-
Fi de la Guerra de Cuba
Els cubans, amb el suport nord-americà, es van aixecar en armes contra els espanyols per buscar la seva independència i la fi de la seva relació com a colònia.
I va finalitzar l'agost del 1898, després de l'entrada dels Estats Units al conflicte i la consegüent derrota espanyola. Va omplir totes les botigues d'instruments musicals provinents de les bandes militars. I molts negres podien comprar aquests instruments i ells van començar a formar el jazz. -
New Orleans
-Es va crear a New Orleans.
Era present a:
-Els enterraments
-Marching bands
“Street parades”
-El ball als "riverboats”
Entre altres. Característiques:
Bandes de 6 a 9 músics, formades per:
Secció melòdica: trompeta, clarinet i trombó.
Secció rítmica: banjo,
La improvisació era col·lectiva.
Les melodies eren de ragtimes, blues o marxes famoses. Alguns artistes més importants.
Louis Amstrong, Mahalia Jackson o Fats Domino. -
Dixieland
Com que l’estil New Orleans va ser molt exitós
moltes bandes de músics blancs el van imitar i va sorgir estil es diu Dixieland. -Significa Terra del sud. Per fer entendre que els músics blancs eren els que interpretaven aquest estil.
-És una còpia de l’estil New Orleans, però que la versionen els blancs. Alguns dels artistes musicals importants són:
Jack Teagarden, Eddie Condon, Bix Beiderbecke i Bobby Hackett. -
1a Guerra Mundial
La Guerra es va iniciar el 28 de juliol de 1914 amb la declaració de guerra de l'Imperi Austrohongarès a Sèrbia, on van ser assassinats l'arxiduc Francisco Fernando i la seva esposa. A partir d'aquell moment es van enfrontar dues aliances internacionals: La Triple Aliança, composta per l'Imperi alemany i Àustria-Hongria Storyville l'any 1917 molts músics es van quedar sense feina. Això, va suposar que emigressin a Chicago. -
Tancament de Storyville
Es va tancar perquè en la Primera Guerra Mundial es va considerar que baixava la moral de les tropes militars. -Els músics que treballaven a Storyville es van quedar sense feina i van emigrar a Chicago creant un nou estil de música. -
Chicago
Molts dels músics que es van quedar sense feina van emigrar a Chicago que reclamava mà d’obra i bons músics d’aquest estil nou que ja es comença a anomenar Jazz. -Les bandes tenen de 10-12 músics.
-El contrabaix desplaça a la tuba.
-Apareix amb força el saxo, a part d’altres.
-Comencen a destacar els solos individuals. -Està interpretat per “big bands”.
-Començaran a destacar els grans solistes.
Erskine Tate, Eddie Condon, Muggsy Spanier, Wingy Manone. -
Promulgació de la llei Seca
L'any 1925 la situació en Chicago era insostenible, perquè hi havia encontraments entre diferents clans mafiosos que volien controlar. Llavora es va fer la Llei Seca. El 21 de març de 1933 Roosevelt va firmar l'Acta Cullen-Harrison que legalitzava la venda de cervesa que tingués fins a 3,2% d'alcohol i la venda de vi, sent aplicable a partir del 7 d'abril d'aquell mateix any. Molts locals nocturns que servien alcohol van tancar.
I a poc a poc la vida nocturna va anant desapareixent. -
Crac de la borsa
El crac del 29 va ser la més catastròfica caiguda del mercat de valors en la història de la borsa als Estats Units. El seu impacte, el seu abast global i la llarga durada de les seqüeles van provocar l'anomenada Gran Depressió.
Va empobrir a una gran part de la població. El jazz només s’escoltarà per ràdios o discs. Per això molts músics van marxar cap a Nova York. -
Swing
A poc a poc la vida nocturna a Chicago va desapareixent.
Per això, molts músics van marxar cap a Nova York. L’activitat es desenvolupa als clubs de l’antic barri residencial blanc de Harlem,
que es converteix en un barri només per la gent de color i on destaca el famós
“Cotton Club”, i als teatres de Broadway i Greenwich Village.
Destaquen músics com: Glenn Miller, Fletcher Henderson, Benny Goodman, Duke Ellington o Count Basie. -
Promulgació de la Llei de Jackson
Cap a la fi dels anys 30, moltes sales i clubs van començar a tancar a causa de la
Llei de Jackson que obligava els negres a abandonar els carrers abans de les 11
de la nit. Moltes sales i clubs van començar a tancar. Sorgeix un moviment crític, perquè pensaven que els blancs havien abusat del jazz, per aquest motiu van considerar que era el moment de renovar el jazz i passar-lo més a les arrels negres creant el Bebop. -
Bebop
Els músics negres pensaven que els blancs havien abusat del jazz.
Per aquest motiu, van considerar que era el moment de renovar el jazz per fer-lo tornar a les seves arrels negres. El bebop va ser forjat sobretot a Harlem a Nova York.
-Estaven formats per quartets o cinquets.
Les melodies són molt frenètiques i nervioses, de ritme molt ràpid, amb salts bruscs
És música per escoltar, no per ballar. Alguns músic importants:Charlie Parker, Dexter Gordon, Sonny Rollins... -
Cool-Jazz
Després del bebop, es van crear altres estils com el Cool-Jazz.
Aquest neix com l'oposició del Bebop a causa del seu nerviosisme i frenesí.
És un Jazz íntim.
-Racionalitat
-Equilibri
-So molt ben cuidat
-Desapassionament
-Sense agressivitat, música freda i intel·lectualitzada.
-Registre mitjà.
-La secció rítmica està basada en l’acompanyament.
Dave Brubeck - Take Five
Hi ha músics importants com: Miles Davis, Chet Baker, Gerry Mulligan, Lee Konitz, Dave Brubeck. -
Free-Jazz
Es va iniciar a causa de la resposta de varis afroamericans involucrats en moviments socials en contra del racisme.
-Atonalitat
-No hi ha simetria en el ritme.
Alguns artistes importants són: Muhal Richard Abrams,
Dollar Brand, Anthony Braxton, Marion Brown. -
Jazz-Fusion
En els anys 70 hi havia molta experimentació en els arts, per això es van unificar l'harmonia del rock and roll, el jazz, els blues entre més. I es va crear el Jazz-Fusion.
- S’incorporen ritmes com: rock, flamenc…
-S’utilitzen nous conceptes musicals de: l'Índia, Japó, d’Orient, d’Àsia.
-Incorporació dels “sorolls) o sigui l’inici del rock.
-Improvisació col·lectiva.
Artistes importants:
Chick Corea, Tony Williams, Herbie Hancock, Larry Coryell, Stanley Clarke, Jeff Beck, Tom Scott.