literatura catalana

  • Period: 476 to 1453

    EDAT MEDIEVAL

  • Period: 500 to 1200

    Estil romànic

  • 1100

    El teatre profà

    Del qual pràcticament no conservem res, es ba-
    sava en els jocs o entremesos.
  • 1100

    El teatre religiós

    va ser el més popular. Ja al segle x hi ha mos-
    tres de drames litúrgics en llatí i en n'han pervingut peces re-
    presentatives del diferents cicles:
  • 1100

    El cicle de nadal

    Tractava de temes derivats dels Evangelis. Així, amb l'evolució pròpia que els ha imposat el pas del temps, hi ha dues mostres actuals d'aquesta tradició: els populars Pastorets i el Cant de la Sibil·la, amonestació sobre el judici final que avui encara es canta a moltes esglésies de Mallorca la nit de Nadal.
  • 1100

    El cicle de la pasqua

    Recollia textos relacionats amb la passió, la
    mort i la resurrecció de Jesucrist. Una mostra actual i ben viva
    d'aquesta tradició són les Passions (que es representen a Olesa,
    Esparreguera, Cervera, Ulldecona...) o la Dansa de la mort de
    Verges, part destacada de tota una representació sacra.
  • 1100

    El cicle de l'Assumpció de Maria

    Les obres d'aquest cicle es
    basaven sobretot en els evangelis apòcrifs. La mostra més repre-
    sentativa és el Misteri d'Elx, una representació espectacular que
    encara es pot veure cada any el 14 i el 15 d'agost a la ciutat
    valenciana.
  • 1100

    El cicle hagiogràfic

    Dedicat a glosar les excel·lències de sants
    i tradicions religioses com ara el Sermó del bisbetó.
  • Period: 1101 to 1401

    Poesia de tradició trobadoresca

    Primers trobadors (segle XII) fins a Ausiàs March (segle XV)
    S’escolen tres segles durant els quals la teoria poètica, els models la llengua i els temes van ser essencialment provençals.
    Una moda que es va anar repetint fins al tòpic.
    A partir del segle XIV, els trobadors passant ja a denominar-se poetes i els poemes, escrits primer en un provençal ple de catalanismes passen a escriure’s després en Català aprovençalat, fins arribar a Ausiàs March a l’ús d’un català lliure de formes occitanes.
  • Period: 1101 to 1200

    La cançó

    temàtica amorosa
  • Period: 1101 to 1200

    El sirventès

    fa servir la ira i la polèmica
  • Period: 1101 to 1200

    El plany

    expressa la tristesa per la mort d'una persona o greu esdeveniment
  • Period: 1101 to 1200

    L'alba

    narra la separació dels enamorats després d'haver passat la nit junts
  • Period: 1200 to 1400

    Trobadors

    autors de composicions en vulgar cantades,eren músics experts
  • Period: 1201 to 1400

    Estil gòtic

  • Period: 1208 to 1276

    Llibre de Jaume I

  • 1235

    Ramon Llull

    Ramon Llull
    Va nèixer a la ciutat de Mallorca,va ser senescal del rei Jaume II,al 1265 va esdevenir aparicions de Jesucrist crucificat,va iniciar una feina d'apostolat i penitència se centrava en 3 punts:
    -La redacció de llibres per tal de difondre l'ideal cristià primitiu
    -El treball de missioner en terres d'infidels
    -La creació d'escoles per ensenyar la seva ART i idiomes,sobretot l'àrab.
    I va morir al 1316 a la seva ciutat natal
  • Period: 1244 to 1274

    Crònica de Jaume I o Llibre dels feits

    Escrita en dues etapes.
    • Coordinada pel monarca.
    • Narrat en forma autobiogràfica la vida del rei (sobretot les conquestes de Mallorca i València)
    • Llenguatge popular
    • Llengua pròpia d’alguns personatges forasters (aragonès, castellà, francès i àrab)
  • 1250

