-
Period: 501 to 900
Art bizantí, islàmic i paleocristià (S. XI- S. XIX)
- Després de la caiguda de l'imperi romà occidental a finals del segle anterior, Europa és fracturada en molts regnes germànics petits, que van competir constantment per terra i recursos.
- Comença a haver-hi la pesta negra a països asiàtics i a Constantinoble
- Al 570: Neix Mahoma, profeta de l'islam.
-
537
Santa Sofia de Cosntatinoble
- Antiga església ortodoxa → mesquita
- Primera obra de base quadrada d’aquesta grandària coberta per una cúpula central i dues semicúpules
- Planta basilical de 3 naus. Atri d’entrada, iconòstasi, presbiteri, i nau principal. Quatre grans pilars centre delimiten un quadrat el qual s'aixeca la cúpula.
- Naus laterals amb dos pisos d'arcades superposades. Pis superior tribuna.
- Cúpula central amb finestres en la base. Coberta de les naus laterals amb voltes.
-
782
Mezquita de Còrdova
- Mur homogeni que envolta tot el recinte
- Nombrosos contraforts acabats amb merlets
- 19 portes d’accés a l’interior amb estructura de 3 cossos decorats amb arcs de ferradura
- Mur occidental amb un antic minaret convertit en campanar cristià
- Pati dels tarongers i sala d’oració com a dues parts ben diferenciades.
- Sala d’oració amb columnes, reutilitzades d’edificis romans i visigòtics.
- Sistema de 2 arcades (ferradura i mig punt) superposades compensar envergadura de les columnes.
-
880
Antic monestir de Santa Maria de Ripoll
- Arc de triomf i cossos emmarcats horitzontalment per dues columnes superposades
- Part inferior, sòcol; superior un àtic amb la figura de Crist Majestat
- L’obra gira entorn els passatges bíblics i s’hi representen escenes de la religió cristiana. Escenes de l’Antic i Nou Testament.
- Treballades amb pedra i relleu.
-
Period: 901 to 999
Art primer romànic (S.X)
L'art romànic, sorgit al segle XIX, destaca per la seva influència romana en arquitectura i homogeneïtat europea. Amb tres etapes, és marcat per l'estabilitat política, feudalisme i influència eclesiàstica. Prioritza la funció simbòlica i espiritual, adaptant-se a la societat analfabeta amb finalitats didàctiques. Les tres arts s'integren a l'Església, representant el Cel a la. Context històric amb profecia apocalíptica, croades i camins de pelegrinatge afavorint intercanvis culturals. -
980
Sant Viçens de Cardona
- Planta → nau central i 2 laterals, les dues arquitectures consten d'absis (cripta) i d’un transsepte. Planta de creu llatina.
- Element de suport → pilars cruciformes amb volta de canó a la nau central i laterals formada per arcs torals (volta d'aresta). Arc forner.
- Cúpula al creuer sostinguda per trompes
-
Period: 1000 to 1099
Art romànic ple
-
1001
Tapis de la creació
- Pantocràtor jove al centre, més gran que la resta de personatges → important.
- Mà dreta beneïx, encreuament dels dos dits → encarnació de Déu en Jesús. Mà esquerra: nou i antic testament.
- Atmella mística.
- Símbols que realcen la fortalesa de Déu
-
Period: 1100 to 1199
Art romànic tardà
-
1115
Portalada de San Piere de Mossaic
- Autoria desconeguda
- Estil més esquemàtic i abstracte amb columnes torçades i l’ús de geometria
- L’escena de l’Apocalipsi amb les mirades dels ancians
-
1123
Pintures de Sant Climent de Taüll
-
1189
Mosaics de Monreale
- Pantocràtor savi al centre de grans dimensions, amb el gest de beneir dins d'una ametlla mística, mà esquerra les taules de les lleis.
- A banda i banda de la figura està el nom de Jesús en llatí i "totpoderós".
-
Period: 1200 to 1499
Art gòtic
-
1211
Catedral de Santiago de Compostela
- Planta → nau central i 2 laterals, les dues arquitectures consten d'absis (cripta) i d’un transsepte. Planta de creu llatina.
- Element de suport → pilars cruciformes amb volta de canó a la nau central i laterals formada per arcs torals (volta d'aresta). Arcs triforis
- Cúpula elevada per un cimbori.
- Té giroles
-
1305
Capella Scrovegni o l’Arena
- Gòtic italià, intent de perspectiva i de profunditat de l'obra.
- Composició simètrica i equilibrada, i tenen un esquema vertical i els personatges són hieràtics.
- Donants surten representats.
- Tècnica del fresc
-
1345
Catedral de Chartres
- Exterior: torres desiguals amb arcs botants, rosassa i galeria reial amb escultures notables.
- Interior: naus elevades (elevació espiritual), columnes i pilars compostos separen l'espai. Planta basilical de tres naus (voltes de creueria) amb arcs apuntats.
- Vitralls
-
1383
Santa Maria del Mar
- Exterior: torres altes, rosassa.
- Interior: planta de saló, de tres naus: presbiteri envoltat per un deambulatori i capelles radials, manca de transsepte; espai + ampli i luminós.
-
1405
Pou de Moisès
-
1434
El matrimoni Arnolfini
- Estil gòtic flamenc, oli sobre taula amb perspectiva i profunditat.
- Encàrrec d'un matrimoni burgès.
- També coincideixen en la gamma de colors amb els colors, verds, blau i vermell. Les tres obres presenten una composició simètrica i equilibrada, i tenen un esquema vertical i els personatges són hieràtics.
-
1445
La Mare de Déu dels Consellers
- Estil gòtic flamenc, oli sobre taula amb perspectiva i profunditat.
- Donants surten representats
- També coincideixen en la gamma de colors amb els colors, verds, blau i vermell. Les tres obres presenten una composició simètrica i equilibrada, i tenen un esquema vertical i els personatges són hieràtics.
-
1545
Llotja dels Mercaders