FONAMENTS

  • LA REVOLUCIÓ INDUSTRIAL

    LA REVOLUCIÓ INDUSTRIAL
    La Revolució Industrial va ser el procés d'industrialització que va comportar un conjunt de canvis econòmics i socials. L'expressió va aparèixer a França entorn del 1820 per a designar el conjunt de canvis que es van produir a Anglaterra i Escòcia a la segona meitat del segle xviii.
  • EL NEOCLASSICISME

    EL NEOCLASSICISME
    El Neoclassicisme va ser un estil artístic inspirat en l'art clàssic (el grecoromà) que es va desenvolupar durant el s.XVIII i principis del XIX, com a reacció a les exageracions del Barroc i el Rococó. Adoptava un llenguatge artístic clar i ordenat. A França, s'associava amb els valors de l'antiga Roma de la Il·lustració basada en la raó.
  • L'ESCULTURA ROMANTICISTA

    L'ESCULTURA ROMANTICISTA
    A la primera meitat del s.XIX es van crear escultures Neoclassicistes i llavors a la segona meitat del s.XIX es va produir una renovació escultòrica.
    Causada per la manca d’innovacions durant bona part
    del s. XIX i degut al cost elevat dels materials i la influència de models escultòrics antics.
  • CONTEXT HISTÒRIC DE LA PRIMERA MEITAT DEL SEGLE XIX

    CONTEXT HISTÒRIC DE LA PRIMERA MEITAT DEL SEGLE XIX
    El Romanticisme es va iniciar al finals del s.XVIII, entre el 1820-50 que va ser quan el Romanticisme es va estendre per tota Europa.
    Anteriorment del Romanticisme hi havia un antic règim (monarquia absoluta, societat estamental i economia agrària)
    Durant el Romanticisme els burgesos van impulsar un sistema polític Liberalista amb sistema econòmic capitalista.
    Ja que l'economia agrària de l'Antic Règim no beneficiava a la burgesia, perquè aquests es dedicaven al comerç.
  • EL ROMANTICISME

    EL ROMANTICISME
    El romanticisme va ser un moviment cultural i polític que s'originà a Alemanya a final del s.XVIII. Es pot concebre com una reacció al racionalisme de la Il·lustració i el neoclassicisme, donant-li importància al sentiment. Tenia un caràcter revolucionari i trencador amb les convencions socials de l'època és inqüestionable. La seva característica fonamental és la ruptura amb la tradició, amb l'ordre i la jerarquia dels valors culturals i socials imperants.
  • L'ARQUITECTURA DEL SEGLE XIX

    L'ARQUITECTURA DEL SEGLE XIX
    Al final del s.XVIII, materials nous, van esdevenir els protagonistes de la nova concepció arquitectònica.
    A partir de mitjan segle es van dur a terme tècniques de construccions de ferro i vidre.
    Al darrer terç del s.XIX, les estructures metàl·liques van servir com a element de suport per limitar la funció dels murs a la d’elements de tancament, i el vidre es va fer servir per substituir el mur. A tot això, s’hi va afegir el ciment, un nou valor constructiu que actualment dominant.
  • LA MÚSICA DEL SEGLE XIX NACIONALISTA

    LA MÚSICA DEL SEGLE XIX NACIONALISTA
    El Nacionalisme va néixer a mitjan del s. XIX.
    Els compositors d’aquest moviment eren romàntics cercaven l’essència musical i rítmica del folklore.
    Exaltació del sentiment patriòtic. I la recerca d’una sonoritat Nacional.
  • LA PINTURA ROMANTICISTA

    LA PINTURA ROMANTICISTA
    La pintura Romanticista destacava per un predomini del color.
    El tractament de llum per accentuar cromatismes (jocs lumínics per donar la sensació de profunditat)
    Emotivitat és a dir que es representava dinamisme (moviment) i dramatisme (representacions dramàtiques)
    Pinzellades soltes.
  • LA GUERRA DEL FRANCÈS

