-
ELS PRECEDENTS
CANTS DE TREBALL: eren interpretats a capella i de forma responsorial, molt típica de la música africana. ELS ESPIRITUALS: himnes i salms de caràcter religiós, cantats a capella i de forma responsorial. ELS BLUES: s´usa com a sinònim de trist, son de caràcter profà i de vegades amb instruments con (harmònica). EL RAGTIME: significa "temps esquinçat" és interpretada amb el piano i va ser important pel seu estil rítmic i perquè van ser les primeres melodies d´improvisació. -
ESTIL NOVA ORLEANS
- Els instruments son adquirits de les bandes militars
- Les bandes tenien un nombre reduit de persones
- Els músics toquen com canten
- La música que tocaven tenia influència del ragtime, del blues i dels espirituals
- Solien fer improvisacions col·lectives Van destacar grups con Buddy Bolden
-
DIXIELAND
- Es desenvolupen més les improvisacions
- Els tempos són més ràpids
- És un estil meyns expresiu, pero amb més recursos tècnics
- Les melodies són més polides i les harmonies més clares
- Les bandes més importants és l'Original Dixieland Jazz Band
-
CHICAGO
Molts músics s'en van anar a Chicago ja que el barri de Storyville va ser clausurat.
Caracteritzat per una claretat més gran i el paper de solista té una major importància.
Músics com Louis Armstrong -
SWING I LES BIG BAND
Es tracta d'un tipus de música molt de ball, la comedia musical i el cinema. Les bandes de jazz cada vegada son més nombroses. Sorgeix el Big Band:
- Grans orquestres
- Melodies enganxoses
- Les actuacions estan fets per a ballar
- Son molt fidels a les partitures
- Combina instruments de vent-metall, vent-fusta i una secció rítmica
Les més famoses van ser Duke Ellington i la Big Band de Benny -
EL BEBOP
- Grups reduÏts d´instruments
- La bateria adquireix una gran importància
- Ús de ritmes complexos
- Interpretacions virtuoses
- Desenvolupament de tècnica instrumental i originalitat
- Harmonies dissonants
- Transmitia emocions diferents a les conegudes (nerviosisme)
- Un dels més conegut va ser Dizzy Gillespie
-
HARD-BOP
- Un grup de joves músics negres.
- És caracteritza per l´equilibri i el control
- És va desenvolupar a partir del bebop
- Els ritmes són estimulants i sincopats
- Va destacar John Coltrane
-
COOL JAZZ
Sorgeix per reemplaçar a la nerviosa intenquil.litat del bebop. Transmet suavitat i relaxació, amb ritmes tranquils i amb contrastos tímbrics.
Destaca Miles Davis -
FREE-JAZZ
Representa i planteja un retorn als anys 20
Les línies melòdiques i rítmiques tenen una gran llibertat creativa. Fan ús d'una harmonia atonal i uses les políritmies, a vegades reallitzen improvisacions col.lectives.
Uns dels més importants va ser Ornette Coleman -
1.1 JAZZ- ROCK
Sorgeix de la combinació del jazz amb elements del rock, com la guitarra elèctrica i el baix elèctric, aixó va donar lloc a una revolució del so, amb l´introducció d´una argumentació i d´uns esquemes rítmics propers al rock.
Un dels més conegut va ser Milers Davis -
1 JAZZ FUSIÓ
Mostra la fusió d´elements aliens al jazz, es prenen els seus paràmetres i es barregen amb amb tota mena d´influències derivades dels corrents culturals. -
1.3 JAZZ LLATÍ
Sol incloure músiques diferents com la música afrocubana i porto-riquenya, en la qual destaquen melodies del jazz, amb la improvisació i els ritmes típics de percussió llatinoamericana.
Músics com Egberto Gismonti -
1.2 SMOOTH- JAZZ
Reelaboració més comercial del jazz i es va caracteritzar per un ritme lleuger, usant les bases del funky amb un so elegant que barrejava elements del pop lleuger i del soul. Va ser molt popular en els bars. Un dels músics més destacats va ser George Benson -
NEOTRACIONALISME
Alguns músics del neotracionalisme, majoritàriament negres, van revindicar una tornada als orígens del jazz. Com Wynton Marsalis -
EL JAZZ A ESPANYA
A començaments del segle XX, el jazz no s´entenia com música intel.lectual.
L´època de la preguerra va ser un període de esplendor per al jazz.
La Guerra Civil espanyola i la II Guerra Mundial van influir negativament.
En els seixanta, el jazz comença a ressorgir i sorgeixen músics i oients interessats. Tete Montoliu va ser el primer que va conseguir ser conegut a nivell internacional. Pedro Iturralde va prensentar el seu Jazz Flamenco i altre és Paco de Lucía per la fusió del jazz i flamenc. -
2 JAZZ A ESPANYA
A començaments dels anys 90, el camí obert per a Paco de Lucía és continuat per nous músics com Jorge Pardo, que recull grans èxits; Chano Domínguez, que va començar amb el grup de rock andalús Cai i més tard al jazz i Carles Benavent va introduir les formacions del flamenc fusió.
Michael Camilo i Tomatito van conseguir el Latin Grammy Award al millor àlbum de jazz pel seu treball a Spain