Art antic

  • Period: 800 BCE to 130 BCE

    Art grec

    Arquitectura:
    Els grecs construeixen temples seguint les proporcions humanes
    No crear grans espais interiors sinó per l'exterior de l’edifici.
    Perspectiva i la proporció, la percepció de l’espai i l’entorn. Escultura:
    Segueix el concepte de “l’home mensura”
    Segueixen el cànon egipci
    Les primeres eren xòanes, rígides de fusta
    Busquen representar l’home real
    Recerca del moviment (possibilitats expressives)
    Recerca del volum
  • Period: 550 BCE to 460 BCE

    Època/ Estil arcaic

    Escultura arcaica
    - Embalum rodó.
    - Frontalitat i rigidesa (no hi ha moviment)
    - Simetria
    - Inexpressivitat (somriure sofrosine)
    - Ulls en forma d’ametlla.
    -Material: marbre policromat
    - Tipologies: cora (kóre) i curos (koûros)
    - Estatisme
  • 500 BCE

    Koré del Peplum

    Koré del Peplum
    Autor anònim
    Estil: arcaic
    500 aC
    Tècnica: talla Material: Marbre de Paros
    Mides: 1,21 m d'alçada
    Tipologia: Escultura exempta
    Localització: Original: l’Acròpolis d’Atenes.
    Actual: Museu Arqueològic Nacional d’Atenes Koré era una jove maca. La túnica és el Peplum.
    Funció votiva, i culte a les dones com a símbol de fertilitat.
  • 460 BCE

    Els guerrers de Riace

    Els guerrers de Riace
    Autor desconegut
    Estil clàssic
    460 aC
    Tècnica de la cera perduda
    Mides: 2'05 m d'alçada
    Tipologia: Escultura exempta
    Localització: Es van trobar submergides a les costes de Riace a la
    Reggio de Calàbria.
    Actual: al Museo Nazionale de Reggio de Calàbria.
    Representen els dos Àiax que participaren a la Guerra de Troia.
    Funció decorativa
  • Period: 460 BCE to 350 BCE

    Època/Estil clàssic

    Arquitectura:
    -Sistema constructiu arquitravat
    -Dòric, Jònic i corinti
    - Materials: pedra i marbre
    - Acabat: policromia i euritmia
    - Planta rectangular dels temples: pronaos, naos, opistòdom
    - Classificació dels temples pel nombre de columnes i la seva disposició Escultura
    - Anatomia humana
    - Proporcions equilibrades.
    - Recerca del model ideal de bellesa
    - Utilització del contrapposto
    - Cànon de proporcions matemàtiques: 7 caps
    - Material: en bronze però còpies romanes en marbre
  • 450 BCE

    El discòbol

    El discòbol
    Autor: Miró
    Estil clàssic sever
    Tècnica original: cera perduda
    còpia: talla
    Mides: 1'55 m d'alçada
    Tipologia: Escultura exempta
    Localització: Museu Nazionale Romano delle Terme
    Ideal atlètic de l’època. Moment de màxima concentració de l'atleta Jacint.
  • 447 BCE

    El partenó

    El partenó
    Autor: Ictinos, Cal·licràtes, i Fídies
    Estil clàssic
    Característiques arquitectòniques: Sistema constructiu: arquitravat. Bassament format per dos esterèobats i 1 estílobat. Ús de l'eurítmia.
    Mides: 10,5m × 67,5m × 30,95m
    Planta rectangular. Octàstil i perípter.
    Tipologia: Temple grec
    Localització: situat en el punt més alt de l’acròpolis; element vertebrador dels edificis Erecteòn, Propileus i el temple d’Atena Niké.
    S’alça com a exemple de civilització i domini sobre les altres polis
    gregues.
  • 430 BCE

    El dorífor

    El dorífor
    Autor: Policlet el vell
    Estil Clàssic ple
    Tècnica: talla, còpia romana de marbre amb suport (original de bronze, tècnica de la cera perduda, sense suport)
    Mides: 2,12 m d'altura (cos 7 vegades la mida del cap)
    Tipologia: escultura exempta
    Localització: original: Palestra Samnítica de Pompeia
    actual: Museu Arqueològic Nacional de Nàpols.
    Jove atleta en repòs instants abans de fer un llançament. Funció commemorativa i vocativa
  • 350 BCE

