Cinema 4115275 960 720

Eix cronològic

  • Context històric i ideològic del Romanticisme

    Context històric i ideològic del Romanticisme
    La Revolució Francesa i la Revolució Industrial.
    -Ascensió de la burgesia, tenien poder econòmic i revindicaren el poder polític.
    -Aquests fets històrics van influir en el naixement del romanticisme i de la reinaixença.
  • Literatura del Romanticisme

    Literatura del Romanticisme
    -Moviment estètic, naix com una reacció contra el rigor neoclàssic del segle XVIII
    -Valoració del sentimient, intuïció i imaginació, contraposat a la raó i a l'ordre.
    -Culte a la llibertat individual.
    -La literatura intenta emocionar i no ensenyar.
    -Escenaris exòtics i misteriosos.
    -Temes preferits: amor i amistad.
    -Valoració del passat (Edat Mitjana).
    -Interés per les llegendes i les llengües pròpies.
  • Literatura del Romanticisme 2

    Literatura del Romanticisme  2
    Dues:
    1. Romanticisme liberal, defensa les ideals de la Revolució Francesa.
    Destaquen: Lord Byron, Victor Hugo i Alexandre Dumas.
    2. Romanticisme conservador, escriptors interessats pel passat medieval, cristians, moderats i conservadors.
    Destaca: Walter Scott.
  • La renaixença

    La renaixença
    -El seu objetiu: el redraçament de la literatura i de la cultura pròpia.
    -Lemes: pàtria i llengua.
    -Jocs florals: eren certaments literàris anuals, els temes eren la pàtria, la fe i l'amor.
    -La Renaixença valenciana: representaven la burguesia agrària, objectius de tipus industrial.
  • Context històric i ideològic del Modernisme

    Context històric i ideològic del Modernisme
    A finals del segle XIX i principis del XX.
    -Pretén modernitzar la cultura i transformar la societat.
    -Proposen incorporar noventas estètiques i ideològiques.
    -Crear una cultura nacional, moderna i europea.
  • Poesia modernista

    Poesia modernista
    Les obres estan influenciades pel simbolisme, el decadentisme, i el parnassianisme.
    -Dues opcions estètiques: poesia culta, elaborada i artificiosa (esteticistes) i la poesia espontània, tema de la natura des d'una òptica vitalista, expressió pura i sincera (regeneracionistes).
    -Joan Maragall autor de la teoria de la paraula viva.
    -Reculls de poesia: Poesies(1895) i Enllà(1906).
    -Generació de 1909 van actualizar la mètrica i els temes, fan ús d'un llenguatge planer.
  • Teatre modernista

    Teatre modernista
    -El gènere que milor pot encarar el concepte d'art total.
    -Dues tendències:
    1. Teatre regeneracionista, escenifica els conflictes entre l´artista i la societat. Ignasi Iglesias amb El cor del poble, i Joan Puig i Ferrater amb Aigües encantades.
    2. Teatre esteticista: d´influència simbolista, defensa el gust de l'art per l'art i les seues obres no plantegen problemas socials. Adrià Gual i Santiago Rusiñol
  • Literatura del Modernisme

    Literatura del Modernisme
    -Dues tendències: el regeneracionisme, s´oposa al conservadorisme de la burgesia, art com un mitjà per a transformar la societat, literatura compromesa amb la societat i l'individualisme de l'artista; i l'esteticisme, defensa la belleza i la força de l'art però desconfien de la capacitat de l'artista per a transformar la societat.
    -Es desenvolupa a partir de revistes con L'Avenç
    -Visió idealitzada de la figura de l'artista que viu per a la creació artística.
  • Literatura del Modernisme 2

    Literatura del Modernisme 2
    -Atracció per les coses decadents, morboses, perverses i l'exaltació del dolor.
    -Interes per la vida interior, sensacions i emocions.
    -Atracció pels contrastos (dona angelical i dona perversa).
    -Predomina l´esteticisme.
  • Narrativa modernista

    Narrativa modernista
    -Busca superar el realisme i el naturalisme.
    -Tres tendències:
    1.Ruralisme simbòlic: aporta una visió negativa de la natura, com les forces primàries que s'enfronten a l'individu. Raimon Casellas amb Els sots feré´stecs (1901) fracàs d´artista en el seu afany per canviar la societat.
    2.Decadentisme: gust pels temes morbosos. Prudenci Bertrana amb Josafat(1906).
    3.Costumisme: retrat crític de la societat burgesa. Santiago Rusiñol amb L'auca del Senyor Esteve(1907)
  • Context històric i ideològic del Noucentrisme

    Context històric i ideològic del Noucentrisme
    -En 1901 es funda la Lliga Regionalista.
    -Institut d'Estudis Catalans en 1906.
    -L'Escola d'Art i l'Escola Industrial, la Biblioteca de Catalunya en 1914.
    -Impulsor de les idees i propostes de la Lliga Regionalista.
    -Estreta col·laboració amb els polítics i amb la burguesia.
    -Finalitza en 1923 per un colp d'estat del general Primo de Rivera.
  • Literatura del Noucentrisme

    Literatura del Noucentrisme
    -Es convertira en el millor impulsor de les idees i propostes de la Lliga Regionalista
    -Defensen la serenitat i l'ordre del classicisme.
    -L'estètica pren com a base les idees que Eugeni d'Ors difundí en el seu Glosari. Pretén recrear una societat ideal, sense conflictes socials i perfectament organitzada, es refugien en l'idealisme.
  • Literatura del Noucentrisme 2

    Literatura del Noucentrisme 2
    -Noucentrisme: rebuig del romanticisme, concepció de la bellesa com sinònim d'ordre i harmonia.
    -Arbitrarisme: rebuig de l'atzar i de l'espontaneïtat en la creació artística.
    -Classicisme: recuperació del valors del món clàssic.
    -Civilitat: la ciutat representa el domini de la raó sobre el caos i és el marc idoni, version idíl·lica de la ciutat.
    -Imperialisme: voluntat de la burgesia per influir econòmicament i políticament.
  • Poesia, prosa i teatre del Noucentrisme

    Poesia, prosa i teatre del Noucentrisme
    -Poesia: Josep Carner amb Els fruits sabrosos(1906), i Guerau de Liost amb La muntanya d'ametistes(1908).
    -Prosa: Eugeni d'Ors amb assajos publicats al diari La Veu de Catalunya i La Ben Plantada; Josep Carner i Ernest Martínez Ferrando.
    -Teatre: Carles Soldevila amb Civilitzats, tanmateix i Bola de neu.