-
NAIXEMENT I FAMÍLIA
Antoni Gaudí va néixer el 25 de juny de 1852, fill de l'industrial calderer Francesc Gaudí i Serra (1813-1906) i Antònia Cornet i Bertran (1819-1876). Era el menor de cinc germans, dels quals només van arribar a edat adulta : Rosa (1844-1879), Francesc (1851-1876) i Antoni. .Va ser batejat a l'església prioral de Sant Pere Apòstol de Reus el dia després del seu naixement. -
ANTONI GAUDÍ
Va ser un arquitecte espanyol, màxim representant del modernisme català.
Gaudí va ser un arquitecte amb un sentit innat de la geometria i el volum, així com una gran capacitat imaginativa que li permetia projectar mentalment la majoria de les seves obres abans de passar-les a plànols. De fet, poques vegades realitzava plànols detallats de les seves obres -
INFANCIA
El petit Gaudí era de naturalesa malaltissa, i va patir reumatisme des de nen, el que li va transmetre un caràcter una mica retret i reservat. Potser per això, de major es va convertir en vegetarià i en partidari de les teories higienistes del doctor Kneipp. A causa d'aquestes creences i per motius religiosos-, en ocasions es lliurava a severs dejunis, tant que en ocasions posava en perill la seva pròpia vida -
ESTUDIS
Va realitzar els seus primers estudis al parvulari del mestre Francesc Berenguer, pare del que seria un dels seus principals col·laboradors, i després va passar als escolapis de Reus; va destacar en dibuix, col·laborant amb el setmanari El Arlequín.También va treballar durant un temps com a aprenent a la fàbrica tèxtil Vapor Nou de Reus. El 1868 es va traslladar a Barcelona per cursar ensenyament mitjà en el Convent del Carme de la ciutat comtal. -
PRIMERES OBRES
Les seves primeres realitzacions, tant durant la seva etapa d'estudiant com les primeres executades en obtenir el títol, destaquen per la gran precisió dels detalls.Durant els seus estudis Gaudí va realitzar diversos projectes: una porta de cementiri (1875), un pavelló espanyol per a l'Exposició Universal de Filadèlfia de 1876, un embarcador (1876), un pati per a la Diputació de Barcelona (1876), una font monumental per a la plaça Catalunya de Barcelona (1877) i un paranimf universitari (1877). -
MADURESA I LABOR PROFESIONAL
Els seus primers projectes van ser els dels fanals per a la Plaça Real. Amb el seu primer encàrrec important, la Casa Vicens, Gaudí comença a adquirir renom, i rep encàrrecs cada vegada de més envergadura. El disseny modernista, alhora funcional i estètic de l'obra, va impressionar a l'industrial català Eusebi Güell que, al seu retorn, va contactar amb l'arquitecte per encomanar-li diversos projectes que tenia en ment. -
MURALLA DEL MAR
En 1880 va fer un projecte d'il·luminació elèctrica per a la Muralla de Mar de Barcelona, que finalment no va ser portat a terme. Hi hauria consistit en vuit grans fanals de ferro, profusament decorades amb motius vegetals, frisos, escuts i noms de batalles i d'almiralls catalans. Aquest mateix any va participar en el concurs per a la construcció del Casino de Sant Sebastià (actual ajuntament) -
CASA VICENS
Entre 1883 i 1888 va construir la Casa Vicens, encàrrec del corredor de borsa Manuel Vicens i Montaner. Està estructurada en quatre nivells o plantes, amb tres façanes i un ampli jardí, amb una font monumental de maó formada per un arc parabòlic a sobre del qual hi havia un pas entre columnes. La casa es tancava amb un mur de prop amb una reixa de ferro colat, decorada amb fulles de margalló, obra de Llorenç Matamala. -
RETAULE D'ALELLA
El mateix any de 1883 Gaudí va fer un projecte de retaule per a la capella del Santíssim Sagrament de l'església parroquial de Sant Feliu d'Alella, així com uns plànols topogràfics de la finca Can Rossell de la Llena a Gelida, i va rebre l'encàrrec d'un hotelet annex al Palau de Sobrellano, del marquès de Comillas, en l'homònima localitat càntabra. Conegut com El Capricho, va ser encarregat per Màxim Díaz de Quijano i construït entre 1883 i 1885. -
SAGRADA FAMÍLIA
En 1885 Gaudí va rebre de part de Josep Maria Bocabella, promotor de la Sagrada Família, l'encàrrec per a un altar situat a l'oratori de la família Bocabella, a l'haver obtingut llicència del Papa de poder tenir un altar al seu domicili privat.La Sagrada Família; es tanca amb una cortina amb un crismó brodat. La seva confecció va ser a càrrec de l'ebenista Frederic Labòria, que també va col·laborar amb Gaudí a la Sagrada Família -
