Linia de temps FONAMENTS

  • Romanticisme

    Romanticisme
    Va aparéixer a Alemanya i a la Gran Bretanya al final del
    segle XVIII i expandinse per tota Europa fins al segle XIX, en el Romanticisme hi predominava la exaltació de la natura, de l'individu, la religiositat intima, temes exòtics i orientals, els valors culturals i nacionals. Normalment les pintures romanticistes eren paisatges o de imatges relacionades en la política.
  • Realisme

    Realisme
    El realisme és un corrent artístic que pretén plasmar
    la realitat de la forma més exacta possible en les obres
    d'art. El realisme prescindeix de símbols i esquemes i busca el detall, la màxima proximitat. Els artistes abandonen la visió
    romàntica i s’inspiren en la nova societat per triar els seus temes.
    Se separen de les normes definides des de dalt, com l’Acadèmia.
  • Impresionisme

    Impresionisme
    L'impressionisme és un moviment artístic "revolucionari" que es desenvolupa a França l'últim terç del segle XIX, i que té com a objectiu principal captar la llum i l’instant,d'un mateix moment.
    En aquestes pintures la llum i l’atmosfera seran les protagonistes, per damunt del tema, el qual passa a tenir un caràcter purament anecdòtic. L’Impressionisme neix a França durant l’últim terç del s. XIX en ple desenvolupament
    de la segona revolució industrial, també conegut com la III República.
  • Simbolisme

    Simbolisme
    El simbolisme en les belles arts representa una conseqüència dels aspectes més foscos i gòtics del romanticisme, erà un art estàtic i hièratic. L'art era considerat com una religió que havia de salvar l'home del materialisme burgés. Aflora l'interès pel cristianisme, les figures mitològiques.
  • Modernisme

    Modernisme
    Té lloc a EUROPA entre 1890 – 1910.
    Imitava la natura, era asimetric, molt decoratiu i sovint recarregat, feia ús de linia recta i/o corba i de la figura femenina.
  • Fauvisme

    Fauvisme
    1905 és l’any en que apareixen el Fauvisme i
    l’Expressionisme. 1945 és el final de la 2a GM. A començaments del segle XX el desenvolupament científic i tecnològic canvien la
    visió i la representació del món que fins llavors es tenia. Un nou món, molt més complex i insegur, apareix davant els ulls de l’artista. El color és el protagonista en les obres. Feien ús de les formes simples, no imitaven la realitat i tenien una gran expresivitat interior.
  • Expresionisme

    Expresionisme
    La solitud, la incomunicació, l’angoixa el dolor, la misèria i la mort seran temes recurrents per als expressionistes. Expressió subjectiva per sobre la realitat objectiva. Dins de l'expressionisme s'hi van formar dos grups importants, (El Pont) i (El Genet Blau).
    El pont mostraven una actitud crítica vers la societat burgesa.
    L’art per ells era un mitjà per posicionar-se davant del
    món que els envoltava.
    El Genet Blau no tenien un programa comú ni cap
    pretensió de reformadors socials/polítics.
  • Cubisme

    Cubisme
    El cubisme representa la recerca per la vía del dibuix i la forma.
    Dins del cubisme es podia separar en dos de diferents, el analític i sintètic.
    Analític: En l’analític els objectes s’analitzen i es desfan. També hi ha una reducció cromàtica és redueix a games de colors càlids (ocres, castanys, beixos ) i de tonalitats fredes (grisos i verdosos).
    Sintètic: En ell els objectes ja no s’analitza ni es descompont, sinó que el pintor tria el que és més significatiu de cadascun.
  • Futurisme

    Futurisme
    El Futurisme busca trencar amb el passat i els artistes buscaven de manera obsessiva reproduir percepcions relacionades amb la idea de progrés com el moviment, el dinamisme, el canvi i la transformació. Es glorifica la guerra “Única higiene del món”, el militarisme, el patriotisme i es declara el menyspreu per la dona i pel feminisme.
  • Abstracció

    Abstracció
    L'abstracció supera el simple reconeixement dels objectes i figures representats i cerca despertar emocions per mitjà de les línies, els colors i les formes.
  • Constructivisme

    Constructivisme
    Reivindicava l'eliminació de la distinció entre les
    arts (contra l’art burgès-art estètic/decoratiu) i
    buscava una estètica que fos el reflex de l'època de
    la mecanització. Incorporen la tècnica i la geometria a les seves
    obres, així com la integració de l’obra d’art en el
    seu entorn.
  • Dadaisme

    Dadaisme
    La sorpresa, l'escàndol i la ironia van ser principis de l'actuació dels dadaistes. En realitat els objectes importaven poc, el que realment contava és la manipulació
    imaginativa que es fa d’aquests objectes.
  • Bahaus

    Bahaus
    Ruptura amb la tradició i els estils preestablerts.
    Predomini de la funció sobre la forma.
    Interrelació estreta entre l’arquitectura i el disseny, i les ciències
    aplicades.
  • Nova Objectivitat

    Nova Objectivitat
    La nova objectivitat va ser un moviment artístic sorgit en Alemanya a començaments dels anys 1910, que rebutjava el experessionisme.
  • Art Deco

    Art Deco
    L'art Deco buscava la simplicitat, simetria, linies dures, solidesa de la forma. Feia ús de la geometrització de la forma, abundaven rectangles i trapezis. També feien ús de materials com: alumini, acer inoxidable, laca, fusta embutida, pell de tauró o zebra.
  • Surrealisme

    Surrealisme
    Els artistes del surrealisme trenquen amb les convencions socials, fan grans excentricitats. En general en les seves obres el dibuix
    és meticulós, presentant moltes vegades
    una minuciositat gairebé fotogràfica en el
    tractament dels detalls
  • Segones Avantguardes

    Segones Avantguardes
  • Informalisme

    Informalisme
    Apareix poc abans del final de la II Guerra Mundial.
    L'informalisme fa barreja de grans quantitats de pigment amb
    materials diversos, com vidres, sorra,
    carbó... per donar relleu a les obres.
    Té una absoluta llibertat creadora per l’artista en que
    cada pintor té la seva empremta personal tant
    pels materials empreats com per la tècnica
    utilitzada (collage, grattage, frottageo
    dripping ).
  • Expressionisme Abstracte

    Expressionisme Abstracte
    Aquets moviment sorgeix de la fusió entre l’automatisme surrealista i l’abstracció. Així la principal característica d’aquest moviment és l'expressió espontània de l'artista a través de l'acció de pintar
  • Pop Art

    Pop Art
    El PopArt utilitza les imatges conegudes per les masses:
    productes comercials, actors, músics, líders polítics,
    símbols típics i tòpics. Rebutja l'intel·lectualisme de l’expressionisme abstracte i de l’informalisme. Primera tendència realista voluntàriament freda, impersonal i sense cap missatge aparent.