L5ACR1_Activitat segones avantguardes Saiat Yagüez López IOC

By Saiat
  • CARACTERÍSTIQUES PRIMERES AVANTGUARDES (Resum per donar context a les segones avantguardes)

    CARACTERÍSTIQUES PRIMERES AVANTGUARDES (Resum per donar context a les segones avantguardes)
    -Avant-garde= destacament militar avançat. Polítiques i moviments culturals progressistes. Moviments creatius entre 1905 i 1945.
    - Qüestionaven tot el que era tradicional i acadèic, cercant la provocació sistemática mitjançant l’experimentació artística constant.
    -Cerquen la novetat i l’originalitat i la polèmica
    -Llibertat de composició i interpretació.
    -Innovació de gèneres, forats materials i estils artístics.
    -Escultura i pintura van: principals camps d’experimentació artístic.
  • ESTILS ARTISTICS (1905-1924)

    ESTILS ARTISTICS (1905-1924)
    -1905: Fauvisme i Expressionisme.
    -1907: Cubisme.
    -1909: Futurisme.
    -1910: Abstracció.
    -1916: Dadaisme.
    -1924: Surrealisme.
  • ESTIL: FAUVES (FAUVISME).

    ESTIL: FAUVES (FAUVISME).
    -1r que va trencar amb la tradició.
    -Moviment de síntesi, ja que va conservar elements del s.XIX de l’impressionisme, postimpressionisme i simbolisme.
    -Reacció contra l’impressionisme a favor del color i de l’objecte.
    -S’inicia al Saló de Tardor (París) l’any 1905.
    -Fuig de representar la realitat.
    -Color s’independitza de l’objecte
    - Llum i ombra=contrastos de colors. No taques fosques.
    -Es pinten objectes quotidians.
  • EXPRESSIONISME

    EXPRESSIONISME
    -Alemanya=gran desenvolupament industrial de finals del s.XIX:una gran deshumanització social.
    -Estat d’ànim tens i angoixant-pintura expressionista.
    -Expressió d’una realitat viva: la por, la misèria del proletariat...
    -Punt de partida del moviment: pintor noruec Edvard Munch i la seva obra El crit.
    -Temes: intenten representar els problemes socials i col·lectius de la societat en que viuen, busquen la llibertat total de l’individu...
  • ESTIL: CUBISME

    ESTIL: CUBISME
    -Precursor: Paul Cézanne i influència de les cultures primitives.
    -Caracter: fragmentació geomètrica de l’espai. Perspectiva única.
    -Temes: retrats i objectes quotidians dipositats a taules.
    2 fases:
    -Cubisme analític (1907-1911) Objecte s’analitza, es desfà i el
    color es redueix, s’apaga i s'utilitza la gamma de grisos, blaus, ocres...
    -Cubisme sintètic (1911-1914) Pintor substitueix petits fragments per plans més amplis i la gamma de colors es fa més rica. No analitzen l'objecte.
  • ESTIL: FUTURISME

    ESTIL: FUTURISME
    -París amb Filippo T. Marinetti el 1909.
    -Trencar amb el passat i exaltar la tecnologia, la màquina i la modernitat.
    -Sensació de moviment, de canvi i transformació.
    *Pintura metafísica: (1914)
    Deriva del Futurisme. Representa una realitat inquietant, amb
    representacions fantàstiques i espais inventats, volent mostrar el que oculten els nostres pensaments.
  • ESTIL: ABSTRACCIÓ

    ESTIL: ABSTRACCIÓ
    -Considerat el moviment més trencador del segle XX. L’inicià Wassily Kandinsky (1910). Abandonà la figuració per influir en l’ànima de l’espectador a través de la forma i el color.
    Altres corrents abstractes van ser: el Constructivisme (1913), el Suprematisme (1915) russos i el Neoplasticisme holandès (1917).
  • W. KANDINSKY: COMPOSICIÓ IV

