Eix art occidental - Iris Bustos Hermoso

  • Period: 65 to

    Primeres manifestacions artístiques

    Les primeres manifestacions artístiques van ser les pintures rupestres i les escultures prehistòriques, trobades a coves i parets rocoses. Representen animals, éssers humans i escenes de la vida quotidiana amb un propòsit ritual o màgic. Les pintures mostren habilitats en l'ús del color i la forma, mentre que les escultures poden tenir trets estilitzats i abstractes.
  • 401

    Escena de la vida d'Íxion (romà)

    Escena de la vida d'Íxion (romà)
    En el centre està Mercuri sostenint el caduceo. A la dreta està Juno en el seu tron, i darrere d'ella Iris està dreta i gesticula. A l'esquerra està Vulcà (figura rossa) manejant la roda, amb Ixión ja lligat a la roda. Nephele se senti als peus de Mercuri. Fresc romà de la paret oriental del triclini de la Casa dei Vettii.
  • Period: 401 to 500

    Art romà

    Les temàtiques que maneja l'art romà es veuen fortament influenciades per la política i se centren principalment a glorificar a personatges històrics influents o representar batalles. L'art romà fa referència al conjunt de manifestacions artístiques, com la pintura, escultura i arquitectura.
  • 500

    Crist flanquejat per la Mare de Déu i Joan Baptista (art bizantí)

    Crist flanquejat per la Mare de Déu i Joan Baptista (art bizantí)
    El més conegut dels mosaics bizantís supervivents de l'església de Santa Sofia (Istanbul) de Constantinoble -la imatge de Crist Pantocràtor a les parets de la galeria sud superior. Crist està flanquejat per la Mare de Déu i Joan Baptista. Els mosaics es realitzaren al segle xii.
  • Period: 500 to 1500

    Art bizantí

    L'art bizantí (segles IV-XV) es caracteritza en general per un allunyament del naturalisme de la tradició clàssica, cap al més abstracte i universal, per una clara preferència per les representacions bidimensionals, i per un predomini de les obres d'art de contingut religiós.
  • 700

    Dos amants (art islàmic)

    Dos amants (art islàmic)
    En aquesta imatge podem observar l'art islàmic. Dos amants els quals estan abraçats. Els materials més utilitzats són el maó i la pedra juntament amb maçoneria, guix i, a les cobertes, fusta.
  • Period: 700 to 1500

    Art islàmic

    És un art religiós
    És un art basat en una cultura eclèctica ja que va rebre influències de diferents tradicions: grecs, romans, bizantins...així com de tots els pobles que van conquerir. Aquest fet li aporta diversitat formal.
    Art basat en l'arquitectura, la qual integrava totes les altres arts. No tenien una arquitectura pròpia pel que van recollir diferents influències artístiques de la resta de civilitzacions.
  • 800

    Pintura sobre càntir (grega)

    Pintura sobre càntir (grega)
    La pintura sobre ceràmica representava animals fantàstics, motius vegetals, escenes mitològiques i de la vida quotidiana.
    Els atuells van adoptar diverses formes segons la seva utilitat (per a oli, aigua, vi, etc.). Van destacar dos tipus: les de figures negres sobre fons vermell, i les de figures vermelles sobre fons negre, aquestes últimes típiques del segle V.
  • Period: 800 to 200

    Art grec

    L'art grec es caracteritza per la seva cerca de la bellesa, l'harmonia i la perfecció. Destaca en escultura, arquitectura i pintura, amb èmfasi en la representació del cos humà, temples amb columnes i frescos mitològics. La seva influència en l'art occidental perdura fins avui dia.
  • 1100

    Art romànic (

    Art romànic (
    La pintura mural és omnipresent en tots els espais arquitectònics: absis, parets i columnes de les esglésies, façanes, claustres i portalades. El que ha arribat als nostres dies és només una petita mostra del que estava pintat en origen. Els grans mestres del romànic pintaven els murs al fresc (el fresc sec), utilitzant aglutinants com la calç, l’oli, el rovell d’ou o altres matèries grasses.
  • Period: 1100 to 1300

    Art romànic

    L’estil romànic decorava les esglésies amb escultures i pintures de caràcter religiós, que explicaven al poble els fets sagrats de la Bíblia.
    Al món medieval, la immensa majoria de la població era analfabeta.
    Les imatges es van convertir en llibres on els cristians podien llegir i aprendre sobre la religió.
    A més de la seva funció didàctica, les pintures i escultures tenien una funció decorativa.
  • 1300

