-
Naixement
Joan Puig i Ferreter neix a la Selva del Camp (el Baix Camp). Fill natural d'un terratinent ric, passa la infantesa i l'adolescència amb la seva mare a casa d'uns oncles, perquè el seu pare no el reconeix mai. -
Trasllada a Barcelona
Es trasllada a Barcelona per començar els estudis de farmàcia però més tard els abandona i s'introdueix al sector més anarquitzant del modernisme. -
Puig i Ferreter a França
L'autor marxa a França, on passa més d'un any en una situació de vagabundeig i misèria. -
Retorn a Barcelona i Diàlegs dramàtics
L'origen familiar irregular i l'experiència en terres franceses es reflecteixen insistentment en la seva producció literària, que inicia en retornar a Barcelona, l'any 1904, amb Diàlegs dramàtics. -
La dama alegre
destaca la influència dels autors escandinaus i russos, i es resol en drames de passions, expressades a través d'un llenguatge agosarat -
Period: to
Primera etapa teatral
destaca la influència dels autors escandinaus i russos, i es resol en drames de passions, expressades a través d'un llenguatge agosarat. -
Diàlegs imaginaris
Obra que complementa Diàlegs dramàtics i simbolitza la seva introducció al teatre, en el que es diferencien dues etapes. -
Arrels Mortes
-
Aigües Encantades
planteja el típic conflicte modernista entre l'individu i la societat. El problema de la sequera provoca un enfrontament entre el sector tradicionalista i conservador del poble -que és el que compta amb el poder fàctic- i la visió moderna d'un enginyer vingut de la ciutat que compta amb la complicitat de la filla del cacic local. És la lluita ancestral entre la tradició i la modernitat vista des dels paràmetres del Modernisme més regeneracionista i vitalista. -
La dama enamorada
-
Drama d'humils
-
Period: to
Segona Etapa, tancament d'etapa teatral
La situació social d'aquests anys és tensa, els conflictes entre treballadors i empresaris s'accentuen i el record de la Setmana Tràgica és present; tot plegat fa que el públic vulgui evadir-se a la platea i els empresaris teatrals, com els actors, exigeixen obres fàcils que diverteixin. Puig i Ferreter va haver de cedir i adaptar-se a les necessitats del nou públic, majoritàriament burgès: s'imposen l'alta comèdia, el poema dramàtic i el teatre poètic i sentimental. -
El gran Aleix
-
La dolça Agnès
-
La senyora Isabel
-
Garidó i Francina
-
Si n'era una minyona...
-
La novel·la d'Esther
-
El gran enlluernament
-
La dama de l'amor feréstec
-
L'escola dels promesos
-
Un home genial
-
L'home que tenia més d'una vida (novel·la)
-
Les facècies de l'amor (novel·la)
-
Els tres al·lucinats (novel·la)
-
Servitud (novel·la)
-
Una mica d'amor (novel·la)
-
Vida interior d'un escriptor (novel·la)
-
Fundació Editorial Proa
Puig va ser director literari de la Biblioteca A tot vent. Hi va editar El cercle màgic (1929), que tractava de la recerca dels orígens i la revolta contra l'encarcarament de la societat hipòcrita, sòlidament establerta. L'obra va guanyar, amb escàndol, la primera convocatòria del Premi Crexells. -
Director a "La campana de Gràcia"
En aquest període va col·laborar amb articles sobre literatura, art, teatre i temes quotidians a "La Publicitat", "L'Horitzó", "El Diluvio" i "La Campana de Gràcia". -
Camins de França
Va ser diputat a les Corts espanyoles i al Parlament català, i va recórrer tot Catalunya com a conferenciant i propagandista. Aquesta dedicació el va allunyar de les lletres, que va reprendre amb Camins de França, la seva obra mestra, i On són els pobres? -
La farsa i la quimera (novel·la)
Publicada en tres volums amb nombrosos personatges, història amorosa i moralitat inclosos -
Últims anys
A partir del 1938 i fins a la seva mort va escriure el vast cicle novel·lístic El pelegrí apassionat, en dotze volums (edició 1952-77), on darrera de molts dels nombrosos personatges s'amaguen persones reals i conegudes. En els seus darrers anys, amb la salut malmesa, es va dedicar a la correcció i l'edició del cicle, a Edicions Proa, represes a Perpinyà sota el seu patrocini. -
Defunció
Va morir a París i la seva obra ha estat poc coneguda.