Eix cronològic digital de l'art medieval

  • 150

    Fresc de les catacumbes de Priscil·la

    Fresc de les catacumbes de Priscil·la
    Autoria desconeguda
    Estil: art paleocristià
    Descripció: les catacumbes de Priscil·la són un cementiri que es troba a la ciutat de Roma. Conserva alguns frescs importants del segle II dC i un d'ells el de “El bon Pastor”. Aquest representa un pastor amb els seus animals. En el context religiós simbolitza Jesús, el pastor, guiant els fidels, els animals, pel bon camí.
  • 432

    Basílica de Santa Sabina

    Basílica de Santa Sabina
    L'autoria és desconeguda, però es creu que va ser dissenyada per l'arquitecte Pere d'Ilíria.
    Estil: paleocristià.
    Descripció: és una Església catòlica que se situa al mont Aventí a Roma, Itàlia. Va ser construïda entre el 422 i el 432. L'interior destaca per les seves columnes corínties i els frescos que s'hi representen. Aquest monument també és conegut per tenir la Porta Santa Sabina, feta de fusta i on es representen diversos temes religiosos.
  • 537

    Santa Sofia de Constantinoble

    Santa Sofia de Constantinoble
    Autoria: Antemi de Tral·les i Isidor de Milet.
    Estil: Art bizantí
    Descripció: Santa Sofia, construïda entre el 532 i el 537 i situada a Istanbul, Turquia, és una antiga església bizantina que destaca per la seva gran cúpula i els seus mosaics.
    Va ser convertida en mesquita després de la conquesta otomana i posteriorment en museu. És una obra mestra de l'arquitectura mundial i reflecteix la rica història de l'Imperi Bizantí.
  • 650

    Corona de Recesvint

    Corona de Recesvint
    Peça de joieria visigòtica ordenada a construir pel rei Recesvint el segle VII i confeccionada pel taller de la Corte de Toledo.
    Estil: art preromànic - visigòtic
    Descripció: corona votiva que per la seva realització va requerir l'ús d'or, granats, safirs i perles. Destaca pels detalls i la curosa elaboració de les vuit plaques esmaltades que la conformen, i que representen escenes bíbliques i apòstols. Forma part del "Tesoro de Guarrazar" i es conserva al Museu Arqueològic Nacional de Madrid.
  • 788

    Mesquita de Còrdova

    Mesquita de Còrdova
    Autor desconegut
    Estil: art islàmic
    Descripció: monument rellevant de l'art islàmic, de l'època del domini musulmà a la península. Té una datació complexa, ja que es va construir entre el 785 i el 788 i va ser ampliada successivament el 833, el 855, entre el 962 i el 966, i el 987. I després de la Reconquesta es va convertir en catedral.
    És característic per l'austeritat a l'exterior, però elaboració a l'interior. Inclou els arcs de ferradura i de mig punt, amb dovelles blanques i vermelles.
  • 842

    San Miguel de Lillo

    San Miguel de Lillo
    Obra arquitectònica manada a construir pel rei Ramiro I d'Astúries.
    Estil: Preromànic - art asturià
    Descripció: té característiques pròpies d'aquest estil arquitectònic. Amb una planta basilical, elements decoratius com capitells i frisos, i finestres en coixinet. Abans de convertir-se en església podria haver estat un edifici palatí, en principi dedicada a Santa Maria i Sant Miquel.
  • 913

    Monasteri de San Miguel de Escalada

    Monasteri de San Miguel de Escalada
    Obra arquitectònica construïda entre el 912 i el 913 per uns monges mossàrabs, que eren cristians que vivien en territoris de domini musulmà a la península Ibèrica.
    Estil: preromànic - mossàrab
    Descripció: té una planta basilical amb tres naus separades per columnes i un absis central. A més, té una rica decoració escultòrica amb capitells i frisos. Els motius inclouen elements geomètrics, vegetals i figures humanes.
  • 1040

    Sant Vicenç de Cardona

    Sant Vicenç de Cardona
    Autor desconegut, però se sap que el seu comitent va ser el vescomte Bermon I.
    Estil: romànic català
    Descripció: Obra arquitectònica d'entre el 1029 i el 1040. Presenta una planta basilical amb tres naus separades per columnes i arcs de mig punt. Un disseny característic de l'estil romàntic i destaca per la seva simplicitat i elegància.
    L'absis és semicircular i els capitells de les columnes estan esculpits amb motius ornamentals, alguns dels quals representen escenes bíbliques i simbòliques.
  • 1123