    Hermes i Dionís infant

    Hermes i Dionís infant
    Autor: Praxíteles
    Estil clàssic tardà
    Tècnica i materials: tècnica de la talla i feta de marbre.
    Mides: 2.13 metres d'alt, proporció de 8 vegades la mida del cap (cos més prim i estilitzat).
    Tipologia: escultura exempta
    Localització: original al temple d'Hera, a Olímpia però actualment està al Museu Arqueològic d'Olímpia.
    És una representació del déu hermes i el seu germà Dionís. Funció commemorativa per la reconciliació e les Polis de Elis (representat per Hermes) i Arcadia (Dionís).
  • 350 BCE

    Teatre d'Epidaure

    Teatre d'Epidaure
    Autor: Policlet el Jove
    Estil clàssic tardà
    Característiques arquitectòniques: Realitzat aprofitant el pendent naturals, amb uns murs de contenció. Sistema constructiu arquitravat sense decoratius.
    Mides: 120m, capacitat per 15mil persones. Amb dues parts: l'inferior i superior.
    Tipologia: teatre grec
    Localització: Ciutat d'Epidaure
    El teatre estava dedicat al déu del vi, Dionís. Per això al mig de l’orquestra, d’un altar destinat
    als actes rituals en honor del déu.
  • Period: 350 BCE to 200 BCE

    Època/Estil clàssic tardà

    Arquitectura
    - Començen les construccions grandiloqüents (desproporció).
    - Apareix l’ordre corinti
    Escultura
    - Trenca els canons de serenitat i equilibri clàssics.
    - Màxima expressivitat en els rostres dels personatges (pathos).
  • 190 BCE

    Victòria de Samotràcia

    Victòria de Samotràcia
    Autor: Pitòcrit de Rodes
    Tècnica i material: talla i marbre
    Mides:2'45 m d'alt
    Tipologia: escultura exempta
    Localització: l’illa de Samotràcia els arqueòlegs francesos, en un
    santuari dedicat als déus Cabirs, actualment al Musée du Louvre,
    Representa a la Niké o Victòria, representada com una dona amb alesque acaba de posar-se amb empenta sobra la proa d’un vaixell i s’alça gloriosa. Servia per commemorar una batalla naval en què els de Rodes van guanyar l’exèrcit d’Antíoc III de Síria
  • Period: 190 BCE to 130 BCE

    Època/ Estil hel·lenístic

    Arquitectura
    - Construccions grandiloqüents (desproporció).
    - Apareix l’ordre corinti
    Escultura
    - Trenca els canons de serenitat i equilibri clàssics.
    - Màxima expressivitat en els rostres dels personatges (pathos).
  • 180 BCE

    Altar de Zeus, a Pèrgam

    Altar de Zeus, a Pèrgam
    Autor desconegut
    Estil hel·lenístic de l'escola de Pèrgam
    Característiques arquitectòniques: Plataforma sobre un podi massís envoltat d'una columnata jònica en forma de “U”, a la qual s'accedeix per una ampla escalinata.
    Mides: podi de planta quadrangular de 7 metres d’alçada
    Tipologia: altar
    Localització: actual: al Pergamon Museum de Berlín, i, original: a Pèrgam.
    Finalitat de relacionar la victòria del poble dels de Pèrgam (els déus) sobre els bàrbars gàlates (identificats amb els gegants).
  • 170 BCE

    Laocoont i els seus fills

    Laocoont i els seus fills
    Autor: Agesandre (pare), Polidor i Atenodor (fills) de Rodes
    Tècnica i materials: feta del marbre de Paros, amb la tècnica de la talla.
    Mides: 2,42m d'altura.
    Tipologia: escultura exempta.
    Localització: la Domus Aurea (el palau de Neró) i actual: als Museus Vaticans de Roma
    Representa el moment en què les serps ataquen el sacerdot Laocoont i els seus fills i aquests lluiten per desfer-se’n.
  • Period: 118 BCE to 175

    Art romà

    Arquitectura
    - Incorporació del dòric toscà.
    - Materials: pedra, marbre, fusta, el maó i el morter o formigó.
    -Arc i la volta, varietat de paraments.
    - L’urbanisme romà: la percepció de l’espai i l’entorn.
    Escultura:
    - Potenciació del monument
    - Potenciació dels relleus
    - Realisme en els retrats
    - Retrats de mig cos, de cos sencer i eqüestres.
    - Còpies en marbre d’obres gregues.
    - Materials: marbre i, en menor mesura, bronze.
  • 16 BCE