    W. KANDINSKY: COMPOSICIÓ IV
    -Estil:abstracte. Oli sobre tela. 1,59 x 2,50 m. Localització: Düsseldorf.
    Elements:
    -Esquerra:dos genets sembla lluita damunt l’arc iris.
    Dues barques amb rems. Centre el que sembla un castell culmina una muntanya blava. Davant la qual tres cavallers (cosacs) subjecten dos standarts.
    -Dreta: figures estirades a terra. Muntanya dentada
    -Colors vius i contrastats+càlids: grocs, ataronjats i vermells+freds: blau i el verd= conjunt harmoniós.
    2 parts:
    -Dreta-dinamisme
    -Esquerra-serenitat
  • Wassili KANDINSKY

    Wassili KANDINSKY
    (Moscou 1866, Paris 1944)
    -Pioner en la creació de l’art abstracte.
    -Abandonà:carrera de dret per començar una trajectòria artística: figures claus de l’art del segle XX.
    -Cofundador junt amb Franz Marc grup expressionista alemany Der Blaue
    -Reier (El genet blau) arribant posteriorment a l’abstracció.
    - 1ª Guerra Mundial va tornar a Moscou, però la no adhesió al principis artístics del regim comunista: tornar Alemanya on va exercir com professor Bauhaus.
  • FORMES ÚNIQUES DE CONTINUITAT EN L’ESPAI. UMBERTO BOCCIONI

    FORMES ÚNIQUES DE CONTINUITAT EN L’ESPAI. UMBERTO BOCCIONI
    -1,11 X 0,88 m. Localització: Moma. Bronze/fosa.
    -L’obra vol presentar la imatge de l’home
    modern , Un ésser anònim que viu a una
    gran ciutat, que viu al seu temps,
    protagonitzat per la màquina, de tal forma
    que l’home és semblant a una màquina, un
    organisme mecànic. També pot recordar la figura d’un guerrer
    si es pensa en l’exaltació del militarisme
    que van fer els artistes futuristes.
  • UMBERTO BOCCION

    UMBERTO BOCCION
    -Principals exponents del Futurisme, La seva obra
    es mou dins de creació escultòrica i pictòrica.
    -Va col.laborar “El Manifest de la pintura futurista”1910 i “manifest de l’escultura futurista” 1912.
    -Segons aquests , l'artista modern havia d'alliberar-se dels models i les tradicions figuratives del passat, i centrar-se únicament en el món contemporani, dinàmic i en contínua evolució..
  • ESTIL: DADAISME

    ESTIL: DADAISME
    -Moviment de Suïssa (1916), Europa:en guerra. Paraula "dada" trobada per Tzará quan va obrir un diccionari (cap significat).
    -Gestos i manifestacions provocadores, creant una espècie d’antiart: lluita contra tot el preestablert, l'art=acte de rebel·lia.
    -Dada: forma de viure i un rebuig de tota tradició o esquema anterior.
    -El moviment dadaista: antiartístic, antiliterari i antipoètic: qüestionen existència de l'art, literatura i poesia.
    -Marcel Duchamp, Francis Picabia, Jean Arp...
  • ESTIL: SURREALISME

    ESTIL: SURREALISME
    -Apareix amb el primer manifest surrealista d'André Breton.
    -“Surrealisme, nom masc, automatisme psíquic pel qual s’intenta expressar verbalment/escrit l’autèntica funció del pensament. Pensament dictat en absència de tot control exercit per la raó i al marge de tota preocupació moral o estètica”
    -1930 Bretón-segon manifest.
    -Influència: teories psdicoanalítiques de Freud.
    -Pinten formes allargades, espais buits...
    -Dalí, Miró, René Magritte, André Masson...
  • LA PERSISTÈNCIA DE LA MEMÒRIA. DALÍ