    Frescos de l’absis de Sant Climent de Taüll

    Frescos de l’absis de Sant Climent de Taüll
    Autor desconegut
    Estil: romànic
    Descripció: Els fresos representen escenes d'iconografia cristiana, principalment la Maiestas Domini, que mostra Crist en una màndorla envoltat pels tetramorfs (quatre evangelistes). A les altres seccions de l'absis es representen els dotze apòstols i alguns sants, amb tons vibrants dels colors vermell, blau i verd. Es mostra un alt nivell de detall i expressió. No eren només elements decoratius, sinó que representaven escenes bíbliques i ensenyaments cristians.
  • 1150

    Palau de l'Aljaferia

    Palau de l'Aljaferia
    Palau fortificat construït a Saragossa a la segona meitat del segle XII per iniciativa del rei àrab Abú Yaáfar al-Muqtadir, com a residència dels reis.
    Estil: art islàmic
    Descripció: Té alguns elements característics que inclouen els arcs de ferradura, la decoració amb rajoles, els jardins interiors i la Torre del Trobador. Hi ha una combinació d'elements islàmics, mudèjars, gòtics i renaixentistes, que mostra la diversitat cultural de la regió durant la història.
  • 1150

    Majestat Batlló

    Majestat Batlló
    Autor anònim, atribuït al taller de Ripoll
    Estil: romànic
    Descripció: és la imatge tallada en fusta policromada de mitjans del segle XII que representa Crist crucificat en actitud de Crist Majestat o triomfant, sense rastres de sofriment. És una escultura exempta pensada per una visió frontal, hieràtica i simètrica, que es trenca lleugerament per la inclinació del cap cap a la dreta. Actualment es troba exposada al Museu Nacional d'Art de Catalunya.
  • 1190

    Mosaics de l'absis de la catedral de Monreale

    Mosaics de l'absis de la catedral de Monreale
    Autor desconegut
    Estil: art bizantí
    Descripció: els mosaics de l'absis de la catedral de Monreale, situada a Sicília, Itàlia, són una obra importantíssima de l'art bizantí. La catedral presenta una impressionant decoració de mosaics que cobreixen l'absis. Aquests mosaics representen temes religiosos i hi apareix la figura principal del Pantocràtor. A part, hi ha profetes i reis, i personatges rellevants com la Mare de Déu amb el Nen Jesús a la falda i els dotze sants i dotze santes.
  • 1347

    Catedral de Notre-Dame

    Catedral de Notre-Dame
    Construïda entre el 1163 i el 1345 per iniciativa de Maurice de Sully amb els arquitectes: Jehan de Chelles, Jean Ravy, Pierre de Chelles, Pierre de Montreuil i Raymond du Temple
    Estil gòtic
    Destaca per les seves agulles, arcs puntiaguts i vitralls impressionants.La façana oest presenta 2 torres i està decorada amb escultures que representen escenes religioses i històriques. L'interior destaca per la seva amplitud i alçada, amb columnes i voltes que són un símbol clàssic de l'arquitectura gòtica
  • 1434

    El matrimoni Arnolfini

    El matrimoni Arnolfini
    Autor: Jan Van Eyck
    Estil: gòtic flamenc
    Descripció: Pintura que representa a una parella, Giovanni Arnolfini i la seva dona Giovanna Cenami, en el que sembla que és una cerimònia matrimonial. L'escena se situa en una habitació ricament detallada. El quadre destaca pel seu realisme, detalls minuciosos i l'ús magistral de la llum. L'obra és coneguda pel seu simbolisme i ha estat objecte d'interpretacions sobre l'estatus social, la fecunditat i l'espiritualitat.
  • 1505

    El jardí de les delícies

    El jardí de les delícies
    Autoria: El Bosch
    Estil: gòtic flamenc
    Descripció: tríptic pintat a l'oli, compost per una taula central i 2 de laterals que es poden tancar sobre la primera.
    És una obra de gran simbolisme: la taula de l'esquerra respresenta el paradís, la central la vida terrenal, plena de luxúria i la de la dreta il·lustra l'infern i els càstigs.
    El quadre tancat en la seva part exterior al·ludeix al tercer dia de la creació del món. Es representa la Terra dins d'una esfera transparent, símbol de fragilitat