LA IMATGE HUMANA: ART, IDENTITATS I SIMBOLISME

  • 360 BCE

    Afrodita de Cnido

    Afrodita de Cnido
    Autor/a: Praxíteles
    Origen: Porta d'Anzio, Italia
    Material: Marbre
    Explicació: Aquest bell tors procedeix d'una estàtua de cos sencer d'Afrodita, deessa grega de la bellesa i el desig sexual. En la seva forma original, aquesta s'havia de cobrir el cos amb les mans. Amb les seves proporcions harmòniques i idealitzades, l'escultura mostra l'estereotip grec del cos femení perfecte.
  • 180

    El rei filòsof: estàtua de Marc Aureli

    El rei filòsof: estàtua de Marc Aureli
    Autor/a: ?
    Origen: Alexandria, Egipte
    Material: Marbre
    Explicació: Marc Aureli, emperador i filòsof romà que va governar entre els anys 161 i 180, apareix vestit amb una toga, el vestit oficial per antonomàsia dels varons romans. Els cabells rostits, la barba i els ulls saltons són caracteristics dels seus retrats. En tot l'imperi era
    habitual veure obres que, com aquesta, constituïen persistents recordatoris del seu poder.
  • 1488

    Serenidad y sabiduria: deidad taoista

    Serenidad y sabiduria: deidad taoista
    Autor/a: Shanxi
    Origen: Dinastia Ming, China
    Material: Porcellana, esmalt policromat, pintura
    Explicació: Una important divinitat taoista, segurament Yuanshi Tianzun, el nom del qual significa "Venerable Celeste del Començament Primordial". El rostre, amb barba, llueix arrugues d'ancià i expressa saviesa i una tranquil·la satisfacció. A la Xina, l'antiga religió del taoisme se centra en seguir el Tao (camí), la força transcendent de l'univers.
  • 1490

    La mort, sempre present: Al-legoria de la brevetat de la vida

    La mort, sempre present: Al-legoria de la brevetat de la vida
    Autor/a: Mestre I.A.M.de Zwolle
    Origen: Països Baixos
    Material: Gravat acolorit sobre vitel-la
    Explicació: En un sepulcre de volta, la forma contrafeta
    d'un cadàver en descomposició jau en una
    mortalla esparracada. Una serp es cargola
    a la calavera i a la cavitat de l'abdomen
    hi ha un gripau. Aquesta dramatica obra
    al-ludeix a la presència de la mort en la
    vida quotidiana. Les imatges d'esquelets i cadavers putrefactes pretenen confrontar amb la idea d'eternitat per penedir-se dels pecats.
  • Korwar: un ajudant del món espiritual

    Korwar: un ajudant del món espiritual
    Autor/a: Badia Dore
    Origen: Papua Occidentall
    Material: Fusta, vidre
    Explicació: A Papua Occidental s'elaboraven figures amb forma humana com aquesta per representar persones que
    acabaven de morir. Aquestes talles o korwar feien de receptacles sobrenaturals de l'esperit de l'individu,els parents del qual li feien ofrenes i l'invocaven per obtenir-ne consell i ajut en moments de necessitat.
  • Retrat d'una artista: Berthe Morisot Édouard Manet

    Retrat d'una artista: Berthe Morisot Édouard Manet
    Autor/a: Édouard Manet
    Origen: França
    Material: Litografia sobre chine collé gris clar
    Explicació: En aquesta obra es retracta a Berthe Morisot, bona amiga seva i artista com ell. Es tracta d'una de les dues litografies basades en una pintura que Manet va fer el 1872 i que avui es troba al Museu d'Orsay (París). Diego Velázquez i Francisco de Goya van ser dues influències importants per a Manet, que aquí va representar Morisot vestida completament de negre per realçar la seva bellesa espanyola.
  • Ser mutante: máscara de transformación

    Ser mutante: máscara de transformación
    Autor/a: Poblat nuu-chah-nulth
    Origen: (illa de Vancouver, Canadà)
    Material: Fusta, pintura, plomes
    Explicació:Tancada, aquesta màscara representa el cap d'un llop, però en obrir-se mostra un rostre humà. Se la posaven els participants d'una cerimònia d'iniciació que celebraven els nuu chah-nulth, a l'illa de Vancouver. Per a aquesta tribu, la transformació d' animal en home reflecteix el vincle espiritual que existeix entre totes les criatures vivents.
  • Ballarin d'una dansa de màscares: Two Copulating Fish (Dos peixos copulant)

    Ballarin d'una dansa de màscares: Two Copulating Fish (Dos peixos copulant)
    Autor/a: Sokari Douglas Camp
    Origen: Nigeria
    Material: Acer pintat
    Explicació: Les danses de màscares exerceixen un important paper en moltes cultures d' Africa central i occidental. Per mitjà del ritu de posar-se la màscara, el ballarí canvia la seva identitat humana per la de l'espiritu o l'ancestre que aquesta evoca. Aquesta escultura d'un home dansant respon a la tradició dels balls de màscares del poble kalabari. Mostra a un ballarí que s'ha transformat en un espiritu d'aigua.
  • Transformació Poètica: Quan surt la lluna

    Transformació Poètica: Quan surt la lluna
    Autor/a: Linda Crook
    Origen: Gran Bretanya
    Material: Bronze
    Explicació: El famós poema La luna asomə, de Federico
    García Lorca, inspira aquesta sèrie de quatre
    medalles entrellaçades en què una dona es
    transforma en sirena sota lainfluència de la
    lluna. Als reversos de les monedes apareix
    la superficie de la luna amb els seus
    cràters i el primer vers del poema de Lorca
    escrit d'un cantó a l'altre.
  • Cercant la imatge: Self-Portrait (Autoretrat)

    Cercant la imatge: Self-Portrait (Autoretrat)
    Autor/a: Frank Auerbach
    Origen: Gran Bretanya, Alemanya
    Material: Carbonet i grafit
    Explicació: Frank Auerbach va elaborar aquest
    autoretrat vigorós en el transcurs d'un
    llarg periode. D'acord amb el seu mètode
    de treball característic, l'artista britànic
    va sotmetre el dibuix a revisions,
    esborraments i modificacions constants fins
    ac aconseguir que la imatge final emergis.
    Un procediment que en alguns casos triga
    anys a completar-se i que confereix als
    retrats una gran intensitat psicològica.