    La creació d'una llengua literària

    Al llarg del segle XII, s'atribueix a Llull la creació del català literari.És el primer a utilitzar una llengua romànica.La seva sintaxi combina elements de procedència llatina (ús abundant de llargues enumeracions de substantius, adjectius i verbs.….).El seu model de prosa no va ser modificat fins que la Cancelleria Reial en va imposar un altre.Llull utilitza recursos gràfics com les figures, els arbres, els cercles...Llull va fer servir 3 llengues: llatí,l'àrab i provençal.
  • Period: 1251 to

    La prosa

    Paral·lelament a la pervivència de diverses manifestacions poètiques, algunes narracions en prosa es van transmetre també oralment. Ara bé, van ser algunes de les impreses,com La història de l'esforçat cavaller Partinobles, les que van assolir un èxit enorme (de La història de l'esforçat cavaller Partinobles s'en van fer disset edicions fins al segle XVIII).
  • Period: 1283 to 1288

    Crònica de Bernat Desclot o Llibre del rei en Pere

    • Escrita per Bernat Escrivà.
    • Va utilitzar documents de la Cancelleria Reial.
    • Protagonista: Pere II el gran
    • Dos temes centrals de ls crònica: Silícia i la invasió de Catalunya pels francesos i el seu posterior alliberament.
  • Period: 1283 to 1288

    Llibre De Bernat Desclot

  • Period: 1289 to 1308

    Formulació definitiva de l’Art

    El 1295 acaba l’ Arbre de Ciència, mostren tot el saber humà.
  • 1300

    La poesia popular

    va tenir una vida plenament autònoma res-
    pecte a la culta. Es tractava de cançons populars, d'autors anònims,
    amb un to, un llenguatge i uns referents culturals lligats al con-
    text que les havia vistes néixer. Aquestes manifestacions poètiques populars, transmeses oralment, van ser objecte de reelaboracions al llarg del temps i no van ser recollides per escrit, tret d'algunes mostres contingudes en la traducció catalana del Decameró (1429).
  • Period: 1300 to 1400

    Joglars

    professionals de la recitació dels poemes
  • 1301

    Cant de Ramon

    Cant de Ramon
    confessiò adolorida dels seus fracasos
  • 1301

    Chrétien de Troyes

    Chrétien de Troyes
    Les seves obres estaven escrites en francès i es caracteritzaven per la imprecisió històrica, l’exotisme geogràfic i la presència d’elements meravellosos.
    A partir del segle XIII aquestes llegendes van passar a ser redactades en prosa, fet que originarà, al segle XIV, el naixement de la novel·la de cavalleries.
  • Period: 1301 to 1500

    Un nou concepte d’amor

    L’amor s’associava amb la passió sovint incontrolada.
    Es tractava de l’amor “hereos” o l’amor com a malaltia.
    L’associació de l’amor amb la passió sexual, per raons de moralitat religiosa, també es relacionava amb la idea de pecat.
  • Period: 1301 to 1405

    Gilabert de Proíxida

    Molt fidel als cànons trobadorescos.
  • Period: 1301 to 1424

    Jordi de Sant Jordi

    Poeta més important abans de l’aparició d’ Àusias March.
    Va ser un autor de divuit poemes de filiació clarament trobadoresca, però influïts per la lírica de Petrarca.
  • Period: 1301 to 1401

    Humanisme a Catalunya

    • S’inicia a Itàlia al segle XIV impulsat per Petrarca (1304-1374) i serà la base del Renaixement, que tindrà la seva esplendor al segle XVI.
  • Period: 1301 to 1430

    Anselm Turmeda

    Escribía en diveres llengües.
    Tenía una sòlida formació universitària.
    Assoleix un gran prestigi que mantindran fins i tot després de la seva mort.
    És l’exemple més representatiu d’aquesta crisi ideològica per la seva conversió al mahometanisme.
    Obra més coneguda: la Disputa de l’ase
  • Period: 1301 to 1400

    L’anònim Blandín de Cornualla o La Faula

    A Catalunya, la matèria de Bretanya és present en poemes narratius del segle XIV escrites per Guillem de Torroella.
  • Period: 1301 to 1400

