-
Les Fantasmagories
Van ser inventades per: E.G Roberson, eren una forma de teatre de terror que feia servir una o més llanternes màgiques per a projectar imatges aterridores (esquelets, dimonis i fantasmes) sobre parets, fum o pantalles semitransparents. Es feia servir una projecció posterior per a que la llanterna no es pogués veure des de els seients. -
La teoria de la Persistència Retiniana
Va ser una teoria descoberta per P.M Roget.
La persistència retiniana és la capacitat de l'ull humà per retenir una imatge una dècima de segon i ens permet veure el nostre entorn com a una imatge en moviment ininterrompuda i no com imatges estàtiques seqüenciades. El cinema va aprofitar la persistència retiniana per generar una il·lusió òptica projectant 24 fotogrames per segon i permetia percebre la imatge en moviment. -
Joguines óptiques
Fent servir la teoria de la persistència retiniana, les joguines òptiques mitjançant imatges en moviment aconseguien unes il·lusions òptiques que feien veure a l'espectador les imatges en moviment o sobreposades. Alguns exemples són el Taumàtrop, el Fenaquistoscopi, el Zoòtrop i el Pranxinoscpi. -
La cronofotografia
E.Muybridge va idear una nova branca de la fotografia, molt propera al cinema, que consistia en una seqüència d'imatges que captaven un objecte en moviment en parts iguals. El cronofotògraf el va inventar Jules Marley -
Period: to
Charles Chaplin
Va ser actor, humorista, compositor, productor, guionista i director molt prolífic i important que tractava les injustícies socials i les misèries de l'època amb clau d'humor. Va ser molt estimat per el públic i les seves pel·lícules, en les que interpretava el seu personatge: Charlot Chaplin, van ser molt populars. -
El Quinematógraf
El kinetoscopi el va inventar Edison, però es creu que va robar-li la idea Muybridge. La pel·lícula es va dissenyar com un llaç, que serpentejava al voltant d'una sèrie d'eixos dins d'una caixa de fusta, i es podia veure mirant cap avall des d'una obertura. Així, els laboratoris van desenvolupar una nova càmera per utilitzar aquesta pel·lícula, el quinetógraf. L'únic inconvenient era que estava preparat per a que una sola persona el pogués veure -
1r estudi de cine
Thomas Edison va muntar el primer estudi de cine
Black Maria -
El Cinematógraf
Els germans Lumière van idear una màquina capaç de filmar i projectar imatges en moviment, pensada per a que una audiència pogués gaudir de les imatges. Va ser, a més, la primera màquina capaç de gravar i projectar pel·lícules de cinema.
Els primers "vídeos" eren documentals de la vida quotidiana. -
Period: to
El Cinema Mut
Es filmava en rotlles de 35 mm a 16-20 fps. No tenia so sincronitzat, per tant la gestualitat era molt important per a entendre el que succeïa. La música, al principi interpretada per orquestres improvisades o partitures de música clàssica. Posteriorment la agència de Photoplay va idear partitures específicament per a films. A causa del pes del cinematògraf, predomina el pla general. Encara que fos mut, hi havia diàleg que es transmetia a través de quadres de text entre les seqüencies d'imatges -
"La Fée aux Choux"
Alice Guy va ser la primera directora i productora de la història, i la primera en fer servir efectes especials i explicar històries de ficció. La pel·lícula "La Fée aux Choux" a banda de ser la seva primera pel·lícula també va ser la primera de ficció de la història del cinema. -
Phonoscènes
Alice Guy aconsegueix sincronitzar el so i la imatge a partir de discos gravats durant el rodatge. Conbinaba una grabació de só del cronófon amb una película de cronógraf filmada amb actors sincronitzant els llabis amb la grabació de so. -
Efectes especials
George Mèlies va ser un mag, il·lusionista, director de teatre i director de cinema. Va ser el primer en crear un estudi de gravació a Europa que el va permetre crear pel·lícules de ficció amb estètica teatral. A més va implementar els sues coneixements com a ilusionista en l'amit del cinema convertint-se així en el pioner dels efectes especials. La seva pel·lícula més important és Le Voyage dans la Lune, que a més està considerada com a la primera pel·lícula de ciència ficció. -
