-
1000
EDAT MITJANA I DANSES RELIGIOSES
Durant l’Edat Mitjana l’Església cristiana va tenir una actitud ambivalent davant la dansa: per un costat, alguns líders com Sant Agustí la rebutjaven pel que se li atribuïa de sexualitat, lascívia i èxtasi; per un altre costat, alguns sacerdots van intentar incorporar danses celtes, anglosaxones, gal·les… en el culte cristià i algunes danses de celebració en festes religioses (final de l’hivern, fertilitat de la primavera…). -
1002
DANSES CORTESANES
Les danses cortesanes es podien classificar en dos grups: danses ràpides com el trotto i el saltarello, i danses de tempo moderat com la ductia, la nota i l’estampida. -
1346
DANSA DE LA MORT
Al segle XIV va ser molt representada la dansa de la mort. L’epidèmia anomenada pesta negra (1346) va causar una gran mortalitat a Europa, per la qual cosa la mort era un tema molt present en aquella societat. La dansa consistia a fer ballar el personatge de la mort amb personatges de diversa consideració social, per recordar que la mort és sempre present i pot emportar-se qualsevol, sigui quin sigui el seu rang. -
1400
LA DANSA EN EL RENAIXEMENT
La dansa com a espectacle neix a les corts italianes del Quattrocento, inspirada en les danses socials de l’època. Les corts italianes i franceses desenvolupen la dansa gràcies al mecenatge, els mestres de dansa i els músics que van crear un ampli repertori de danses. Aquestes van proliferar en celebracions i festivitats. La dansa era un dels requisits imprescindibles per a ser un bon cortesà -
1572
BALLET DE COUR
El ballet de cour va ser un ball organitzat al voltant d’una acció dramàtica i amb finalitat propagandística. En un principi els ballarins eren els mateixos cortesans i les danses eren les danses socials que es ballaven a la cort, ordenades com a espectacle (pavana, gallarda, alemanda, gavota, xacona, passacaglia, sarabanda, canàries…). -
1572
PRIMER BALLET DE COUR
El primer ballet de cour del qual es conserva la partitura completa va ser escrit per a les noces d’Enric III i Margarida de Lorena a França (1572). Va ser creat per un coreògraf italià per ordre de Caterina de Mèdici (esposa d’Enric II) per amenitzar el matrimoni del seu fill. Era la primera vegada que uns ballarins actuaven sotmesos a una coreografia. -
1581
El Ballet Còmic de la Reina
El Ballet Còmic de la Reina es va estrenar davant d’uns 10.000 convidats, va durar unes sis hores i va costar molts diners a la monarquia francesa, però li va donar prestigi i durant els 300 anys següents França va ser el centre del ballet. -
LA DANSA EN EL BARROC. LA PROFESSIONALITZACIÓ DEL BALLET
El ballet cortesà va tenir el seu punt culminant durant el regnat de Lluís XIV, el rei Sol, que va fundar el primer ballet professional: l’Académie Royale de Danse. Aquesta institució va fer possible dues novetats: l'admissió de dones i la professionalització de la dansa (els ballarins cobraven per ballar). -
LE TRIOMPHE DE L'AMOUR
Al començament només ballaven homes que es disfressaven per a fer papers femenins. Les ballarines no van aparèixer a escena fins al 1681 en el ballet Le triomphe de l'amour. -
TRACTAT CHORÉOGRAPHIE OU ART DE NOTER LA DANSE
El mestre de dansa Pierre Beauchamps va crear un sistema tècnic precís i el seu deixeble Feuillet el va materialitzar en el tractat Choréographie ou Art de noter la danse -
G. NOVERRE
És el gran reformador de la dansa -
EL BALLET CLÀSSIC
