-
Period: 790 to 1500
EDAT MITJANA
CONTEXT HISTÒRIC:
- feudalisme, religió i monarquia
- perfecció dels mètodes agrícoles i comercials
- creixement demogràfic al segle s.XII.
- unificació cultural europea que al s. XIII
- creixement de les ciutats.
- formació dels ajuntaments
- creació dels gremis Comerç
- Mercats setmanals
- Fires. Creació dels BANCS (txecs, prestamistes). 1337-1453: Guerra dels 100 anys ⇾ França vs. Anglaterra
Formació dels Estats a Europa. escoles catedralícies
Ordes mendicants -
800
Dies Irae - Anònim
música vocal religiosa, representa la visió medieval de Déu.
Cant gregorià
Melodia: monodia, graus conjunts, modal AA BB CC
Ritme: neumes, pràcticament lliure
Dinàmiques: no hi ha
Timbre: veus masculines
Textura: monodia
Text - música: sil·làbic, neumàtic (aproximació)
Tracta sobre el dia de la ira amb el judici final
La melodia descendeix amb distàncies molt curtes entre si. La tonalitat menor fa que tingui una sonoritat trista i d'angoixa. -
1100
Can vei la lauzeta mover - Bernart de Ventadorn
Música trobadoresca.
Text: occità
La música es repeteix sempre igual per a un text que canvia a un gran nombre d'estrofes (forma estròfica). -
1170
(Antiphon) O quam mirabilis est - Hildegard von Bingen
-
1270
Santa Maria, Strela do Dia (núm. 100, Cantigas de Santa María) - Anònim
Galaico-portuguès.
Textura: Monodia acompanyada.
Forma: Càntiga (tornada i estrofes).
Gènere: vocal amb acompanyament instrumental
- profana
- religiosa
Ritme: Marcat.
Melodia: àmbit melòdic de 9ª i la melodia es mou per graus conjunts. -
Period: 1400 to
RENAIXEMENT
CONTEXT HISTÒRIC:
- monarquies autoritàries.
- creixement de les ciutats
- noves rutes comercials (
- Descobriment d'Amèrica (tractat de tordesillas)
l’art urbà està lligat a la burgesia a finals del s. XV: creixement econòmic
al s. XVI: lluites entre Francesc I de França i Carles V
- Il sacco de Roma.
1453 cau l’imperi bizantí: molts artistes que vivien allà se’n van cap a espanya i italia i el seu art influirà s. XVI: Reforma protestant de Martin Luther -
1496
Hoy comamos y bebamos - Juan de la Encina
Ja pertany al Renaixement -
1502
Agnus Dei 1 (Missa La Sol Fa Re Mi).- Josquin des Prez
-
Canción del Emperador. - Luís de Narváez
Data aproximada ja que no es coneix la data exacta. -
Period: to
BARROC
CONTEXT HISTÒRIC:
Focus d’influència: Roma Papal
influència a tota Europeu
profunda crisi econòmica, política, social i cultural
Contrareforma
La divisió religiosa causa guerres entre catòlics i protestants
Època de malalties, pestes, mala alimentació, crisis social, política i cultural
Males condicions Societat estamental on la gent es casa amb gent de l’alta burgesia
Consolidació de monarquies absolutistes
Renovació i reforçament del poder papal i del catolicisme: concili de Trento 1545-1567 -
Vi ricorda, o bosch’ombrosi (òpera Orfeo) - Monteverdi, Claudio
-
When I am laid in Earth (Dido and Aeneas) - Purcell, Henry
-
Sonata en Do M, Op. 1 No 7 (primer moviment) - Corelli, Arcangelo
-
Period: to
CLASSICISME
CONTEXT HISTÒRIC:
- transformacions polítiques i socials.
- Il·lustració: corrent filosòfic que defensa la raó i el pensament
- Rev. francesa: causa moltes revoltes arreu d’Europa.
- Rev. industrial: capitalisme
societat: proletariat i burgesia Procés de difusió urbana i dels mitjans de comunicació.
- democràcies parlamentàries
- nacionalisme i socialisme
- despotisme il·lustrat
- equilibri i patró rígid
- poca llibertat per a l’expressió
- es prioritza la correcció, la rigidesa i els patrons. -
Les quatre estacions: La primavera - Vivaldi, Antonio
-
Piangerò la sorte mia (Giulio Cesare). - Haendel, Georg Friedrich
-
Stabat Mater dolorosa - Pergolese, Giovanni Battista
-
Variacions Goldberg, BWV 988 (ària inicial) - Bach, Johann Sebastian:
Aria principal + 30 variacions + reprise de l’aria
El que les lliga a totes no és una melodia comú sinó que és un fons de variacions harmòniques de les que és objecte la línea de baix.