    Art gòtic 'Adoración de los magos'

    Art gòtic 'Adoración de los magos'
    L'escena de l'adoració a Betlem és una de les més antigues en el món artístic. A vegades ve a prendre part de l'episodi del Nadal. El passatge de l'adoració ja es representava en les catacumbes romanes on pot veure's a María en l'extrem de l'obra i als tres mags portant els seus regals sobre safates molt simples. L'antecedent d'aquesta representació està en les obres de la Roma Antiga en què les persones del poble sotmès porten presents al romà vencedor durant la cerimònia coneguda com a triomf
  • Period: 1300 to

    Gòtic

    L'art gòtic és un estil arquitectònic i decoratiu que fou predominant a Europa entre mitjans del segle xii i inicis del segle xv, amb la implantació del nou període anomenat Renaixement. Es caracteritza pel fet que, si bé sol ser molt ornamental i amb detalls molt treballats i realistes, no utilitza un esquema de representació general. El gòtic es va diferenciar de l'art romànic pel fet que cercava crear les seves pròpies obres, deixant de mirar a Roma.
  • 1500

    Renaixement (El naixement de Venus)

    Renaixement (El naixement de Venus)
    El naixement de Venus és un quadre del pintor italià Sandro Botticelli. Està realitzat en tremp sobre tela. Va ser pintat entre el 1482 i 1486, i actualment es troba a la Galleria degli Uffizi, de Florència.
  • Period: 1500 to

    Renaixement

    El Renaixement és una època artística, i per extensió cultural, que marca el pas de l'edat mitjana a l'edat moderna abastant els segles XV i XVI, caracteritzats per un esforç per reviure i superar idees i assoliments de l'antiguitat clàssica
  • Barroc (La rendició de Breda)

    Barroc (La rendició de Breda)
    L'obra representa el moment en què Justino de Nassau va rendir la ciutat de Breda, en 1625, a les tropes espanyoles al comandament del general Ambrosio Spínola, que apareix rebent les claus de la ciutat de mans del seu enemic.
  • Period: to

    Barroc i rococó

    L'art espectacular del barroc recordava la gran òpera del moment. Durant un temps, el terme barroc s'havia fet servir per a descriure quelcom artificialment complex i extravagant, i no va ser fins al segle xix quan va començar a fer-se servir per a anomenar l'art i l'arquitectura del segle xvii, amb què es van crear alguns dels edificis, escultures i quadres més grans i dramàtics de la història de l'art. L'estil barroc va sorgir a mitjans del segle xvi
  • neoclàssic (Mosaic d'Herculà)

    neoclàssic (Mosaic d'Herculà)
    Herculà. Mosaic romà antic amb Neptú i Amfitrió, exposat a la "Casa de Neptú i Amfitrita"
  • Romanticisme (Caminant damunt un mar de boira)

    Romanticisme (Caminant damunt un mar de boira)
    El senderista es troba com una figura posterior al centre de la composició. Mira cap avall en un mar gairebé impenetrable de boira enmig d'un paisatge rocós - una metàfora per a la vida com un viatge ominós al desconegut.
  • Period: to

    Neoclàssic

    Moviment estètic de base intel·lectual europeu, prové de l'academicisme classicista cortesà, que imperava a França al darrer terç del segle xvii, resultant de l'acció de l'absolutisme en el camp cultural i del racionalisme hedonista de la nova burgesia. Apareix per primer cop a Roma estimulat pels descobriments realitzats a Pompeia i a Herculà, el moviment es propaga ràpidament a França per l'intercanvi d'alumnes pintors i escultors de l'Acadèmia de França a Roma
  • Period: to

    Romanticisme

    La seva característica fonamental és la ruptura amb la tradició, amb l'ordre i la jerarquia dels valors culturals i socials imperants. Busca constantment la llibertat autèntica. Com que el romanticisme és una manera de sentir i concebre la natura, la vida i l'ésser humà mateix, aquest moviment artístic és molt heterogeni i es presenta de manera diferent i singular en cada país on es desenvolupa.
  • Realisme (Bonjour, Monsieur Courbet)

    Realisme (Bonjour, Monsieur Courbet)
    (1854), pintura realista de l'artista francès Gustave Courbet
  • Period: to

    Realisme

    Es caracteritza per la recerca de l'objectivitat i el rebuig al món de la fantasia i dels somnis; el que és quotidià en contraposició a allò exòtic és el tema central, que exposa problemes polítics, humans i socials. Els artistes del realisme tenen un desig d'objectivitat per representar la realitat el més acurada possible, sense embellir-la, per la qual cosa la capacitat d'observació de l'artista és de màxima importància
  • Modernisme (The Summit)