Els ballarins del segle XVII es veien entorpits amb les disfresses, perruques o grans tocats i el calçat de taló. Les dones portaven “mirinyacs” a les seves faldilles per a donar amplitud i volum. Els homes sovint portaven pantalons bombatxos fins al genoll pa(tonnelet). -
MARIE ANNE CAMARGO
Marie-Anne de Cupis de Camargo fou una ballarina francesa d'origen espanyol. Va començar a utilitzar faldilles més curtes i sabatilles sense taló per a poder mostrar les seves passes i millorar els seus salts. -
MARIA SALLÉ
Salléf ou una ballarina francesa. Es va posar robes gregues per a ballar l'obra Pigmalió -
Jean Georges Noverre
Jean Georges Noverre, en les seves Lettres sur le ballet et les arts d’imitation (Cartes sobre la dansa i els ballets, 1760) parlava de moviments harmònics i naturals, sensibles i realistes, i considerava que tots els elements del ballet devien funcionar harmònicament per a expressar l’argument. -
Anne Heinel
Alemanya va ser la primera ballarina que va fer la doble pirueta. -
EL BALLET ROMÀNTIC
Amb el romanticisme va sorgir un nou estil de ballet anomenat "ballet romàntic" introduint noves tècniques amb salts i sabatilles de puntes. Es va desenvolupar a partir de les òperes parisenques com a part fonamental de l'obra. -
La Sílfide
Obra que va marcar l'inici del ballet romàntic -
Gaetano Vestris
Ballarí, que va perfeccionar la tècnica del ballet -
giselle
Un altre dels grans ballets romàntics va ser Giselle, escrit pel poeta Théophile Gautier per a la seva estimada, la ballarina Carlotta Grisi, amb música d’Adolphe Adam i coreografia de Jean Coralli, en el qual també es barreja allò natural i allò sobrenatural. -
CINEMA MUT
En el cinema mut (tipus de cinema que no té so pregravat i sincronitzat) la idea d'acompanyar amb música les pel·lícules havia estat posada en pràctica. És per això que en les sales de cinema de principis de segle XX hi ha havia un piano, un gramòfon o fins i tot una petita banda o orquestra. -
PRIMERA MEITAT DEL SEGLE XX
Es produeixen els grans trencaments, emmarcats per les dues grans guerres europees. -
PRIMERA BANDA SONORA
L'any 1908 va ser creada la primera banda sonora original de la història. Durant aquest any, dos compositors, Camille Saint-Saëns i Mihail Ippolitov-Ivanov, van ser els encarregats de crear bandes sonores originals per a les pel·lícules L'assassinat del duc de Guisa i Stenka Razin. -
EL BALLET I LA DANSA CONTEMPORÀNIA
El ballet ressorgeix a Rússia sota els auspicis dels millors coreògrafs, compositors, dissenyadors... (artistes de la talla de Claude Debussy, Stravinsky, Pablo Picasso...). Els Ballets Russos van tenir una gran influència a París, després de l’èxit de la seva primera actuació -
JAZZ
El jazz és el gènere musical nascut en les comunitats negres del sud dels Estats Units que es caracteritzaper una gran riquesa rítmica i que és el resultat d'un fraseig que no es basa en els temps principals del compàs, sinó que els envolta, s'hi anticipa i proporciona a la música un pols accentuat i una sensació de predomini del ritme, sigui quin sigui el tempo. -
Diaghilev
L’empresari i director artístic Diaghilev va reunir un grup de grans ballarins i un dels millors coreògrafs: Mikhaïl Fokine. Amb ells van portar a terme grans espectacles com L’ocell de foc, Petruixka, L’espectre de la Rosa, La mort del cigne, en els quals van destacar Vaslav Nijinsky i Anna Pavlova. -
Mikhaïl Fokine
Va ser uns dels millors coreògrafs rus de dansa clàssica. -
IMPRESSIONISME
L’impressionisme tingué com a objectiu reflectir la “impressió instantània de
l’artista”, ja fos música o pintor.