    LA PERSISTÈNCIA DE LA MEMÒRIA. DALÍ
    -Localització: MoMA. Estil: surrealisme oníric. Dimensions: 24 cm x 33 cm. Oli sobre tela.
    -Dibuix precís. Els colors brillants i lluminosos. Color ric i variat. Realisme gairebé fotogràfic en els objectes i paisatges. Pinzellada plana i precisa.
    -Paisatge de capvespre. Rellotge de butxaca tou. Centre un cap tou amb un gran nas del qual surt una llegua carnosa i llarga. No té boca i el coll es perd en la foscor.
  • DALÍ

    DALÍ
    -Principal representant surrealisme. Pintor, escultor, decorador, escriptor i pensador català.
    -Un dels millors pintors catalans.
    -Encara que els seus principals mitjans d'expressió van ser la pintura i l'escriptura, també va fer incursions en els camps del cinema, l'escultura, la moda, la joieria, la decoració, la publicitat...
  • EL PROFETA. PABLO GARGALLO

    EL PROFETA. PABLO GARGALLO
    -2,35 X 0,65 m. (Grans dimensions). Museu Nacional Reina Sofía (Madrid). Museu Gargallo (Saragosa). Bronze/fosa.
    -El significat s’ha de relacionar amb el context històric i l’any en que va ser feta l’obra. 1933 els feixismes ja s’havien instal·lat en alguns països europeus i la societat espanyola es començava a polaritzar entre dreta i esquerra, per això es podria interpretar l’obra com una advertència sobres les dictadures i un avís profètic sobre el futur. Caràcter: dur i agressiu.
  • PABLO GARGALLO

    PABLO GARGALLO
    -Pares traslladaren Barcelona quan tenia 7 anys: escultor català, però mai va perdre les arrels amb el seu poble natal.
    -Comença la seva producció i formació artística en els
    ambient modernistes de l’època.
    -Torna a Barcelona: 1a exposició individual, i col·labora amb l’arquitecte Domènech i Montaner també va col·laborar a l’Hospital de Sant Pau de Barcelona i escultures interior Palau de la Música Catalana 1904.
  • NIT DE LLUNA. LEANDRE CRISTÒFOL

    NIT DE LLUNA. LEANDRE CRISTÒFOL
    -Fusta i fusta pintada.71 x 40 cm. Estil: Surrealisme. Localització: MNAC de Barcelona.
    -Reprodueix el món de l’inconscient de l’artista, records amb la família, nits d'estiu...
    -Per aquest motiu va escollir uns elements molt senzills per tal que la llum de l’ou de sargir i del fus reproduïssin de la forma més exacta
    possible, aquell somni d’infantesa.
  • LEANDRE CRISTÒFOL

    LEANDRE CRISTÒFOL
    -Os de Balaguer (Lleida)1908 família pagesa. Influències entorn
    rural:curiositat-arts manuals. 1922-Lleida per aprendre ser fuster.
    -Trajectòria artística: gran diversitat d’exposicions individuals i col·lectives Catalunya i París i altres.
    -La guerra civil:aturada treball escultòric, fins 1952-viatjà a París amb una beca. 5 anys després torna a la seva feina
    experimental.
    -1983:creu de Sant Jordi. 1990:Premi Nacional de les Arts
    Plàstiques.
    -1998 mort a Lleida.
  • Primeres Emissions de TV

    Primeres Emissions de TV
    Primeres emissions de TV de forma experimental i restringida a Gran Bretanya i EUA
  • GUERNICA. PICASSO

    GUERNICA. PICASSO
    -Localització: Museu d’Art Reina Sofia. Estil:cubisme, surrealisme,
    expressionisme. Dimensions:3,51 m x7.82 m. Oli sobre tela.
    -La dona aixeca els braços:dolor físic. Dona fuig: gent que són perseguits i marxen. Extrem amb nadó:dolor psicològic de perdre els éssers estimats. Dona cap finestra i porta la llum: dóna noticia al món. El soldat terra:víctima de la guerra. Soldat:Espanya que està dividida. Cavall:població civil. Toro:força bruta o resistència població que no serà vençuda.
  • PICASSO

