Evolució del paper de l'artista al llarg de la història.

  • Period: 35,000 BCE to 476

    Món Antic

    Des de les primeres representacions mesopotàmiques (originàries al Paleolític) fins a l'Imperi de Roma, es reconeixia la tècnica i habilitat manual de l'artista, tot i que no era equiparable amb la valoració de l'obra en si; podem afirmar, doncs, que l'artista es trobava en una situació d'inferioritat respecte al missatge i funció de la seva representació. Un clar exemple d'això serien els antics escultors de Roma i Egipte, procedents de Grècia, que eren esclaus i no gaudien de llibertat.
  • 25,000 BCE

    Venus

    Venus
  • Period: 476 to 1492

    Edat Mitjana

    A l'edat mitjana, el concepte d'artista queda reduït a la tècnica, doncs el missatge i la intenció resulten oprimides per la rígida i estricta església i la seva doctrina (així com per les normes dels gremis). L'art, per tant, es comença a percebre com un ofici, mentre que l'artista com una eina per realitzar-lo.
  • 950

    Pintura religiosa romànica

    Pintura religiosa romànica
  • 1490

    L'home de vitruvi (DaVinci)

    L'home de vitruvi (DaVinci)
  • Period: 1492 to

    Edat Moderna (Barroc)

    A partir del segle XVI, aquesta concepció revolucionària de l'art es troba menys accentuada, doncs, amb la intenció de molts artistes de trobar un treball estable en les corts com a creadors, es retorna una mica a aquest règim autoritari dels diners, on el comerç és el nucli de la creació artística.
    A la segona meitat del segle XVIII, aquesta situació comença a canviar, amb coses com la integració dels salons d'exposició d'art, o el sorgiment de la crítica de l'art.
  • Period: 1492 to

    Edat Moderna (Renaixement)

    Amb el Renaixement, aquesta situació canvia radicalment. Seguint un corrent filosòfic propi d'antics pensadors com Plató, els artistes reivindiquen la seva posició a la societat, atribuint-se qualitats intel·lectuals i superiors a la resta. Cal mencionar, a més a més, que la fundació de les escoles d'art neoplatòniques van ser una part fonamental pel desenvolupament conceptual i social de l'artista.
  • Las meninas (Velázquez)

    Las meninas (Velázquez)
  • Period: to

    Edat Contemporània

    Finalment, per successos com la Revolució Industrial, aquest procés d'alliberació creativa s'accelera i culmina en la concepció que tenim de l'artista actual; una persona que (generalment) se surt dels estàndards tècnics i socials que sempre han estat presents a l'art, per deixar dominància a la ment i intenció de l'artista. Podríem dir, doncs, que tot i trobar-se a un sistema capitalista, l'art actual es centra en un camí lliure, de canvi, propè a conceptes com el Renaixement.
  • La persistencia de la memoria (Dalí)

    La persistencia de la memoria (Dalí)