EIX CRONOLÒGIC

  • Period: 600 BCE to 401

    Escultura romana

    •Període Republicà: forta influència grega amb escultures de caire diví.
    •Període d’August i successors
    •Període de Trajà
    •Període baix imperial
    •El retracte romà
    •Influència escultura etrusca
    •Els materials més utilitzats foren el ferro i el màrmol
    •Expressava que Roma era el centre del món
    •Relleus narratius: descripcions visuals esculpides en pedra
  • 146 BCE

    Arquitectura romana

    Arquitectura romana
    •L’origen de Roma el trobam en un conjunt de llogarets de pastors disseminats per la regió del Laci (Itàlia)
    •Els ordres
    •Les bòvedes
    •Els arcs
    •Plantes: proporcions monumentals
    •Muros: de sillars monumentals i després l'ús del formigó
    •Abertures: diferents classes d'arcs
    •Les columnes: adosades contra els murs. Les seves manifestacions
    •Temples de planta rectangular reducits
    •Les basíliques reservades pels tribunals
    •Els teatres (forma semicircular)
    •Els anfiteatres, els circs, les termes...
  • Period: 401 to 1001

    Art preromànic

    •Regnes bàrbars o germànics es formen després de la caiguda de l'Imperi Romà d'Occident
    •Regionalització dels estils artístics
    •Aculturació i mescla cultural
    •Es continua avançant cap a la simplificació i esquematització que caracteritza l'última etapa de l'art romà.
    •L'Església manté el control de la cultura i l'educació.
    •La religió proporciona la temàtica principal a l'art.
    •Ruralització de l'economia per la crisi del comerç
    •El regne visigot
    •El regne asturià
  • 1100

    Art romànic

    Art romànic
    •Art arquitectònic
    •Pintura i escultura considerades parts orgàniques dels edificis
    •Orígens en Itàlia i França
    •Primer estil internacional
    •No existeix un únic model ideal de construcció romànica
    •Les seves influències procedeixen de l'art carolingi, bizantí, islàmic...
  • 1200

    L'escultura de l'art gòtic

    L'escultura de l'art gòtic
    •Noves tipologies arquitectòniques
    •El material principal va ser la pedra, encara que també es va utilitzar la fusta
    •Escultures naturalistes (humanitzar les figures)
    •Temàtica religiosa
    •Escultura monumental (esglèsies)
    •Escultura exenta (la Verge amb el nin)
  • Period: 1200 to 1501

    Arquitectura de l'art gòtic

    •Cercar l'austeritat ornamental, l'espiritualitat...
    •La planta és de creu llatina
    •La llum té un caràcter simbòlic
    •Rematades de torres
    •Vitralls amb colors donen més lluminositat
    •Rosasses
    •Naturalisme
    •Elements decoratius
    •Destaca el creuer amb cimborri.
  • Period: 1420 to 1500

    Quattrocento

    •Representació verosimil de la naturalesa
    •Temàtica mitològica
    •Materials: màrmol i bronze
    •Perspectiva lineal
    •Representació de la figura humana: antropocentrisme
    •Volum i modelat a través de la llum i el color
    •Composicions armòniques i simètriques
    •Claretat
    •Representació del rostre humà: el retrat
    •Predomini del dibuix i del traç continu per delimitar els contorns
    •Colors harmoniosos
    •Llum diàfana i clara: les figures projecten ombres
  • 1500

    Cinquecento

    Cinquecento
    •Domini de la perspectiva lineal i atmosfèrica
    •Realçar la monumentalitat de les figures
    •Es vol destacar el tema principal, , deixant a un costat els detalls
    •Composicions clàsiques: piramidals o triangulars
    •Recerca de la bellesa
    • Ús de models reals
    •Realitat del moment representat
    •La llum incideix de diferent manera
  • 1520

    El manierisme

    El manierisme
    •Monumentalitat
    •Tensió i abstracció en les formes en contraposició amb els cánons clàssics
    •Obres més plàtiques i decoratives
    •Els elements arquitectònics són utilitzats de forma més arbitrària
    •Es reprodueix la realitat de manera deformada
    •Exageració de les figures i formes
    •Destaquen Vignola, Palladio, Leonardo Da Vinci, Rafael Sanzio, Miguel Àngel...
  • El barroc

    El barroc
    Definit per Wölfflin a Renaixament i Barroc
    Recerca del moviment, real o imaginari
    Intent de suggerir l’infinit
    Importància de la llum
    El gust per la teatralitat
    Tendència a la barreja de disciplines artístiques
  • Period: to

    Els visionaris

    •Hi ha una sèrie d’autors inclassificables que demostren
    un estil completament personal, sovint lligats al món de la fantasia i allò oníric que a més seran un precedent per a futurs moviments
    •Destaquen: William Blake, Füssli, Wright de Derby, Piranesi i Francisco de Goya
  • Period: to

    El neoclassicisme

    •La raó es converteix en el centre de la ciència
    •Solament s'accepta allò que potser sotmès a un anàlisis
    •És una reacció al barroc
    •Els seus principis són la funcionalitat, la claritat i la racionalitat
    •Les ciutats clau varen ser Paris i Roma
    •S'imita l'art grec, renaixentista i romà
    •Valor didàctic i moralitzant
    •Es varen exaltar principis liberals com la llibertat, la igualtat i la fraternitat
  • Rococó

    Rococó
    •Art mundà
    •Aristòcrata
    •Tema amorós, religiós i històric
    •Erotisme
    •Art excesiu i detallista
    •Interès per la naturalesa
    •Tons neutres
    •Expresió artística refinada
    •Arquitectura: corves i cercles, les escultures pasen als jardins, disseny d'interios biagarrat...
    •Pintura: amor terrenal, escenes de festa, reunions de societat, recerca del plaer...
    •Escultura: porcellana, motius amorosos i alegres...
  • Period: to

    El romanticisme

    •Moviment de reacció contra l’era industrial, la il·lustració i el neoclassicisme
    •Rompen amb la tradició i les normes estereotipades.
    •Busca l’essència de l’ésser humà i els seus sentiments i comunió amb la natura.
    •En contra a la recerca de la puresa, la bellesa ideal, el racionalisme busquen la passió, allò irracional, imaginari, el desordre...
    •Superioritat de sentiment sobre la raó.
    •Exaltació de la sensibilitat i les passions.