-
Period: 3000 BCE to 476
EDAT ANTIGA
-
1390 BCE
Dones de la reialesa a l'antic Egipte: cap de reina o deessa
Probablement, de Sais (Egipte)
1400-1390 aC
Granit negre Aquest bonic cap femení duu una perruca llarga i estriada amb un ureu, l'emblema de la cobra protectora dels sobirans de l'antic Egipte. Representa un membre d'alt rang de la familia reial egípcia, o potser una deessa. Quan a l'estil, s'assembla als retrats del faraó Tuthmosis IV, que va regnar entre els anys 1400 i 1390 aC. -
490 BCE
Libació per a un déu: àmfora pintada
Atenes (Grècia)
C. 500 aC - 480 aC
Ceràmica En aquesta àmfora, un home amb barba i roba cerimonial està dempeus davant d'una estàtua del déu Hermes.
Aboca el vi d'una gerra de libacions damunt d'un altar a manera d'ofrena, mentre alça la mà en un gest de lloança.
Hermes, vinculat a la fertilitat, hi apareix amb el fal·lus erecte. -
345 BCE
El cos profanat: estàtua d'Eros
De l'Acròpolis d'Atenes (Grècia)
Adaptació romana d'un original grec de c. 360-330 aC
Marbre El cos d'aquesta estàtua del déu Eros va ser mutilat i malmès deliberadament. Es tracta d'uns danys que potser van causar el segle IV o el V els primers cristians, decidits a acabar amb el culte als déus grecs i romans tradicionals. Per a ells, la nuesa era una vergonya, per això els mugrons, l'estómac i els genitals d'Eros estan raspats i tallats. -
50 BCE
Les petjades de Buda: relleu amb el buddhpada
Amaravati (sud-est de l'Índia)
Segle I aC
Pedra El budhapada és una imatge de les plantes dels peus de Buda. Fins al segle I no es va representar Buda amb forma plenament humana, sinó solament per mitjà de símbols com ara aquestes petjades, que són la marca que va deixar a la Terra. Els cercles recreen les rodes de la llei, un signe de la doctrina espiritual de Buda. -
150
Cap d'heroi: a l'estil d'Alexandre el Gran
Imperi romà
segle Il
Marbre Alexandre el Gran fou el primer governant grec a fer servir la seva propia imatge per projectar el seu poder i les seves virtuts. Aquest cap idealitzat el mostra com un personatge jove i gairebé diví, de cabellera esbullada i mirada intensa. És una de les nombroses còpies del retrat arquetípic d'Alexandre que es van fer els segles posteriors a la seva mort, que s'esdevingué el 323 aC. -
400
El retrat de l'antic Perú: vas en forma d'un sacerdot o senyor
Perú
Cultura mochica
200-700
Argila cuita pintada La cultura mochica de l'antic Perú és célebre pels seus vasos de ceràmica en forma de cap humà. Es tracta d'uns retrats modelats amb un estil sumament naturalista, i aixo ens indica que representaven individus reals.
El model d'aquesta peça probablement era un home cec, ja que té un ull del tot tancat i l'altre a mig cluc. -
Period: 476 to 1492
EDAT MITJANA
-
Period: 1492 to
EDAT MODERNA
-
1500
Serenitat i saviesa: deïtat taotista
Shanxi (Xina)
Dinastia Ming, c.1488-1644
Porcellana, esmalt policromat, pintura Aquesta figura mostra una divinitat taoista important, segurament Yuanshi Tianzun, que significa Venerable Celest del Començament Primordial. El rostre té arrugues d'ancià i expressa saviesa i serenitat. A la Xina, la religió taotista se centra a seguir el Tao (camí), la força transcendent de l'univers. Durant el període Ming es van crear moltes escultures com aquesta, instal·lades als temples com a símbols sagrats. -
1504
Figures humanes perfectes: Adam i Eva
Albrecht Dürer (Alemanya, 1471-1523)
1506
Gravat En aquest célebre gravat, Adam i Eva llueixen uns cossos perfectes, de proporcions establertes matemàticament. Tant la seva figura com la seva postura s'assemblen a les de les escultures clàssiques. Albrecht Dürer va plasmar les seves teories sobre la representació ideal de la figura humana en la seva obra Quatre llibres sobre les proporcions humanes, de 1528. -
El poder personificat: un rei kuba
Poblat kuba-bushongo (República Democràtica del Congo)
Segle XVIII
Sandal africà El rei Mishaa Pelyeeng aNce, de l'ètnia dels kuba-bushongo la l'Africa central) apareix, en aquest retrat amb l'emblema que l'identifica, el tambor. Aquesta classe d'estàtues reials dels kuba representaven el poder i la vitalitat del governant. Tant el rostre com la posició del cos i els atributs són indicadors del seu prestigi. -
Period: to
EDAT CONTEMPORÀNIA
-
Actualització d'un àlbum familiar: Tres oncles
Malekeh Nayiny (Iran-França, nascuda el 1955)
1997-1998
Imatge digital en color L'obra de Malekeh Nayiny s'inspira en la seva herència cultural més profunda i en la historia de la seva família. Aquest «retrat d'estudi» generat digitalment parteix d'una vella fotografia en blanc i negre de tres oncles de l'artista. Sobre l'original hi ha aplicat dissenys acolorits, aixi com un tosc paisatge iranià que fa de fons.