-
La llanterna màgica
És un dels invents més importants previs a l'aparició del cinema. Funciona amb el mateix principi que un projector de diapositives actual. Un potent focus de llum (al principi una llum d’oli) es concentra sobre un objecte de vidre transparent mitjançant una lent anomenada condensador. La imatge es projecta de forma invertida i la lent convergent de l’objectiu fa que es vegi redreçada. -
Period: to
Evolució històrica de la imatge en moviment
-
Persistència retiniana, Peter Mark Roger
És un estudi que va fer Peter Mark Roger l’any 1824. Aquest estudi explica que quan marxa l’estimul visual, hi ha unes fraccions de segon que la retina segueix mantenint la imatge de l’objecte, la retina té la capacitat de guardar l’última imatge que li arriba. Per això al passar davant nostre moltes imatges fixes a gran velocitat tenim la sensació de que aquestes imatges es mouen de forma continua o de que són una sola imatge. Amb això es basen les joguines obtiques. -
Fenaquistoscopi
Inventat per J.A. Plateau el 1832. L'aparell consisteix en un disc amb ranures sobre les quals s'ordenen dotze o més imatges que mostren un moviment. El disc es fixava a l'extrem d'una vareta i es feia girar davant un mirall. Al girar el disc, a través de la imatge projectada al mirall i a través de les ranures, es veu l’acció i el moviment del dibuix. -
Zoòtrop
Inventat per W.G. Horner el 1834. Està inspirat en el fenaquistoscopi. La diferencia és que la imatge en moviment la podien observar varies persones a la vegada. -
Marey: fusell fotogràfic:
Étienne Jules Marey va inventar el fusell fotogràfic per fotografiar, captar i investigar el moviment. El fusell fotogràfic funcionava igual que els fusells de la època però no de disparava bales sinó que feia dotze fotogrames a la velocitat de 1/700s. -
Muybridge: cavall
Muybridge es va involucrar en una aposta a California, amb uns aficionats als cavalls, per saber si aquests animals quan galopaven mantenien un moment les quatre potes a l’aire, sense tocar el terra. Un fet que l’ull humà no pot captar. Va inventar l’obturador mecànic i així va poder fotografiar als cavalls en moviment, demostrant així que efectivament mantenien les quatre potes a l’aire. El resultat va ser una seqüencia de dotze fotografies realitzades en mig segon. -
Cinematògraf Lumière
És un aparell q funciona amb pas de manovella. Es fan les fotos a molta velocitat, la mateixa màquina podia gravar i projectar les pelis a 16 imatges x segon. Els Lumière van llogar una petita sala al gran cafè de Paris per fer projeccions públiques. Al principi venia molt poca gent però va cavar tenint un èxit molt gran. Es veu com una curiositat científica. Posteriorment contracten operaris que van per el mon gravant i exposant-ho. -
Edison: quinetoscopi
El quinetoscopi va ser un aparell creat per el fotògraf i investigador William Kennedy Laurie Dickson, qui va treballar amb Thomas Alva Edison. Edison, inspirat amb Muybridge, va ser qui va patentar aquesta màquina l’any 1897. L’aparell consistia en una caixa de fusta vertical amb una sèrie de bobines on corria la pel•lícula en un moviment ininterromput. Les persones havien de mirar al interior de la Caixa per mirar la pel•lícula. -
Mélies
Mélies era una mag i cineasta frances. Va ser el primer en adonar-se de les possibilitats artístiques del cinema. Les seves pel.lícules es carcteritzaven per una posada en escena, una narrativa, l’ús de trucatges i l’elaboració de decorats, coses que fins aquell moment no s'habien vist dins del cinema. Actualment es considera el mag del cinema. Eren pelis de fantasia. Dos de les seves produccions més famoses van ser “Viatge a la Lluna” (1902) i “El viatge impossible”(1904.) -
Film d'Art
Primera crisi del cinema. És una corrent cinematogràfica nascuda a França, en la que es gravaben obres de teatre famoses per donar prestigi al cinema i fer pel.lícules històriques i literaries. Hi formaven part escriptors i actors de teatre. A causa d’això es va produir un retorn a la teatralitat i la càmara va tornar a estar inmovil. Alguns dels teatres que es van gravar van ser "El asesinat del duc de Guisa" o "Els últims dies de Pompeya". -
Cinema d’animació
És un conjunt de tècniques que creen la il•lusió de moviment a partir de la projecció d’imatges successives.
Els principis de l’animació són els mateixos que els del cinema. Un dels pioners de l’animació és Segundo de Chomón amb la pel•lícula de l’hotel elèctric (1908).
Un invent molt important és el “Phenakistoscopi” de Joseph Antoin Plateau, el 1831, que aconsegueix plasmar el moviment complet mitjançant els dibuixos. -
Hollywood
Hollywood va començar per una guerra de patens. Edison, a la primera dècada del S.XX va patentar una gran quantitat de dispositius cinematogràfics i volia fer-se amb el monopoli de la comercialització del cinema. Per això perseguia a les productores o autors que intentaven fer cinema amb alguna de les seves patens .Durant aquest context , per escapar de l’opressió del monopoli d’Edison, alguns empresaris van anar cap a l’oest i van establir-se a Hollywood. Allà va néixer la nova industria. -
Bollywood
Té els seus inicis a la Índia. Va sorgir a Bombai. És un estil de cinema i unes pel•lícules que tenien en comú elements de la cultura clàssica hindú i que han estat produïdes per la industria cinematogràfica d'aquest país. El 1913 es va estrenar “Raja Harishchandra” de Dadasaheb Phalke la primera pel.lícula india muda. Una característica important de totes aquestes pel•lícules és la presencia de la dansa típica d’aquest país. -
Griffith: muntatge paral•lel
És un actor i guionista considerat el pare del cinema.
