S m xx

SEGONA MEITAT DEL S. XX

  • LA SEGONA GUERRA MUNDIAL

    LA SEGONA GUERRA MUNDIAL
    va tenir una gran impacte psicològic, arran dels seus efectes devastadors, que es van veure reflectits en les obres d’art: signes d’ansietat, van descobrir la bellesa en el caos i la destrucció.
  • EXPRESSIONISME ABSTRACTE

    EXPRESSIONISME ABSTRACTE
    Sorgeix als EUA a la dècada dels 40 i
    arriba al seu màxim desenvolupament als
    50. Suposa el trasllat del centre neuràlgic
    de l’art contemporani, de París a Nova
    York.
    Sorgeix en el context de la 2a GM les
    bombes atòmiques i l’Holocaust. Els
    artistes qüestionen la moral humana amb
    creacions desgarradores.
  • NEIX EL ROCK AND ROLL

    NEIX EL ROCK AND ROLL
    Estil de música absolutament revolucionari
    que unificava les diferents tendències de
    la música popular (blues, swing, el country
    i el gospel).
    Els teenegers americans van començar a
    buscar la seva pròpia identitat, en un
    context optimista després de la 2aGM.
    Gràcies a les emissores de ràdio i les
    discogràfiques, va tenir una gran difusió
    entre la societat nordamerica i l’anglesa.
    Va suposar un abans i un després per la
    cultura musical popular i la societat en
    general.
  • L'ART INFORMEL

    L'ART INFORMEL
    Es desenvolupa en l’ambient pessimista de la
    postguerra. L’artista necessita bolcar-se cap el
    seu interior per cercar respostes a les
    qüestions que l’angoixen.
    S’origina a França on hi destaquen les figures
    de JEAN FAUTRIER i JEAN DUBUFFET,
    pioner en la incorporació de materials de
    rebuig i creador de l’ART EN BRUT, que
    reivindica les formes d’expressió d’infants i
    malalts mentals.
  • EL GRUP GUTAI

    EL GRUP GUTAI
    El grup GUTAI va fer la seva 1a exposició octubre de
    1955 a Tokio. Dos dels seus components, MURAKAMI i
    SHIRAGA van realitzar dues accions en la inauguració
    que es consideren precursores del happening.
  • ART CINÈTIC

    ART CINÈTIC
    El terme cinètic es va introduir en el món de l’art
    a mitjan dels anys 50 i engloba en general tota
    aquella manifestació, pictòrica o escultòrica, que
    incorpora moviment real o il.lusori.
    Solen interactuar amb elements externs com el
    vent, l’aigua, alguns tipus de motor, la llum...
    Dins l'art cinètic trobem L’OP ART que és un tipus d’art cinètic, una variant de lapintura abstracta de tipus geomètric que pretén
    transmetre la il.lusisió de moviment mitjançant
    diferents efectes òptics.
  • ART POPULAR

    ART POPULAR
    Corrent que sorgeix com a reacció a la subjectivitat emocional de
    l’informalisme i l’expressionisme abstracte, propostes fredes que
    eviten la projecció a l’obra dels sentiments de l’artista.
    Es representen sobretot productes de consum. Obres figuratives accessibles a tots els públics.
    Manifestacions d’una cultura caracteritzada per la tecnologia, la
    moda, el capitalisme, el consumisme... on els objectes deixen de
    ser únics per ser pensats com a productes en sèrie.
  • LA CREACIÓ D'UNA SOCIETAT DE CONSUM

    LA CREACIÓ D'UNA SOCIETAT DE CONSUM
    Als anys 60, als països desenvolupats del món capitalista, es va produir una etapa de prosperitat econòmica que va donar lloc a la societat de consum i a grans moviments socials, sobretot juvenils, que reinvindicaven utopies i formes de vida alternatives
  • LA NOVA FIGURACIÓ

    LA NOVA FIGURACIÓ
    moviment que,
    després de l’expressionisme abstracte, retorna
    a la figuració, però amb trets abstractes i
    expressionistes i donant importància a la figura
    humana. Destaquen artistes de l’ESCOLA DE
    LONDRES.
  • ART EFÍMER( ART ACCIÓ, PERFORMANCE, HAPPENING, ART CONCEPTUAL...)

    ART EFÍMER( ART ACCIÓ, PERFORMANCE, HAPPENING, ART CONCEPTUAL...)
    L’obra no és un objecte material, sinó una acció. Ja no es necessiten pinzells per transmetre
    una idea.
    Performance i happenings, són dos termes que s’utilitzen indistintament, però els happenings impliquen
    la participació activa de l’espectador, i les performance no.
    En l’art acció i l’art conceptual, l’obra ja no és un objecte, sinó un
    concepte.
    Busca la reacció del públic, la provocació. Va ser un moviment
    que va sorgir per trencar, i no requeria comprensió.
  • BODY ART

    BODY ART
    El cos de l’artista (nu, pintat, danyat o de qualsevol altra forma) es converteix en el mitjà d’expressió, i com tota manifestació
    d’art efímer, només constal que s’ha fet a través d’una fotografia o gravació.
    Experimenta amb el dolor.
    Perill autoinflingit, sovint posant en risc la pròpia vida. Disposat a torturar el seu cos per reflexionar sobre la condició humana, la violència, la confiança en els demés, el sacrifici... Situat en el context de la Guerra del Vietnam (1955-1975)
  • EL HIGH TECH

    EL HIGH TECH
    Manté els principis essencials del Moviment Modern
    (racionalisme i funcionalisme) juntament amb una
    exaltació del progrés tecnològic.
    Gran desenvolupament durant els anys 60-70.
    Com en l’arquitectura del ferro, es deixa al descobert
    l’estructura de l’edifici i els materials utilitzats que
    adquireixen un valor estètic.
  • ART POVERÀ

    ART POVERÀ
    Moviment italià sorgit a finals dels 60 en un intent de combatre el creixent mercantilisme de l’art mitjançant la utilització de materials sense valor o de rebuig que suposadament ningú voldria col.leccionar: sorra, pedres, branques, fullaraca, fragments de metall o vidre...
    Reacció contra el Pop art i la societat de consum, també contra la fredor de les escultures minimalistes.
  • LA DESAPARICIÓ DEL CONCEPTE " AVANTGUARDA"

    LA DESAPARICIÓ DEL CONCEPTE " AVANTGUARDA"
    A partir de mitjans dels anys 70 desapareix el concepte d’avantguarda. Els artistes tenen la impressió que tot està investigat i deixa d’obsessionar-los l’afany d’originalitat. El nou panorama artístic es caracteritza per la llibertat de creació individual i per l’eclecticisme Van aparèixer un seguit de moviments “neo” que
    de manera eclèctica recuperen estils anteriors.