    La literatura satírica

    Al segle XIV es va iniciar l’escola Valenciana d’escriptors dins dels nuclis burgesos, dinàmics i pròspers.
  • 1305

    Desconhort

    Desconhort
    es plany que cap poderós no se l’escoltava
  • Period: 1308 to 1316

    Intervé polèmica contra els averroistes

    L’any 1311 redacta el llibre del naixement de l’infant Jesús i el Fantàstic
  • 1325

    Llibre de Ramon Muntaner

  • 1325

    Crònica de Ramon Muntaner

    Crònica de Ramon Muntaner
    • És considerada la millor i la més emocionant de totes.
    • Iniciada a la seva alqueria de Xilvella, a Horta de València.
    • Abasta desde l’engendrament de Jaume I fins a la coronació d’Alfons el Benigne.
    • Els passatges més importants de la Crònica descriuen l’expedició dels catalans a Orient comandats per Riger de Flor.
    • Utilitiza procediments joglarescos i un llenguatge viu i col•loquial.
  • Period: 1330 to 1409

    Francesc Eiximenis

    Escribía en diveres llengües.
    Tenía una sòlida formació universitària.
    Assoleix un gran prestigi que mantindran fins i tot després de la seva mort.
    Va concebre la seva obra amb l’intenció de posar a l’abast del poble el saber cristià acumulat a les universitats i als monestirs.
  • Period: 1335 to 1413

    Jaume March (oncle i pare)

  • Period: 1338 to 1413

    Pere March

  • Period: 1340 to 1413

    Bernat Metge

    És el més representant més destacat de l’Humanisme català. Les seves obres, escrites en vers i de temàtica medieval són: la Medicina de pecat, sàtira dels tractats sobre el mal d’amor, el Llibre de Fortuna e Prudència, sobre la prudència divina, i el Sermó, on dóna consells que tenen poc a veure amb la moral cristina
  • Period: 1349 to 1385

    Crònica de Pere el Cerimoniós

    Té com a proposit justificar la política reial. Supervisada pel mateix monarca.
    Narra la reincorporació del regne de Mallorca i la guerra contra els nobles rebels a València i Aragó.
  • Period: 1349 to 1385

    Llibre de Pere

  • Period: 1350 to 1419

    Sant Vicent Ferrer

    Escribía en diveres llengües.
    Tenía una sòlida formació universitària.
    Assoleix un gran prestigi que mantindran fins i tot després de la seva mort.
    És el millor exemple de l’art de la predicació, de gran importància a la baixa edat mitjana.
  • Period: 1375 to 1440

    Andreu Febrer

    • Va introduir la Divina Comèdia, de Dant, a una llengua neollatina, el català, per primera vegada en vers.
    Obra en la qual s’ esdevenien les influències dels poetes italians (Petrarca)
  • 1399

    Lo somni

    Lo somni
    Metge redactà la seva millor obra mestra, Lo Somni, per defensar-se de les acusasions d’haver col•laborat en l’assasinat del rei Joan I i alhora aconseguir la protecció del nou rei, Martí l’Humà. Consta de quatre llibres escrits en forma de diàleg entre l’autos, que és a la presó, i tres personatges que se li apareixen mentre dorm: el difunt Joan I, i les mítiques d’Orfeu i Tirèsis.
  • Period: 1400 to 1459

    Ausiàs March

    Ausiàs March va néixer a Gandia família de poetes i cavallers.
    Va estar al servei del rei Alfons el Magnànim i es va casar dues vegades amb Isabel, germana de Joanot Martorell, i amb Joana Escorna.
  • Period: 1400 to 1459

    L’estil de March

    Poeta més innovador de la seva època
    va fer perllongar la seva fama durant segles a la tradició trobadoresca i dels poetes del "dolce stilnovo" italià, hi va afegir tot de recursos procedents de la tradició popular.
  • Period: 1400 to 1500

