-
Period: to
Primeres Avantguardes
Revisen els conceptes, no tant acadèmics, sinó sensorialistes, i desenvolupen un nou sentit de la idea plàstica, valorant per sobre de tot el subjectivisme, en relació amb el món objetual i la llibertat expressiva. -
Fauvisme
El Fauvisme és un moviment pictòric de principis del segle XX sorgit a París durant un breu període (1904-1907) Característiques:
- Tracten de transmetre una reacció emotiva del pintor davant el tema triat.
- Utilització del color pur. Colors estridents i agressius
- Les figures resulten planes, lineals, tancades en gruixudes línies de contorn. Autors representatius:
- Henri Matisse
- André Derain
- Maurice de Vlamick -
Expressionisme
L'expressionisme s'entén com una deformació de la realitat per a aconseguir expressar adequadament els valors , i es va manifestar com una reacció parcial a l’impressionisme. Característiques:
- És més important el contingut que la forma.
- No es requereix una bona tècnica pictòrica ni un resultat estètic correcte.
- Potenciar l'impacte emocional a l'espectador a través del color, les formes retorçades, la composició agressiva.
Autors representatius:
Edvard Munch
Vasili Kandinsky
Emil Nolde -
Cubisme
La representació no necesita cap compromís amb l'aparença real de les coses.
Característiques:
- Aconsegueixen el volum gràcies al color i a formes definides i geomètriques, sense ajuda de la perspectiva.
- Incorporen el “collage” amb papers de diari, roba, vidre i sorra.
- En el cubisme analític, sobretot, els colors transmeten sensació d’austeritat: ocres, verds i grisos. Autors representatius:
- Pablo Picasso
- Georges Braque
- Juan Gris -
Futurisme
El futurisme té la intenció de trencar absolutament amb l'art del passat al considerar que els museus són equivalents als cementiris.
Característiques:
- Els temes preferits en pintura són la ciutat i la figura humana en moviment.
- Prohibeixen la part sentimental i anecdòtica i no assumeix absolutament gens del passat.
- Per a expressar el moviment, repeteixen la mateixa imatge, com si fos una seqüència fílmica.
Autors representatius:
- Giacomo Balla
- Umberto Boccioni
- Luigi Russolo -
Orfisme
És una tendència que surt del cubisme per a proclamar la supremacia del color.
Característiques:
- No figuració o figuració gairebé simbòlica: tendència cap a l'abstracció geomètrica.
- Composicions de gran fantasia.
- Estructuració a força de formes geomètriques més o menys rígides: cercles i semicercles en bandes concèntriques, segments alternats, prismes de color, etc. Autors representatius:
- Robert Delaunay
- August Macke
- Sònia Delaunay -
Dadaisme
El Dada o Dadaisme va ser un moviment antiart sorgit en Zurich (Suïssa).
Característiques:
- Propugna la desenfrenada llibertat de l'individu, l'espontaneïtat, l'immediat, actual i aleatori, la crònica contra la intemporalitat, la contradicció
- Defensa el caos contra l'ordre i la imperfecció contra la perfecció.
- Es qüestionen continuament què és l'art. Autors representatius:
- Marcel Duchamp
- Hannah Höch
- Francis Picabia -
Period: to
Segones Avantguardes
Es denomina així a una sèrie de moviments artístics que van començar a aparèixer en el context de la segona guerra mundial.
És un dels períodes més rics en quant a tendències i moviments artístics. -
Pop Art
El Pop art s'inspira en aquest art popular de la societat de consum per a crear obres figuratives amb una temàtica absolutament directa que les faci accessibles al públic en general.
Característiques:
- L'art deixa de ser únic i es converteix en un objecte més de consum.
- Colors purs, brillants i fluorescents, empleats en la indústria i els objectes de consum.
- Representació de caràcters inexpressius. Art simple.
Autors representatius:
- Andy Warhol
- George Segal
- David Hockney -
Art Cinètic
Art que utilitza el factor cinètic de la visió en la creació plàstica.
Característiques:
- Les obres existeixen essencialment en l'ull i en la ment de l'espectador i no simplement en la paret.
- Incorporació de materials inèdits per a la creació artística: plàstics, circuits elèctrics, etc.
- Manipulació de l'espectador en algunes obres per posar-les en marxa.
Autors referents:
- Alexander Calder
- Bridget Riley
- Victor Vasarely -
Nou Realisme
El nou realisme té un plantejament més romàntic i menys fred o crític sobre la realitat de la societat moderna.
Característiques:
- En general, colors plans i intensos.
- Caràcter irònic però sense intenció polèmica.
- Manipilació i muntatge d'objectes quotidians. Autors representatius:
- Pietro Manzoni
- Niki de Saint Phalle
- Arman -
Minimalisme
La senzillesa de la forma no implica la simplicitat de la seva experiència.
Característiques:
- Es caracteritza per la seva austeritat impersonal. Màxima senzillesa. Redueixen al màxim els elements propis de l'art, volums i formes.
- Superfícies monocromàtiques.
- Creació de contrastos per exemple brillant-mat, suau-aspre, opac-transparent, i gruix-fi. Autors representatius:
- Robert Ryman
- Dan Flavin
- Agnes Martín -
Art Conceptual
A l'art conceptual el que l’importa és la reflexió sobre l'obra (el concepte) i el procés creatiu més que l'objecte artístic i els seus aspectes materials. Característiques:
- Valora principalment la intel·ligència i les idees per sobre de la part manual.
- Explotació màxima del potencial pictòric com canal d'informació.
- Conceptes o intencions que siguin reconeguts per l'intel·lecte. Autors representatius:
- Joseph Kosuth
- Joan Brossa
- Shusaku Arakawa -
Land Art
El principi fonamental del Land art és alterar, amb un sentit artístic, la superfície de la Terra. Característiques:
- La natura és l'objecte de l'exploració artística, la autèntica matèria sobre la qual i amb la qual treballen, s'interessen per la seva conservació.
- Exposen reflexions profundes, sobre la relació entre l'ésser humà i la Natura
- mínim d'elements expressius: línia recta, zig zag, cercle, espiral i creu, etc. Autors representatius:
- Robert Smithson
- Christo
- Michael Heizer