-
Period: 4000 BCE to 476
Edat Antiga
Egipte: 3100aC-146aC
-Música vocal acompanyada d'instuments
-Danses funebres
-No registre de música escirta
-Instruments corda, vent i percussió
Grècia: 1200aC-146aC
-Música vocal i instrumental
-No registre música escrita
-Poesia+música
-Ritmes marcats x poesia
-Escales modals
-Música=art dels Déus
Roma: VIIIaC-IVdC
-Semblants als grecs
-Ritme marcat x lletra a la música vocal
-Música per finalitats militars, religiosos i d'oci
-Més riquesa d'instruments -
Period: 477 to 1399
Edat Mitjana
Música Religiosa
-Cant Gregorià (Inicis de la notació musical)
-Guido D'Arezzo
-Ars Antiqua (Inicis polifonia (més d'una veu) ex: Escola Notre Dame de París (Leonin I Perotín, noves formes com el Motet, Cànon...)
-Ars Nova (ex: Escoles a Italia i França (Philippe di Vitry)
Música Profana
-Trovadors
-Joglars -
Period: 1400 to
Renaixement
Religiosa:
-Vocal (no tota),
-En llatí,
-Ús de pentagrames
-Composicions vocals establint veus com les coneixem ara (Soprano, contralt, tenor i baix)
-(ex: Tomás Luis de Victoria, Josquin Des Prez)
Profana:
-Llengua vulgar
-Apareixen mecenes (Nobles) que pagaven per la música
-Noves formes musicals (fanfàrries, danses...)
-Agrupació d'instruments (potència i timbre)
-Ús de pentagrames
-Neix el teatre musical
-Inicis de música programàtica
Òpera: s.XVI, Dafne va ser la 1ª (1598) -
Period: to
Barroc
Música:
-Creació de baix continu (veu d'acompanyament amb instruments greus)
-Violí (instrument estrella)
-Música cada cop + instrumental
-Neixen orquestes
-Conrastos i contraposicions (tutti-solo)
-(ex: Vivaldi, J.S. Bach, Haendel...)
-Antonio Stradivari-Violí Stradivarius
-Repertoris religiosos
--Oratoris (Òpera Religiosa)
--Cantata (Igual que el oratori però + curt)
--Mises
--Concertos (1 o varis solistes+grup instrumental)
--Fugues (Imitativa on es persegueixen) -
Period: to
Barroc II
Òpera:
-Òpera seria (temes heroics i mitològics)
-Òpera bufa (caire còmic, temes quotidians i crítiques socials)
-Parts Òpera:
--Obertura: Part instrumental abans d'obrir el telò
--Recitatiu: Part recitada que avança guió
--Aria: Fragment líric per un personatge
--Cors: Fragment líric que representa col·lectius del guió
--Pasatge instrumental: Purament instrumentals, enllaça escenes i interludis. -
Period: to
Classicisme
Música:
-Element principal: melodia
-Harmonies + senzilles
-Orquestres (+ instruments i intèrprets)
-Acompanyament=motor rítmic
-Nova forma musical i + important: Sonata:
--Exposició: intro i presentació de temes
--Desenvolupament: lliure composició amb temes d'exposició (modula, canvi a major/menor)
--Reexposició: tornen temes principals i s'afegeix una Coda per finalitzar
-Simfonia
--Estructura que formalitza i utilitza la Sonata
-(ex: Haydn, Mozart, Beethoven) -
Period: to
Classicisme II
Música de cambra:
-Agrupacions reduïdes (Trios, quartets o petita orquestra)
-Chelo i Viola substitueixen viola de gamba
-Piano pren importància i subsitueix al clavicembal
-Els compositors mencionats composen centenars d'obres per música de cambra
Òpera:
-Estil Musical favorit de la noblesa i aristocràcia
-Dos gèneres, pero cal destacar l'Òpera bufa (ex: La Flauta Màgica, Don Giovanni i Notes de Figaro de Mozart)
SONATA: https://listenplaycreate.files.wordpress.com/2020/04/la-forma-sonata.jpg -
Period: to
Romanticisme
Música instrumental:
-Art romàntic ideal (treballa la ment d'individuus sense paraules)
-Atenció a elements folklòrics
-Nous instruments com el saxo
-Preferència pel violí i piano
-Orquestres +instruments i músics
-Sinfonies prenen més llibertat(+importància als motius i temes musicals que pas a la forma)
-+Contrastos dinàmics amb molts matissos (cres, forte, mezzopiano, ritardando)
(ex: Schubert, Berlioz i Chopin) -
Period: to
Romanticisme II
Música vocal:
-Menys importància
-Nous estils compositius: Lied:
--Veu solista+acompanyament (piano, normalment). Poesia+música
-Segueixen composant obres religioses tant vocal com instrumental (Requiem de Verdi/Brahms)
Òpera:
-Espectalcle preferit de la burgesia
-Increment sectors implicats (dansa, música, escenografia i literatura)
-Òpera buffa gènere fantàstic+folklòric+sentimental+còmic
-Òpera seria=Grand Òpera
-Temes (problemes reals (empatia), llegendes, històries sobrenaturals, mitologia) -
Period: to
Romanticisme III
Òpera II:
-Arreu Europa
-Nous estils característics de cada època
·Itàlia:
-Menor influència Romàntica (+importància part vocal) obertures animades i atractives ritmicament, melodies més senzilles, importància a herois/nes (ex: Guillermo Tell, El barber de Sevilla...)
-(ex: Rossini, Verdi i Puccini) -
Period: to
Romanticisme IV
Òpera III:
·Alemanya:
-S'independitza de directius Italianes de l'Òpera. Basades en poetes, i filòsofs amb arguments meravellosos, sobrenaturals. Weber creació d'ambients sonors+harmonies i ús de Leitmotiv (s'asocia a alguna cosa)
R. Wagner porta l'excelència el gènere operístic alemany i Leitmotiv. Crea l'obra d'art total, unint totes les disciplines artístiques (música, literatura, dansa arts plàstiques, teatre i escenografia). Les seves obres=drames musicals continus.