    El Renaixement i el segon Humanisme

    El Renaixement abraça el període que va des del darrer terç del
    segle xv fins als inicis de la segona meitat del xvi.Els escriptors van abandonar el català a favor del llatí i el castellà.Els seus interessos intel·lectuals opten per temes d'interès d'un abast més universal i deixen de banda el país.A partir del S.XVI el llatí va perdre força.El corrent més important del pensament humanista va ser l'erasmisme que comparava les lliçons extretes de la lectura de la Bíblia amb la realitat de l'època
  • Period: 1400 to 1500

    El Renaixement

    El Renaixement abraça el periode que va des del darrer terç del
    segle xv fins als inicis de la segona meitat del xvI. Al final del pe-
    riode es va donar a conèixer el segon Humanisme, ben diferent
    del primer. Els escriptors van abandonar el català a favor del llatí
    i del castellà. Els seus interessos intel-lectuals optén per temes d'in-
    terès d'un abast més universal i deixen de banda el país.
  • Period: 1401 to 1500

    la novel·la de cavalleries

    Gènere narratiu en prosa que s’expliquen les aventures d’un heroi que personifica els ideals cavallerescos: fidelitat, menyspreu a la mort i la defensa del senyor, la dama i els indefensos.
  • Period: 1401 to 1500

    Curial e Güelfa i Tirant lo Blanc

    Totes dues novel·les destaquen pel seu realisme. A part aquestes novel·les, anomenades novel·les cavallerescos, els diferència dels llibres de cavalleries molt comuns en la literatura castellana de l’època que presenten nombrosos elements inversemblants i fantàstics.
  • Period: 1401 to 1500

    Llengua i estil a Tirant lo Blanc

    Tirant lo Blanc representa dos estils ben diferenciats: un estil culte, retòric i barroc, el de l’anomenada “valenciana prosa”, utilitzat en els parlaments, els diàlegs i les lamentacions, i una col·loquial, reflex de la parla viva valenciana, que es percp en els diàlegs breus, els refranys.
  • Period: 1401 to 1500

    El segle d’or valencià

    Al segle XV, Catalunya es veia immersa en una guerra civil i era devastada per un seguit de pestes.
    El Regne de València va encetar un període de gran puixança demogràfica i econòmica que va possibilitar una etapa de grans creacions artístiques i literàries.
  • 1403

    Els cants morals

    Els cants morals
    Poemes dedicats a interrogar-se en la línia de la tradició filosòfica d’Aristòteles i Sant Tomàs sobre els seus sentiments i les seves contradiccions.
  • Period: 1407 to 1478

    Jaume Roig

    Principis del segle XV.
    Mort el 1478.
    Obra escrita en 16.359 versos de quatre síl·labes, una autèntica novel·la envers, predomina la misogínia i un tractament molt realista dels espais i els escenaris on passen les accions.
  • 1415

    Els cants de mort

    Els cants de mort
    Poemes escrits quan ell ja era vell, personifica la mort, arran de la difunció de Joana Escorna.
  • Period: 1433 to 1497

    Joan Roís de Corella

    Nascut a Gandia el 1433.
    De família noble, va ser cavaller i mestre en teologia, i, després va entrar en l’estat eclesiàstic.
    va escriure poesia de tema religiós i profà (“la vida de la sacratíssima Verge Maria, en rims” O el cicle dedicat a l’amor de Caldesa).
  • Period: 1435 to 1462

    Curial e Güelfa

    Novel·la anònim dividida en tres llibres.
    Tema central: la sanció d’un jove de baixa condició social a través de la cavalleria i de l’amor.
    L’estil de curial e Güelfa representa dos vessants: el popular representat per l’ús freqüent de proverbis i de refranys i l’artificiós i erudit, que trobem quan és coronat com el millor poeta i cavaller.
  • 1439

    Recepció dels poems d'Ausiàs March

    Recepció dels poems d'Ausiàs March
    El volum contenia 46 poemes organitzats en els diferents tipus de cants. Al llarg del segle XVI se'n van fer quatre edicions més; ara, però, amb 128 poemes. Tot fa pensar que la disposició que els va donar March era diferent. D’aleshores ençà, tores les edicions modernes de l'obra ausiasmarquina s’han fet segons criteris filologics.
  • 1439

