L'ART DE LA IMPROVISACIÓ, EL JAZZ

  • ELS PRECEDENTS

    ELS PRECEDENTS
    Cants de treball: cants interpretats pels esclaus african, en el dur treball i a capella.
    Espirituals: els cants espirituals van ser la fusió entre les tradicios musicals africans i els cants religioses dels misioners europeus.
    El blues: càntics de càracter profà, en la població negra i reflecteix la tristesa que l'envolten.
    El ragtime: és una barreja del ritme sincopat afroamericà i la música clàssica europea de piano.
  • ESTIL NOVA ORLEANS

    ESTIL NOVA ORLEANS
    • Els instruments van ser adquirits de les bandes militars.
    • Bandas formades per un grup reduït de músics.
    • Els "nous músics" no cap coneixement musical, de manera que els intruments es converteixen en una extensió de la seua veu.
    • La seua música tenía influència del ragtime, blues i espirituals.
    • Feien improvisacions col·lectives o petites improvisacions solistes. Alguns dels grups de l'època: Buddy Bolden i la seua Orquestra o Brown Skinned Babies.
  • DIXIELAND

    DIXIELAND
    Dixie= sud, land=terra
    - Hi ha més improvisacions.
    -Tempos más ràpids.
    - Estil menys expressiu i més tècnic.
    - Melodies més polides i harmonies més clares.
    Bandes de l'època: Original Dixieland Jazz Band i Papa J ack
    Laine.
  • CHICAGO. ELS PRIMERS SOLISTES

    CHICAGO. ELS PRIMERS SOLISTES
    Estil chicago: caracteritzat per una claredat més gran i el solista té
    una major importància.
    Músics de l'època: Louis armstrong i Bix Beiderbecke.
  • EL SWING I LES BIG BAND

    EL SWING I LES BIG BAND
    Swing= major èxit comercial del jazz.
    Big Band= banda gran:
    -Gans orquestres uniformades i amb faristols de xou.
    -Interpreten melodies enganxoses.
    -Són per a ballar.
    -Són fidels a les partitures i per els solos es fan improvisacions.
    -Combina instruments de vent-metall, vent-fusta i una secció rítmica. Piano, solista i acompanyament.
    Un músics, Count Basie
    La preguerra espanyola va ser un període de gran esplendor per Swing i les Big Bands. Un músic d'aquesta época és Xavier Cugat.
  • EL BEBOP

    EL BEBOP
    • Grups reduïts d'instrumentistes.
    • Bateria té una major importància.
    • Ús de ritmes complexos.
    • Interpretacions virtuoses.
    • Gran tècnica instrumental i originalitat en les improvisacions.
    • Harmonies dissonants.
    • Emocionalment, transmetia nerviosisme. Músics de l'època: Charlie Parker i Dizzy Gillespie.
  • COOL JAZZ

    COOL JAZZ
    Cool= fresc.
    - Reemplaça la nerviosa intranquil·litat del bebop.
    - Transmet una sensació de suavitat.
    - Ritmes tranquils i constrastos tímbrics moderats amb sordines.
    - S'utilitzen instruments de vent-metall.
    Músics de l'època: Miles Davis i Gerry Milligan.
  • HARD-BOP

    HARD-BOP
    Hard= dur.
    - Simbolitzen els grups de jóvens músics negres.
    - Es va desenvolupar a partir del bebop.
    - Ritmes estimulants i sincopats.
    - Busquen la tornada a les arrels del jazz: el blues, els espirituals
    i el gòspel.
    Músics de l'època: John Coltrane i Sonny Rollins.
  • FREE-JAZZ

    FREE-JAZZ
    • Representa un trencament total amb tot l'anterior i planteja un retorn als anys 20.
    • En les interpretacions, plantegen unes línies melòdiques i rítmiques d'una gran llibertat creativa.
    • Harmonies atonals i usen les polirítmies.
    • Realitzen improvisacions col·lectives. Músics de l'època: John Coltrane i Charles Mingus. En aquesta època, a Espanya, el jazz comença a ressorgir i
      sorgeixen músics com Tete Montoliu i Pedro Iturralde, a nivell internacional.
  • JAZZ FUSIÓ

    JAZZ FUSIÓ
    El jazz fusió mostra la fusió d'elements aliens al jazz. D'aquest
    es prenen els seus paràmetres i es barregen amb tota mena
    d'influències musicals derivades dels corrents culturals més
    diversos, rock, flamenc, salsa, la música afrocubana, étnica, folk,
    clàssica, la world music , etc.
    El jazz a Espanya, va rebre un escàs suport institucional durant
    els 70, però van sorgir músics com Juan Carlos Calderón o José
    Nieto.
  • JAZZ-ROCK

    JAZZ-ROCK
    És la combinació del jazz amb elements del rock.

    - La guitarra elèctria i el baix elèctric, instruments més populars
    en el món del rock.
    - Les noves bandes del jazz rock, van reemplaçar el contrabaix

    pel baix elèctric i la guitarra o l'orgue deixen de pertànyer a la secció
    rítmica per a situar-se com a instruments solistes.
    Músics de l'època: Milers Davis i Al Di Meola.
  • SMOOTH-JAZZ

    SMOOTH-JAZZ
    • Ritmes lleugers i sense grans pretensions de complexitat.
      • Utilitzen bases del funky amb un so elegant amb elements del
        pop lleuger i del soul.
      • Les melodies es van fer molt populars en els bars i en altres locals on es vol una música ambiental, com el chill-out. Músics de l'època: George Benson i Chuck Mangione.
  • JAZZ LLATÍ

    JAZZ LLATÍ
    -En el jazz llatí es troba la música que fusiona el jazz amb la
    música afrocubana i porto-riquenya.
    - Destaquen les melodies del jazz, amb la improvisació i els
    ritmes típics de percussió llatinoamericana.
    Músics d'aquest estil: Arturo Sandoval i Tito Puente.
    Egberto Gismonti o Claudio Roditi fusionen la bossa nova
    brasilera amb el jazz. El tango argentítambé s'acosta al jazz en
    les composicions d'Astor Piazolla.
  • TRADICIÓ I EVOLUCIÓ

    TRADICIÓ I EVOLUCIÓ
    NEOTRADICIONALISME
    En els 70 van tenir lloc diferents fusions del jazz i s'allunyés
    cada vegada més dels seus orígens i per això alguns músics
    reivindicaren una tornada als orígens.
    Aquest revival del jazz clàssic l'enceten músics com Scott

    Hamilton o Herbie Hancock, amb una música inspirada en
    els principis del bop. La banda Lincoln Center Jazz Orchestra,
    es va dedicar a preservar la identitat musical del
    jazz afroamericà.
  • EL POST JAZZ

    EL POST JAZZ
    LA REVOLUCIÓ NOVAIORQUESA
    Alguns músics van emprendre una revolució en què es feia
    música que recolla influències de tot tipus, fusionant sense
    limitacions conceptuals.
    Músics més destacats: Eugene Chandbourne i Ned Rothenberg.
    A Espanya, Paco de Lucía porta la fusió del flamenc i el jazz.
    Chano Domínguez comença amb el grup de rock andalús Cai.
    Al 2001, Michel Camilo i Tomatito van conseguir el Latin
    Grammy Award al millor àlbum de jazz pel seu treball Sapin.