    LA GUERRA DEL FRANCÈS
    La guerra del francès (també anomenada guerra de la independència espanyola o guerra peninsular) fou un conflicte bèl·lic entre Espanya i el Primer Imperi Francès que es va iniciar al 1808 amb l'entrada de les tropes napoleòniques i es va finalitzar al 1814 amb el retorn de Ferran VII al poder.
    Concretament podem situar en aquest context històric dues obres importants: La Càrrega dels Malmelucs (1899) i Els afusellaments Del 3 De Maig (1814) Fetes per Goya.
  • EL NAUFRAGI DE LA MEDUSA

    EL NAUFRAGI DE LA MEDUSA
    La fragata reial Medusa havia abandonat el port Francès al Juny de 1816 per navegar fins Senegal.
    Era considerada com un dels vaixells més moderns i ràpids de la marina Francesa de la seva època. L'objectiu d'aquest viatge era prendre possessió de la colònia d'Àfrica, que Anglaterra havia restituït a França.
    Malauradament aquest vaixell va naufragar, al llarg dels costos de Mauritània, amb 390 morts i 15 supervivents.
    Aquest context forma part de l'obra Lo Rai de la Medusa (1818-19)
  • EL REALISME

    EL REALISME
    El Realisme va ser un corrent artístic del segle XIX que abastava tant en escultura i en pintura com en la literatura. En el primer cas, hi havia un interès per representar la naturalesa d'una manera imitativa; tendien a representar personatges, situacions i objectes de la vida quotidiana de manera veritable, i descartant l'artificialitat, la ficció especulativa, la idealització i estilització.
  • CONTEXT HISTÒRIC DE LA SEGONA MEITAT DEL SGLE XIX

    CONTEXT HISTÒRIC DE LA SEGONA MEITAT DEL SGLE XIX
    Durant la segona meitat del segle.XIX podem destacar que hi va haver colonialisme a causa de la Revolució Industrial.
    Van sorgir nous sistemes polítics ( monarquies parlamentàries i repúbliques)
    Es va produir un creixement de les ciutats i una nova aparició de materials i noves font d'energia, degut a la Revolució Industrial.
    Es van distingir per primera cop l'arquitecte a l’enginyer.
    Noves classes socials, moviments obrers i associacions per revelar-se contra l’explotació laboral.
  • L'IMPRESSIONISME

    L'IMPRESSIONISME
    L’impressionisme va ser moviment pictòric, nascut a França, que es va manifestar sobretot de 1874-86 i que va marcar la ruptura de l'art modern amb l'academicisme. El seu principal precursor va ser la pintura. Destacava la tendència de recollir impressions fugisseres, l'aspecte estable i conceptual de les coses. És a dir, si els seus antecessors pintaven formes amb identitat, els impressionistes pintaven el moment de llum.
  • EL POST IMPRESSIONISME

    EL POST IMPRESSIONISME
    El postimpressionisme va ser conjunt d'estils pictòrics de finals del segle XIX i principis del XX que van sorgir després de l'impressionisme. Fou tant una extensió de l'impressionisme com un rebuig a les seves limitacions. Els postimpressionistes van continuar fent servir colors vius, una aplicació compacta de la pintura, pinzellades distingibles i temes de la vida real, però van intentar posar més emoció i expressió a la seva pintura.
  • L'IMPRESSIONISME MUSICAL DEL S.XIX

    L'IMPRESSIONISME MUSICAL DEL S.XIX
    Fou un moviment musical europeu, que va sorgir a finals del s.XIX i la primera meitat del segle XX, amb la necessitat dels compositors de provar noves combinacions d'instruments per aconseguir una major riquesa tímbrica. En l'Impressionisme musical es donava molta importància als timbres, un ús dramàtic de les tonalitats majors i menors, escales poc comunes, i temps no lineals. Es relaciona d'aquesta manera amb l'Impressionisme pictòric, caracteritzada per pinzellades de color.