    L'organització dels pomes de March

    L'organització dels pomes de March
    Divida en 4 blocs, cadascún dedicats a les cuatre dames diferentes que va estimar.
    N’amaga l’identitat sota “senhals”.
    Per a March dir amor era dir dona.
  • 1450

    El llarg cant espiritual

    224 versos lliures, on el poeta invoca a Dèu perquè l’ajudi a vèncer la seva mena de religiositat.
  • 1456

    Els origens de la novel•la

    Són traduccions molt lliures a les llengües vulgars de poemes èpics grecs i llatins.
    Anaven adreçades a l’aristocràcia que volia conèixer les històries del món clàssic, però que no sabia llatí i no podia llegir-les directament
  • Period: 1460 to 1468

    Tirant lo Blanc: autoria i datació

    Escrit per Joanot Martorell.
    Joanot li dedicava a l’infant Ferran de Portugal i la presentava com la traducció d’un original anglès.
    L’obra encara no acabada va passar a mans de Martí Joan de Galba que va redactar la part final i la va preparar per a la impremta. (1490) impresió
  • 1490

    Tirant lo Blanc: fortuna literària

    Tirant lo Blanc: fortuna literària
    Va ser una novel·la d’èxit.
    Miguel de Cervantes li va dedicar elogis en el Quixot.
    S’ha traduït a l’anglès i el xinès i se n’han fet adaptacions infantils, teatrals i en còmic.
  • 1500

    La Poesia del Renaixement

    La Poesia del Renaixement
    Els poetes renaixentistes catalans van intentar fer una síntesi d'elements de la darrera edat mitjana i d'elements nous.L'únic poeta renaixentista total va ser
    Joan Boscà, que va escriure en castellà. Van predominar quatre
    tendències:La persistència de la tradició medieval i, especialment, de l'ausiasmarquiana.
    - El corrent satíric valencià.
    - Els intents de renovació mètrica a partir de models italians.
    - La imitació de la poesia de tipus popular i tradicional.
  • 1500

    El Teatre del Renaixament

    El Teatre del Renaixament
    En el teatre es va imposar el model de fer expressar els personat-
    ges de manera bilingüe. En la cort valenciana de Germana de Foix es van representar peces. com La Vesita (1524), del també poeta Joan Ferrandis d'Herèdia (1480-1549), i El Cortesano (1535), de Lluís del Milà (C. 1500-c. 1561).Ja dins l'esperit de la Contrareforma, cal destacar dos actes sacramentals: L'Església militant i El castell d'Emaús (I575), de l'editor,poeta i dramaturg valencià Joan Timoneda (1518/1520-1583)
  • 1500

    La prosa del Renaixement

    La prosa del Renaixement
    Cristòfol Despuig (1510-1561/80), cavaller i humanista, en Los
    col·loquis de la insigne ciutat de Tortosa.va exposar moltes de les idees de l'erasmisme. Ja en plena Contrareforma, Pere Gil (1551-1622), jesuïta i membre del tribunal de la Inquisició, va escriure una Geografia de Catalunya (1598-1600) i Jeroni Pujades (1568-1635), una Crònica universal del Principat de Catalunya i quatre volums del Dietari que abracen de 1601 a 1630.
  • 1500

    El teatre

    A partir del segle XVI, l'extensió del conreu dels entremesos medievals va ser amplissima. Al Principat van prendre
    el nom de sainets. Eren peces dramàtiques breus, escrites en
    vers o en vers i prosa. Se solien representar com a complement o
    intermedi d'una obra més llarga i descrivien els costums de les classes a què anaven destinats.
  • 1500

    La poesia

    A partir del segle XVI, la poesia es va manifestar a través d'una gran varietat de gèneres i, a excepció del goigs, editats
    en fulls volants, es va transmetre oralment.(els goigs,les nadales,les cançons de pandero, els romanços)
  • Period: 1505 to 1567