Primera pel·licula "colorejada"
Alice Guy, entre d'altres productors i directors, van ser els pioners de la imatge en color quan van calorejar les seves pel·lícules a mà, abans que s'inventés la tècnica del cinemacolor inventada per George A.Smith al 1909 -
Primeres sales de cine
Nikelodeons -
Revolució del cinema
El cinema passa a ser la principal institució de cultura popular, sobrepassant les diferències ètniques, polítiques, religioses socials o culturals
EEUU 3000 nickelodeons / + 2 milions
espectadors diaris
New York + 200.000 espectadors diaris
(+ 400.000 diumenges) -
L'animació
La primera pel·lícula d'animació com a recurs cinematogràfic (sense dibuix) va ser la pel·lícula Hotel Elèctric. -
Primera pel·lícula a color
La primera pelicula amb color es va projectar l'any 1909, al teatre Palace-Varieté de Londres. Gràcies a un sistema cinemacolor inventat per George A. Smith que feia servir només dos colors, el verd i el vermell, que es barrejaven de forma aditiva. -
El projector doméstic
Charles Pathè va idear un model reduït del el cinematògraf que permetia visualitzar les imatges en moviment des de la casa de cada persona -
Palaus del cinema
Degut a la crescuda de la popularitat del cinema, a les petites i modestes sales que havien estat apareixent s'els i sumen centenars de grans sales que podien acollir a milers d'espectadors.
En aquestes sales es reproduïen tant documentals com pel·lícules de ficció. -
El cinema sonor
A través de cinematògraf (inventat per Thomas Edison) que captava les ones a mode de impulsos elèctrics, van poder coordinar el so amb una imatge corresponent i d'aquesta manera, gravar la veu o els sons de les escenes. La primera pel·lícula que sincronitza de manera excel·lent el so amb la imatge és The Jazz singer. -
Invenció del Thecnicolor
La pel·lícula a color va evolucionar quan van inventar la tècnica del thecnicolor que incloïa els colors verd, blau i vermell. Les imatges es gravaven simultàniament en tres pel·lícules amb diferents filtres situades en una mateixa càmera. La primera pel·lícula filmada amb aquesta tècnica és l'animació de Walt Disney, Flowers and Trees -
Period: to
Eastmancolor
Era un sistema de calorejat més barat que el thecnicolor o el metrocolor però amb el temps els colors es destenyien -
Period: to
Metrocolor
Era un sistema utilitzat per la Metro-Goldwyn-Mayer entre els anys 50 i 80. Els colors no eren tan brillants com els del Technicolor. -
Cinema Stereoscòpic
Va ser un primer intent de cinema 3D. La il·lusió de la profunditat en una fotografia, pel·lícula, o altra imatge bidimensional és creada presentant una imatge diferent per a cada ull -
El cinema panoràmic-CINERAMA
Consistia en projectar en una pantalla còncava mitjançant tes projectors, una imatge més evolvent.
A més el so també es va tornar més evolvent gracies a 7 pistes de so sincronitzades amb els projectors 5 al darrere de la pantalla i 2 al voltant de les butaques
Per aconseguir-ho gravaven les pel·lícules amb 3 càmeres perpendiculars però el resultat no era compatible amb altres formats i es formaven ratlles entre les cintes. -
Period: to
Cinema Panoràmic- Tod-dao
-
Cinema panoràmic- Cinema-scope
El CinemaScope és un sistema de filmació que utilitza una sèrie de lents anamòrfiques per rodar pel·lícules amb un format de pantalla ampli i projeccions a pantalla panoràmica. En aquest cas, es podien extreure un format per a cada tipus de pantalla, i es solucionava el problema de les ratlles. -
Cinema Panoràmic- Vistavision
Aquest sistema va estar molt empleat per paramount i feia servir uns carrets de 8 forats que s desplasaven horitzontalment i que permetia una millor qualitat sense la necesitiatt de grabar amb càmeres anamòrfiques -
Period: to
Cinema Panoràmic- Technirama
-
Period: to
Cinema Panoràmic- Panavision
-
Imax-Pantalla Gegant
-
Blockbuster
Star Wars per George Lucas -
Cinema digital
-
Imax 3D
segon intent del 3D -
Cinema Postmodern
Matrix
3D (Philipe Birant)
Avatar (Cameron)