    PICASSO
    Picasso:Barcelona i de seguida interès pintura. Diverses etapes: etapa més realista, impressionistes i postimpressionistes-París. Èpoques:la blava, la rosa...Va experimentar amb el cubisme.
    Barcelona i París=nombre d’influències.
    Picasso no va abandonar la seva implicació ideològica, i afiliat:partit comunista francès, uyilitzava art com a element de propaganda i com a instrument contra la guerra. També en aquesta etapa les seves obres eren molt properes a les de Velázquez.
  • Segona Guerra Mundial

    Segona Guerra Mundial
    Conflicte bèl·lic que va implicar la majoria de les nacions del món incloent-hi totes les grans potències. La guerra va implicar uns 100 milions de militars i fou causa de la mort d'entre 50 a 60 milions de persones la major part civils, el 3% de la població mundial de l'època; esdevingué així el conflicte més mortífer de la història humana i el primer (i per ara únic) en què es van usar armes nuclears.
  • CARACTERÍSTIQUES SEGONES AVANTGUARDES

    CARACTERÍSTIQUES SEGONES AVANTGUARDES
    -Fa referència conjunt de moviments artístics que van apareixer en el període compreès entre la 2a guerra mudial el final de dècada dels 60.
    -Europa:aparició informalisme.
    -Estats Units:aparició expressionisme abstracte
    1.L’Informalisme.
    2.L'Expressionisme abstracte.
    3. El Pop-Art.
    4. El Nou Realisme francès.
    5. L’Abstracció postpictòrica i Minimal Art.
    6. Art acció i art conceptual.
    7. Art cinètic o Pp-Art.
    8. Art povera.
    9. Hiperrealisme i Fotorealisme
    10. Individualistats artístiques
  • ESTIL: INFORMALISME

    ESTIL: INFORMALISME
    -Apareix abans del final de la II Guerra Mundial. Terme definit per Michel Tapié-1951.
    -Pintura abstracta que barreja gran quantitat de pigment amb materials diversos, com vidres, sorra, carbó... per donar relleu a les obres.
    -Cada pintor té la seva empremta personal (collage, grattage, frottage o dripping).
    -Jean Fautrier (1898-1964). Sempre fa referències al món figuratiu i subratlla la importància de la matèria.
  • Galería Arts of the city

    Galería Arts of the city
    Galería d'art oberta a Nova York per la Peggy Guggenheim
  • Bombardejos atòmics d'Hiroshima i Nagasaki

    Bombardejos atòmics d'Hiroshima i Nagasaki
    Els bombardejos atòmics d'Hiroshima i Nagasaki es produïren el 6 (Hiroshima) i el 9 d'agost de 1945 (Nagasaki) per iniciativa del govern dels Estats Units, seguint l'ordre del president, Harry S. Truman, després que els dirigents japonesos ignoressin la Declaració de Potsdam.
  • Descolonització de la major part d'Africa i Àsia

    Descolonització de la major part d'Africa i Àsia
    Entre el 1945 i 1965 es va produir la descolonització de la major part d’Àfrica i Àsia. Van aparèixer nous països independents. Aparició del terme del Tercer Món.
  • ESTIL: EXPRESSIONISME ABSTRACTE

    ESTIL: EXPRESSIONISME ABSTRACTE
    -Començà el 1947, quan Pollock va fer el primer dripping. El terme però no és prou exacte ja que inclou diverses tendències: corrent gestual, corrent sígnic o cal.ligràfic i corrent espacialista.
    -Dripping, de Pollock 1947.
    -Action painting o Pintura d’acció. Pintor dins obra..
    -Lligat al surrealisme.
    -Artista:pintant més que amb la mà amb el cos sencer.
    -Tècnica de la pintura embolcallant (all over).
  • Primer manga