Es tracta d’un tema que es repeteix amb petites variacions.
Ornamentacions - trinos, notes de pas, brodadures Ritme: ¾ , va canviant. Negres i blanques (armonia), melodia és molt més complexa amb trinos i mordetes Dinàmiques: -
Timbre: clavicèmbal (piano)
Textura: polifonia (Re 1 - SI4)
Armonia: G -
Una povera ragazza (La Cecchina, ossia La buona figliuola) - Piccini, Niccolò
-
Che faró senza Euridice (Orfeo ed Euridice) - Gluck, Willibald
-
Period: to
ROMANTICISME
CONTEXT HISTÒRIC:
Reacció contra l’excessiva preocupació per l’aspecte formal de la música - renovació parcial - seguim amb les mateixes normes.
Revolució francesa
1848 La Commune
Revolució industrial
Nacionalismes
Rebuig a la raó i gustos clàssics: emoció i irracionalitat.
Nova visió del món: supremacia de la imaginació, esperit de rebel·lia. Nous gèneres musicals, nous instruments
Durant el s XIX es creu que l’Edat Mitjana és on sorgeixen les identitats culturals - naixen països. -
Concert per a clarinet i orquestra en La M (segon moviment) - Mozart, Wolfgang Amadeus
-
Concert per a piano i orquestra en Si bemoll M. - Mozart, Wolfgang Amadeus
-
Sonata per a piano No8 en Do m “Patètica”. Op. 13 (primer moviment) - Beethoven, Ludwig van
-
Simfonia No 5 en Do m, Op. 67 (primer moviment) - Beethoven, Ludwig van
-
Quartet No 14 en Re m. “La mort i la donzella” - Schubert, Franz
(segon moviment). -
Casta diva (pertanyent a l’òpera Norma) - Bellini, Vincenzo
-
Nocturn Op. 9 No 2 - Chopin, Frédéric
-
Concert no 2 per a violí i orquestra, en Mi m. Op. 64. - Mendelssohn, Felix
(tercer moviment). -
Wagner, Richard: Preludi
(pertanyent a l’òpera Tannhäuser). -
Trio per a piano en Sol m, Op.17 (3er moviment “Andante”) - Wieck, Clara
-
Dansa hongaresa No 1 en Sol m - Brahms, Johannes
-
Smetana, Bedrich : El Moldau
(poema simfònic pertanyent al cicle La meva pàtria). -
Satie, Erik: Gymnopédie No1
Ja es considera música del segle XX -
Prélude a l’après-midi d’un faune - Debussy, Claude
-
Falla, Manuel de: En el Generalife
( pertanyent a Noche en los jardines de España. Impresiones sinfónicas para piano y orquesta). -
Period: to
SEGLE XX
CONTEXT HISTÒRIC:
Revolució Russa 1905
1a Guerra mundial 1914
Tots els àmbits afectats, econÒmic, polític, militar, tecnològic...
Cultura perd molta importància 1919 època de tractats
Creació de l’URSS
Figura de Stalin, Mussolini i Hitler
1929 major crisi capitalista, crack en la borsa de Nova York 1936 Guerra Civil
Continent destrossat
Es desencadena la Guerra Freda(capitalistes/comunistes)
1945 Segona Guerra mundial, creació de l’ONU. -
Schönberg, Arnold: Vorgefühle (Pressentiments)
(pertanyent a Cinc peces per a orquestra, Op.16). -
Stravinsky, Igor: Entrada de la ballarina i Vals
(pertanyent al ballet per a orquestra Petruxka). -
Prokófiev, Sergei : Simfonia no 1 en Re M, Op. 25
(“Simfonia clàssica). (1er mov. “Allegro”) -
Garreta, Juli: Juny
(Sardana per a cobla). -
Gershwin, George: Rhapsody in Blue
-
Ravel, Maurice: Boléro pour orchestre.
-
Weill, Kurt: Alabama-Song
(pertanyent a l’òpera The Rise and Fall of the City of Mahagonny). -
Adagio for Strings - Samuel Barber
Versió per a orquestra -
Música per a corda, percussió i celesta (primer moviment) - Bartók, Béla
-
Concert per a violí i orquestra - Glass, Philip
(segon moviment). -
Led Zeppelin: Stairway to Heaven.
-
Bohemian Rapsody- Queen
-
Guinovart, Carles: Stella splendens
(obra per a piano preparat extreta del Llibre Vermell de Montserrat) -
Tete Montoliu: Giant Steps
(versió per a piano de l’obra de John Coltrane).