    Pere Serafi

    d'ascendència grega i pintor de renom, és el poeta més representatiu del període. Les seves poesies catalanes també va escriure'n en castellà van ser recollides en Dos libres de poesia vulgar en llengua catalana.
  • Period: 1514 to

    Joan Pujol

    va traduir perfectament
    els ideals contrareformistes. Es autor del poema èpic Lepant
    (1573), que exalta la figura de Joan d'Àustria, com a model de la
    Contrareforma, i incorpora ja diversos elements barrocs.
  • Period: 1582 to

    Francesc Vicenç

    Conegut amb el sobrenom de "el Rector de Vallfogona", Garcia va
    conrear la poesia. Va escriure sonets, dècimes, romanços mitològics i "letrillas".Els temes que va tractar van ser els típics
    de l'estètica barroca: el desengany, el pas del temps, la soledat, la
    mort. va originar una poesia burlesca, obscena i escatològica. Aquesta poesia va ser la més coneguda de la seva producció i va arribar a tenir nombrosos seguidors i imitadors.
  • El Barroc

    El Barroc
    Cal destacar de l'estil barros:
    - El contrast entre conceptes transcendents (vida/mort), o entre conceptes més a l'abast (llum/ombra; delicadesa/grolleria;bellesa/lletgesa).
    - La déformació a dos nivelis, un de realista, pel qual s'arribava a
    la caricatura, i un altre d'idealista.
    - L'artificiositat: a més dificultat comprensiva, més bellesa.
    - L'exageració, amb l'ús extrem de la hipèrbole
    - El dinamisme i el vitalisme, basats en l'alteració de l'ordre
    sintàctic (hipèrbaton).
  • Period: to

    La il·lustració i El Neoclassicisme

    Els Països Catalans van rebre els aires de la il·lustració sobretot per mitjà de les universitats de València i de Cervera; la resta d'universitats havien estat clausurades per Felip V. La tasca erudita i investigadora es va dur a terme gairebé exclusivament en castellà i llati.
  • Period: to

    Francesc Fontanella

    La poesia d'aquest escriptor és bàsicament de temàtica amorosa (pastors, nimfes...), seguint el model de Garcilaso de la Vega, però elaborada amb tècniques barroques És autor de dues peces teatrals: Amor, fermesa i porfia, tragicomèdia amb molts ingredients bucòlics, i Lo desengany, escrita cap al 1650. El tema central d'aquesta última desenrotlla les noces de Venus i Volcà i el desengany de Mart, antic
    amant de Venus
  • El Teatre del S.XVIII

    El Teatre del S.XVIII
    Durant el segle XVII van conviure el teatre de tradició popular, el
    barroc i el nou (el neoclàssic).Un nombrós grup d'autors es va dedicar a traduir i adaptar al català obres dels millors autors francesos (Corneille, Racine, Voltaire….). A Menorca, a part d'autors francesos, en van traduir d'italians (Goldoni, Metastasio..) i escriptors com Joan Ramis van donar les obres de més qualitat
    de tota la centúria: Arminda (1775), Rosaura (1783) i la tragèdia
    Lucrècia (1769).
  • Period: to

    Baldiri Reixach

  • Period: to

    Calaix de sastre

    del baró de Maldà
  • L'ensenyança de minyons

  • La rondalla de rondalles

    del valencià Lluís Galiana (1740-1771)
  • La Poesia

    La Poesia
    La primera meitat de segle XVII va estar dominada pel conreu d'un tipus de poesia que seguia la preceptiva i el gust barrocs, que prenia un to narratiu, satíric, didàctic.Entre els poetes cal destacar l'obra dels menorquins Joan Ramis (1746-1819) i Antoni Febrer i Cardona
    (1761-1841). Cap a finals de segle, alguns poetes, com Ignasi
    Ferreres (darreries del segle XVII) i Antoni Puigblanch (1775-
    1840), van començar a manifestar en els seus poemes.
  • Gramatica i apologia de la lengua catalana

    de Josep Pau Ballot (1747-1821)