    Primer manga
    El 1947 va publicar “La nova illa del Tresor”, va suposar una nova
    forma de dibuixar que va marcar l’estil propi del manga, amb gran
    dinamisme ja que incorporava tècniques cinematogràfiques com
    zooms, canvis de pla..
  • ESTIL: ART ACCIÓ I ART CONCEPTUAL

    ESTIL: ART ACCIÓ I ART CONCEPTUAL
    -Happening: forma d’art en la qual despareix l’objecte artístic tradicional (es desmaterialitza) substituït per un esdeveniment en forma d’espectacle. Les accions, efímeres, només resten en forma de vídeo o fotografies fetes curant la “representació”. Aquest corrent apareix al principi dels anys 50.
    -L’Art conceptual/Art Idea:valora la idea per sobre l’objecte artístic. Representa: culminació procés de desmaterialització de l’obra artística, començat amb l’art minimalista. Joseph Kosuth.
  • NÚMERO 1. JACSON POLLOCK

    NÚMERO 1. JACSON POLLOCK
    Expressionisme abstracte. Oli, esmalt i pintura d’alumini sobre tela. National Gallery (Washington). Gamma cromàtica reduïda. Dens entramat de línees i taques omplen tota la superfície de la tela sense mostrar cap vestigi figuratiu.
    -Significat: difícil d'esbrinar: 1.representació ritmes primaris de la natura. 2.representació dansa. 3.punt de vista més psicològic i emocional. 4.enfocament més social.
    -Funció estètica.
  • JACKSON POLLOCK

    JACKSON POLLOCK
    -Referent expressionisme abstracte. Influències cultura dels indígenes americans. Pintures realitzades amb sorra.
    -1945:allunyà de la figuració i s’endinsa en l’abstracció=noves tècniques com splashing o el dripping.
    -La pintura no es feia amb la mà, sinó amb el gest de tot el cos.
  • FRIDA KAHLO

    FRIDA KAHLO
    -Pintora mexicana. Autoretrats:fantasia inspirada en l’art popular del seu país. 16 anys:ferida en un accident d’autobús:pintar mentre es recuperava. 3anys després al pintor Diego Rivera li ensenya quadres. 1929 es casen.
    -Obra influïda pel marit pinta zones de color amplies i senzilles, creant:estil ingenu.
    -Temes de l'art popular del seu país. Després elements fantàstics, introspectius,utilitza l’espai pictòric i la juxtaposició d’objectes sense sentit:gran impacte relacionat surrealisme.
  • EL MARXISME CURARÀ ELS MALALTS. FRIDA KALHO

    EL MARXISME CURARÀ ELS MALALTS. FRIDA KALHO
    -Realisme social, expressionisme...76 x 61 cm. Oli sobre tela. Mèxic.
    -Blau:serenitat. Groc:possitivisme. Negres:imperialisme. Vermell:perill.
    -Intent de Frida:refugiar-se poques coses que li podien alleugerir el patiment: la ideologia marxista, la fe en la revolució, i la pintura.
    -Esquerra:rius blaus i colom de la pau sobre països Comunistes(Xina, URRS). 2 mans grans-l'ull de saviesa aguanten artista.
    -Dreta: silueta bomba atòmica=amenaça. Dobre l'àliga dels EE.UU amb el cap de l'oncle Sam.
  • ESTIL: NOU REALISME FRANCÈS

    ESTIL: NOU REALISME FRANCÈS
    -Neix a principis dels 60 i coincideix en certs aspectes amb el Pop-Art, tot iles seves grans diferències ideològiques. El Nou Realisme, ja sigui utilitzant el cos humà com a pinzell o remarcant els aspectes més desagradables del consumisme amb l’ús de materials de rebuig.
  • ESTIL: ABSTRACCIÓ POSTPICTÒRICA I MINIMAL ART

    ESTIL: ABSTRACCIÓ POSTPICTÒRICA I MINIMAL ART
    -Sorgiren a mitjans dels 60. S’oposen a l’extrema subjectivitat de
    l’Expressionisme abstracte. L’Abstracció postpictòrica es caracteritza per l’ús de formes geomètriques simples i per franges de colors plans, sense relleu, on no es pot veure el gest de la pinzellada.
  • ESTIL: ART CINÈTIC o OP-ART