Palau Güell
El Palau Güell (1886-1888) segueix la tradició de les grans cases senyorials catalanes com les del carrer Montcada. Gaudí va dissenyar una entrada monumental amb unes magnífiques portes d'arcs parabòlics i reixes calades de ferro forjat, ornamentades amb l'escut de Catalunya i un elm amb un drac alat, obra de Joan Oñós. Destaca el rebedor interior, que té una alçada de tres plantes; és el nucli central de l'edifici, ja que està envoltat per les principals estades del palau -
COL·LEGI TERESIANO DE BARCELONA
El Col·legi de les Teresianes (1888-1889), al carrer Ganduxer de Barcelona, encàrrec de Sant Enric d'Ossó. Gaudí va complir la voluntat de l'ordre de reflex austeritat a l'edifici, en compliment del vot de pobresa; seguint les indicacions de les religioses Projecta un edifici sobri, realitzada en maó por fora, i amb Alguns Elements de maó per dins. -
CASA BOTINES
El projecte de Gaudí va ser un impressionant edifici d'estil neogòtic, resolt amb el seu inconfusible estil modernista. L'edifici va servir per albergar en les seves plantes baixes els despatxos i magatzems del negoci de teixits, i disposava al mateix temps d'habitatges en les plantes superiors. La construcció es va realitzar amb murs de sòlida pedra picada calcària, disposada en forma d'encoixinat. -
CASA CALVET
La façana és de pedra de cadirat de Montjuïc, adornada amb balcons de ferro forjat i rematada per dos frontons, coronats amb creus de ferro de forja. Destaca així mateix en la façana la tribuna del pis principal, decorada amb motius vegetals i mitològics. En aquest projecte Gaudí va utilitzar un cert estil barroc -
Parc Güell
El principal projecte de Gaudí a principis del segle XX va ser el Parc Güell (1900-1914), nou encàrrec d'Eusebi Güell per construir una urbanització residencial a l'estil de les ciutats-jardí angleses .És van construir els accessos al parc i les àrees de serveis, desplegant Gaudí tot el seu geni arquitectònic i posant en pràctica moltes de les seves innovadores solucions estructurals que seran emblemàtiques del seu estil organicista i que culminaran a la Sagrada Família. -
PORTA DE LA FINCA DE MIRALLES
Entre 1900 i 1902 Gaudí va treballar a la Casa Miralles, encàrrec de l'industrial Hermenegild Miralles i Anglès; Gaudí només va dissenyar el mur de prop i la porta d'accés, fets de maçoneria de formes ondulades, amb porta de ferro rematada amb la creu de quatre braços. Posteriorment, la casa de Miralles va ser obra de Domingo Sugrañes, arquitecte col·laborador de Gaudí. -
ROSARI MONUMENTAL DE MONTSERRAT
Situat en el camí a la Santa Cova de Montserrat, es tractava d'una sèrie de grups escultòrics que evocaven els misteris de la Verge que es resen en el Rosari. En aquest projecte van intervenir els millors arquitectes i escultors de l'època, i és una singular mostra del modernisme català. -
CASA BATLLÓ
La Casa Milà, més coneguda com La Pedrera (1906-1910), encàrrec de Pere Milà i Camps. Gaudí va concebre la casa al voltant de dos grans patis de forma curvilínia, amb una estructura de pilars de pedra, maó i ferro colat, i entramats de jàsseres de ferro. Tota la seva façana està realitzada en pedra calcària de Vilafranca del Penedès, excepte la part superior que està coberta de rajoles blanques, evocant una muntanya nevada. -
GAUDÍ EN LA SAGRADA FAMÍLIA
Des de 1915 Gaudí es va dedicar pràcticament en exclusiva a la seva obra cimera, la Sagrada Família, que suposa la síntesi de tota l'evolució arquitectònica del genial arquitecte. Després de la realització de la cripta i l'absis, encara en estil neogòtic, la resta del temple el va concebre en un estil orgànic, imitant les formes de la natura, on abunden les formes geomètriques reglades. -
COM VA MORIR?
Gaudí va morir a l'edat de 73 anys a causa d'un fatídic accident que va demostrar que, malgrat la seva estesa fama i prestigi, pocs van tenir el gust de conèixer-lo en persona.El 7 de juny de 1926, tramvia de la línia 30 va atropellar Gaudí a la intersecció del carrer Gran Via de les Corts amb el carrer Bailén, a Barcelona, quedant aquest estès a terra i ferit de gravetat.