S’adona de les capacitats creatives del llenguatge cinematogràfic i busca un conjunt de recursos per representar la realitat.Va ser el primer en aplicar en les seves pel•lícules recursos com el flash-back o la alternança de plans en una mateixa escena. El muntatge paral•lel consisteix en dues o més escenes que passen al mateix temps en diferents llocs i que es van alternant consecutivament. -
Technicolor
És un procés de cine en color inventat al 1916 per la Technicolor Motion Picture Corporation. És el procés de producció i revelat més popular a Hollywood entre el 1922 i 1950. La seva característica principal va ser la saturació del color i es va per pel•lícules com “The Wizard of Oz”, “Singin in the Rain”, i animacions com “Snow White and the Seven Dwarfs” i “Fantasia”. -
Surrealisme
El surrealisme és un moviment artístic originat l’any 1924 i que també va tenir la seva aportació en el cinema. Planteja un discurs alternatiu, al voltant de l’alliberació de la ment, en la imaginació i en mostrar el subconscient i el mon dels somnis. Per els surrealistes és més important el “sur-real” que la realitat i ho tangible. Dues pel•lícules importants dins del surrealisme van ser “Emak Bakia” de Man Ray (1926) i “Un chien andalou” (1929) de Luis Buñuel. -
Cinema sonor
Es aquell en que la pel•lícula incorpora so sincronitzat, que concorda amb la imatge. Les primeres pel•lícules sonores es van fer el 1927. The jazz Singer era una d’elles. Va suposar el naixement dels musicals, el retorn a la càmera immòbil i el fi dels rètols. L’any 1930 ja estava generalitzat i incorporat en el llenguatge audiovisual. -
Televisió
És un sistema de telecomunicació que funciona com a procés de transmissió i recepció de só i imatge en moviment. Es fa servir com a mecanisme de difusió.
Al finalitzar la primera guerra mundial, amb els avenços de la tecnologia i gràcies a alguns invents anterior a la guerra es va poder desenvolupar la televisió. Les primeres emissions públiques de la televisió les va dur a terme la BBC a Anglaterra al 1927 i el 2 de novembre del 1938 va començar a emetre regularment. -
Oscars
Són uns premis, també anomenats “premis de l’acadèmia”. Uns premis concedits per l’acadèmia de les Arts i les Ciències cinematogràfiques, que va ser creada el 1929, com una organització sense ànim de lucre. Els Oscars es donen a actors, directors i escriptors i estan considerat com el màxim honor del cinema. -
Neorealisme italià
Va ser un moviment cinematogràfic que va sorgir al acabar la Segona Guerra Mundial. L'objectiu va ser reflectir el dia a dia de la gent treballadora del país, amb els seus problemes i misèries. Els conflictes socials, la mort i la destrucció eren els temes que es tractaven. Amb aquest objectiu, en algunes de les produccions va decidir no comptar amb actors professionals, utilitzar localitzacions reals i prescindir d'il•luminació artificial, i així crear un efecte més realista. -
Nouvelle vague
Significa “Nova ona” i és la definició, que els crítics i realitzadors, relacionats amb la revista Cahiers de Cinema, van utilitzar per referir-se a un nou grup de cineastes francesos que va sorgir a finals de la dècada del 1950. Els recursos d’aquests cineastes són: pel•lícules amb poc pressupost, llibertat creativa que utilitzava una nova manera de narrar (plans seqüencia, angulacions, discontinuïtat). -
Videoart
Són un conjunt de pràctiques molt diferents dins de l’art contemporani que s’exhibeixen en els museus. És un art conceptual, que utilitza les imatges en moviment, presentacions de vídeo, les perfomances, els objectes i informació extra per creant instal•lacions, i expressar diferents coses. Aquesta corrent artística va començar durant les dècades dels 60?s i 70’s, a causa de que els medis de producció de vídeo es tornaven molt populars i estaven arrivant als medias artístics. -
video clip
Són vídeos musicals. Acompanyen la cançó i són la seva representació visual.
Entre el 1960 i el 1970 la seva funció era promocional, en canvi posteriorment van començar a sorgir programes musicals a la televisió on es mostraven aquests vídeos. Es diu que “Bohemian rahpsody” (1975), de Queen, és el primer videoclip del mon, abans els vídeos només eren gravacions dels grups interpretant la cançó i en canvi aquest tema es crea i es distribueix com a vídeoclip. -
Internet
És un conjunt d’informació que està emmagatzemada als ordinadors servidors i a la xarxa. Tothom pot accedir i consultar aquestes dades. També permet la comunicació general entre els usuaris de diferents ordinadors.
A partir d’estudis i versions antigues a aquest any, a la dècada del 1980, es va desenvolupar l’internet com el coneixem actualment, ja que tecnologies que formarien les bases de l’internet actual, van començar a expandir-se per el mon.
Ha provocat una immediatesa d’informació.