-sol-la-si a partir de les primeres síl·labes d'un text llatí.