En escoltar una música impressionista es poden tenir unes sensacions de somni, de vaguetat, d’inestabilitat, d’imprecisió, que fan que aquesta música sigui suau i intimista. -
Anna Pavlova
Anna Matvéievna Pàvlova va ser una famosa ballarina de ballet russa d'inicis del segle XX. -
LA DANSA CONTEMPORÀNIA
Tot i que la dansa contemporània s’inicia a finals del segle XIX com a reacció al ballet clàssic, es comença a desenvolupar cap al 1920, quan els ballarins americans Loie Fuller i Isadora Duncan, i els europeus Rudolf Von Laban i Mary Wigman van voler experimentar l’expressió corporal amb més llibertat, sense restriccions, inspirant-se en formes més naturals i utilitzant el cos com a forma d’expressió emocional. -
C. Debussy
Va ser un compositor francès, considerat un dels principals compositors del segle XX i el precursor de la música contemporània. Admirador en un principi de l'obra de Wagner, va trencar amb el corrent romàntic del segle XIX per desenvolupar un sistema d'harmonia i estructura musical molt original anomenat Impressionisme musical, -
Ravel
Maurice Ravel va ser un compositor francès del siglo XX. La seva obra, freqüentment vinculada al impressionisme. -
EXPRESSIONISME/DODECAFONISME (AUTRÀLIA I ALEMANYA)
L’expressionisme prové directament del postromanticisme alemany. Tingué com a objectiu l’exageració, la deformació i la caricaturització de la realitat.
El dodecafonisme neix per la necessitat d’estructurar l’atonalitat. Així es creà la sèrie dodecafònica. -
Alban Berg
Alban Berg va ser un compositor austríac. Va practicar l'atonalitat i després el dodecafonisme, i va escriure obres vinculades a l'estètica expressionista, -
Anton Webern
És un dels més coneguts exponents del dodecafonisme; a més, les seues innovacions referents a l'organització sistemàtica d'altura, ritme i dinàmica van ser decisives per a l'estil musical conegut més tard com serialisme. -
Schönberg
Walter Schönberg va ser un compositor austríac i després estatunidenc. Part de les obres de Schönberg s'associen amb els moviments expressionistes de principis del segle XX . Va ser dels primers compositors a abraçar l'atonalisme. La principal innovació de Schönberg és la tècnica dodecafònica, que utilitza sèries de notes (serialisme). -
Neoclassicisme
Es caracteritza per la recerca d’influències en el barroc i en el classicisme. L’estil neoclàssic busca un “retorn a l’antiguitat ” -
Stravinski
Ígor Stravinski va ser un compositor rus,va compondre una gran quantitat d'obres clàssiques abordant diversos estils com el Primitivisme, el Neoclassicisme i el Serialisme, -
CINEMA SONOR
Aquest acompanyament en directe, però, desapareixeria amb l'arribada definitiva del cinema sonor el 1927 amb el cantant de jazz, amb música incidental de Louis Silvers, considerat el primer compositor per al cinema -
ERA DEL SWING (JAZZ)
El swing és un estil de jazz que va néixer durant la dècada dels ‘30 i que es caracteritza per un augment en la quantitat i varietat d'instruments utilitzats per formar les anomenades "Big Bands", -
LA MÚSICA DINS DE LES PEL·LÍCULES
Aquest tipus de música creada per il·lustrar una imatge cinematogràfica en la que existeix una font visible d'emissió de sons (un tocadiscos, una orquestra de ball, un clarinetista…) se la coneix amb el nom de música diegètica -
BEBOP (JAZZ)
El bebop (o bop) és un estil de jazz caracteritzat per tempos ràpids i una improvisació basada més en l'estructura harmònica que no en la melodia. -
TETE MONOLIU
Vs ser l'intèrpret de jazz català amb més reconeixement internacional ha estat -
SEGONA MEITAT DEL SEGLE XX