    Modernisme (The Summit)
    Obra modernista del pintor Cesare Saccaggi, de Tortona
  • Impressionisme (sol naixent)

    Impressionisme (sol naixent)
    , sol ixent és una pintura a l'oli realitzada per Claude Monet el 1872 i que actualment s'exposa al Museu Marmottan Monet de París. El seu motiu és el port de Le Havre a França, usant molt pocs tocs de pinzell que suggereixen en comptes de delinear.
  • Period: to

    Modernisme

    l Modernisme va ser un moviment cultural, literari i artístic produït a Occident a la fi del segle xix i al començament del segle xx.En art, tot i que a Catalunya té un sentit molt més ampli (vegeu modernisme català), va tenir incidència sobretot en l'arquitectura i les arts decoratives. Si bé existeix certa relació que fa recognoscibles aquests estils com a part del mateix corrent, en cada país el seu desenvolupament es va expressar amb característiques distintives
  • Period: to

    Impressionisme i postimpressionisme

    L'impressionisme és un moviment pictòric, nascut a França, que va marcar la ruptura de l'art modern amb l'academicisme. Encara que el terme impressionisme s'aplica en diferents arts com la música i la literatura, el seu vessant més conegut, i aquell que en va ser el precursor, és el de la pintura. Destaca la seva tendència a recollir les impressions fugisseres, la mobilitat dels fenòmens més que l'aspecte estable i conceptual de les coses.
  • les primeres avantguardes (

    les primeres avantguardes (
    El crit (1893) és l’obra més coneguda de Munch i ha esdevingut la imatge emblemàtica de l’angoixa i la
    incomunicació en el món contemporani: el crit ho deforma tot, incloent-hi el rostre del qual sorgeix, i
    converteix el quadre en un gran paisatge delirant de grans línies ondulades. Així, les formes
    distorsionades i torbadores, ressò d’una força superior que les destrueix, es converteixen en
    protagonistes. El dibuix, el color, la composició... tot està en funció de l’expressió
  • Period: to

    Primeres avantguardes

    El fauvisme, l'expressionisme i el cubisme són els primers moviments innovadors que obren el pas a totes les renovacions posteriors. Els seus nous plantejaments revisen els conceptes, no tant acadèmics, sinó sensorialistes, i desenvolupen un nou sentit de la idea plàstica sorgeixen nous moviments com el dadaisme i el surrealisme.
  • segones avantguardes

    segones avantguardes
    “la deliciosa gràcia de l’obra de Joan Brotat és una de les aportacions més originals del renaixement de l’avantguarda a Catalunya en el dur context de la postguerra, el testimoni d’una emotiva lluita per recuperar el dret a la innocència i dotar la realitat d’un sentit poètic”. . Es tracta d’una composició simple i dinàmica, que contrasta amb la presència d’unes figures impàvides.
  • Period: to

    Segones avantguardes

    Es denomina així a una sèrie de moviments artístics que van començar a aparèixer en el context de la segona guerra mundial (1939-45) i que es van desenvolupar fins a finals dels anys 60, és un dels períodes més rics en quant a tendències i moviments artístics, més o menys estructurats. va haver un desplaçament de la capital de l’art, París, i Europa en general, a EEUU, i concretament a la ciutat de New York
  • Art egipci: Tutankamón i Anksemanon

    Art egipci: Tutankamón i Anksemanon
    En aquesta imatge podem observar al rei Tutankamon i la reina Anksemanon. Els materials utilitzats sovint són pedra, fang, or i fusta. Els colors són molt vius i tornem a veure els trets propis de la cultura egípcia.
  • Period: to 800

    Primeres civilitzacions: Egipte i Mesopotàmia

    En les primeres civilitzacions de Mesopotàmia i Egipte, l'art va exercir un paper vital en l'expressió cultural i religiosa. A Mesopotàmia, es van destacar l'escultura en relleu i l'arquitectura monumental, com els zigurats i els palaus. A Egipte, es van desenvolupar l'arquitectura de temples, les pintures murals en les tombes i les escultures de faraons i deïtats.
  • Pintura rupestre

    Pintura rupestre
    Aquesta imatge és una pintura rupestre, el.laborada amb argila, representant animals. Els colors que predominen són el vermell i el grog o color terra. És una escena de caça.