    Maison Carré

    Maison Carré
    Autor desconegut
    Estil romà Imperial
    Característiques arquitectòniques: "La casa quadrada", sistema constructiu arquitravat, temple hexàstil i pseudoperípter.
    Mides: 6m x 13m x17m
    Tipologia: temple
    Localització: Casc Urbà, Nimes, França.
    Temple dedicat als númens romans i a Gai i Luci Cèsar,
    néts d’August i fills de la seva filla Júlia i Agripa. En honor de l’emperador i de la seva família.
  • Period: 16 BCE to 175

    Estil romà Imperial

    Deuen molt a l’escultura grega, sobretot a l’Hel·lenística. També a l'art de les demés civilitzacions properes com l'Etrusca.
    Van copiar moltes obres gregues, en pedra i marbre.
  • 13 BCE

    Ara Pacis Augustae

    Ara Pacis Augustae
    Autor desconegut, comitent: SPQR (“Senatus
    Populusque Romanus”)
    Estil romà Imperial
    Tècnica i materials: Marbre de Carrara
    Mides: 11,65 x 10,62 x 4,60 m.
    Tipologia: altar amb relleus
    Localització: Camp de Mart, Roma
    Gratificar el retorn victoriós de l’emperador August de les campanyes a Hispània i la Gàl·lia. Dedicat a la deessa de la Pau i situada al camp de Mart, on cada any es sacrificava un carner i dos bous
  • 14

    August de Prima Porta

    August de Prima Porta
    Autor desconegut encarregada pel Senat romà
    Tècnica: original: cera perduda(bronze), còpia: talla (marbre)
    Mides: 2'04m
    Tipologia: escultura exempta i dempeus
    Localització: original: Casa de Llivia. Còpia es troba als Musei Vaticani, a Roma.
    L’emperador és representat com a militar i l'estàtua glorifica l’emperador (Autòritas, gravitas, pietas, meritas i
    oratoria).Aquesta escultura simbolitza l’essència del poble romà.
  • 24

    Aqüeducte de les ferreres

    Aqüeducte de les ferreres
    Autor desconegut,
    Estil romà Imperial
    Característiques arquitectòniques: S'estructura en dos nivells d’arcs de mig punt, de la mateixa llum. Construït amb carreus en sec, és a dir, sense utilitzar cap mena d’argamassa o de material aglutinant
    Mides: Alçada dels seus arcs: 5’90m i distància entre les claus de volta: 8 m. Alçada aqüeducte: 26 m. Longitud total de 217 m.
    Tipologia: aqüeducte
    Localització: província d’Hispània Citerior, a la Tarraconense.
    Servia per abastir d’aigua les ciutats.
  • 72

    Colosseu

    Colosseu
    Autor desconegut
    Estil romà Imperial
    Característiques arquitectòniques: construcció arquitravada i voltada als primer tres pisos. Ús de arcs de mig punt i contraforts, voltes de canó i també les d’aresta.
    Mides: 200 m x y 156 m x 48 m. Capacitat per 50.000 persones.
    Tipologia: Amfiteatre.
    Localització: Vall del Coloseu, Roma, Itàlia.
    Símbol de la Roma Imperial. La intenció és mostrar al món sencer que Roma és la gran civilització i que, per tant, se li deu respecte i admiració
  • 118

    Panteó de Roma

    Panteó de Roma
    Autor desconegut
    Sistema constructiu: arquitravat a la part del pòrtic. La part de darrera, té forma cilíndrica i una gran cúpula.
    Mides: Pòrtic: 34,20×15,62 .Diàmetre: Cúpula de 43m. Cilindre 21'6m. Òcul de 9m.
    Tipologia: temple
    Localització: Plaça de la Rotonda, Roma.
    Temple dedicat als númens romans i a Gai i Luci Cèsar,
    néts d’August i fills de la seva filla Júlia i Agripa. Fou erigit en honor de l’emperador i de la seva família.
  • 172

    Retrat eqüestre de Marc Aureli.

    Retrat eqüestre de Marc Aureli.
    Autor desconegut
    Tècnica: diversos motlles soldats i completada amb detalls fets a base d’incisions o batuts.Material: bronze
    Mides: 4'24m
    Tipologia: a escultura exempta
    Localització: lloc original: Piazza dei Campioglio o plaça
    Capitolina (Roma), Actualment: Palazzo dei Conservatori dels Museus Capitolins.
    Figura eqüestre (muntada a cavall) de l’emperador romà
    Marc Aureli, que posa de manifest tota la seva grandesa i poder.