En la segona, l’experimentació sense límit, acaronada per totes les innovacions tecnològiques, de les quals tant se servirà la música d’aquest segle i la del que ara comencem. -
COOL JAZZ
El cool és un estil de jazz mesurat i subtil i que sovint abasta l'anomenat jazz o cool West coast (de la Costa oest, ja que es va originar a Califòrnia). -
MILES DAVIS (COOL JAZZ)
Va tocar en algunes de les importants primeres gravacions de bebop i en va fer les primeres de cool. Va ser parcialment responsable de l'evolució del jazz modal i el jazz-fusió -
SERIALISME INTEGRAL
És l’evolució del dodecafonisme: les 12 notes no tan sols s’ordenaren en altura sinó també en durada, dinàmica, timbre i pulsació. -
MÚSICA ALEATÒRIA
És l’evolució del serialisme. Es diu aleatòria perquè l’intèrpret té a les seves mans la llibertat de combinar a l’atzar els elements que li ha transmès el compositor. És un estil que es debat entre l’ordre i la llibertat. -
John Cage
John Cage va ser un compositor estatunidenc. Pioner de la música aleatòria, la música electrònica -
SOROLLISME
El sorollisme és un estil de música que neix a la Segona meitat del segle XX. Es basa en la introducció de sorolls d’objectes quotidians i maquines musicals. Els sorolls són desagradables, desorganitzats i repetitius. -
MINIMALISME
La música minimalista és un gènere de música clàssica i música experimental nascuda els anys 60. -
FREE-JAZZ
El Free-jazz (jazz lliure) és un estil de jazz que es caracteritza per la disminució de la dependència dels límits formals. -
ROCK-POP
El rock-pop és un gènere musical que, com el seu nom indica, combina elements del rock amb altres pròpies de la música pop. Les cançons són identificades per ser d'estructura simple, melodia enganxosa i repetició de la tornada i per usar com a base instrumental la guitarra elèctrica i el teclat. -
DÈCADA DELS 60
-
folk rock
El folk rock és un gènere musical que combina elements del folk i el rock. -
THE ROLLING STONES
The Rolling Stones és un grup anglès de música rock, un dels mes significatius de l'època -
THE BEATLES
The Beatles van ser un grup de música format per John Lennon, Paul McCartney, George Harrison i Ringo Starr. Són el grup de música pop amb més èxits i vendes de discs de la història de la música popular -
Bob Dylan
Representant de l'estil Folk -
DÈCADA DELS 70
-
FUSIÓ JAZZ
El jazz fusió és un gènere musical que combina el jazz amb altres estils, especialment amb el rock, funk, R&B i la world music. -
CHICK COREA
Representant de l'estil fusió jazz -
Herbie Hancock
Representant de l'estil fusió jazz -
GLAM ROCK
És un gènere musical de rock and roll i música pop popularitzat durant els anys 70 -
HEAVY METAL
És un estil musical descendent del rock,molt menys influenciat pel blues que el hard rock, caracteritzat principalment per la contundència del seu so, generalment obtinguda amb l'ús de guitarres elèctriques amb alt grau de distorsió, veus molt extremes i bateries amb doble bombo o doble pedal, i baixos pronunciats i contundents -
DÈCADA DELS 80
-
RAP
La música rap o música hip hop és un gènere musical que sorgeix als barris negres dels Estats Units a la dècada de 1980 -
NEW WAVE
El terme New Wave s'utilitza generalment per definir un gènere musical originat en el rock a la fi de la dècada de 1970 i durant la dècada de 1980, -
DÈCADA DELS 90
-
BRITPOP
Estil aparegut a la dècada dels 90, caracteritzat per la prominència de bandes influenciades pel pop guitarrístic britànic -
CANÇO DE L'ANUNCI D'ESTRELLA DAMM 2012
-
ANUNCIA SAN MIGUEL
Un clar exemple d’anuncis on la música és tan important que la composen especialment per a l’ocasió són els últims anuncis de Sant Miguel.
ttps://www.youtube.com/watch?time_continue=11&v=TGQGaPzS3ZA