    ESTIL: ART CINÈTIC o OP-ART
    3 grups:
    •Obres de caràcter bidimensional o tridimensional amb moviment real i generalment dotades d’un motor. Stabile-mobile de Calder.
    •Obres de tipus bidimensional o tridimensional estàtiques però que
    produeixen efectes òptics. És l’anomenat Op-Art (Òptical-.Art).
    Vasarely.
    •Obres transformables, també bidimensionals o tridimensionals, en les quals l’espectador s’ha de desplaçar per apreciar-hi el moviment.
  • DONA I OCELL. JOAN MIRÓ

    DONA I OCELL. JOAN MIRÓ
    -Parc de l'escorxador (Barcelona). S'inspirà en l'escultura "Femme et oiseau".
    -Encàrreg municipal.
    -Augmentant aquest projecte, l'artista es comprometé a dissenyar tres obres que donarien la benvinguda als visitants de la ciutat segons en el medi en que hi arribessin: terra, mar o aire.
    -Miró lligava el monument amb el costum romà de gravar un fal·lus a les portes d'entrada de les ciutats per desitjar salut i força als que hi arribaven.
  • JOAN MIRÓ

    JOAN MIRÓ
    -Considerat un dels màxims representants del surrealisme. A la seva obra va reflectir el seu interès pel subconscient i pel seu país. Les seves primeres obres:fortes influències fauvistes, cubistes i expressionistes.
    -Va manifestar el desig d'abandonar:mètodes convencionals de pintura, que en les seves pròpies paraules es concreta en «matar-los, assassinar-los o violar-los», per afavorir una forma d'expressió que fos contemporània.
    -Un dels artistes catalans més importants.
  • ANDY WARHOL

    ANDY WARHOL
    -Artista americà i figura més destacada del pop art.
    -Començà:il·lustrador de revistes i publicista després famós com a
    pintor i cineasta avantguardista. Relacions amb famosos.
    -Personatge molt polèmic i criticat per les seves excentricitats.
    -Actualment artistes més influents del s.XX.
    -De petit:malalties dies al llit.
    -Anys 60:quadres de productes americans de consum famosos.
    -Trenca la frontera entre art i vida aconseguint que els objectes d'ús popular i quotidià entressin en els museus.
  • SOPA CAMPBELL'S. ANDY WARHOL

    SOPA CAMPBELL'S. ANDY WARHOL
    -National Gallery of Art (Washington).Estil: pop art.92,1 cm x 61,6cm -Tela-acrílic i tinta serigràfica.
    -Llauna de sopa de tomàquet. Color vermell per la part metàl·lica. Groc per les lletres vorejades filet negre. Rosa per l'escut de
    l'Exposició Universal. Verd àcid.
    -Volia acostar l’art a tothom, atraient a la gent.
    -Objectiu: trencar la frontera entre art i vida, i aconseguir que objectes d’ús popular i quotidià entressin als museus.
  • ESTIL: ART POVERA

    ESTIL: ART POVERA
    -L’any 1967 el crític italià Germano Celant aplegà sota aquest nom totes les obres d’art fetes amb matrials pobres, com sorra, palla, pedres, branques, fullaraca, fragments de metall o vidre. Es pretén trasbalsar el mercat de l’art utilitzant obres sense cap valor artístic. Sobresurten els italians Piero Manzoni (1933-63) i Michelangelo Pistoletto, i el grec Jannis Kounellis.
  • ESTIL: HIPERREALISME I FOTOREALISME

    ESTIL: HIPERREALISME I FOTOREALISME
    -Reacció a la fredor i distanciament de l’art minimalista i conceptual. Molts artistes nord-americans reprengueren la via realista, copiant models fotogràfics de la forma més igual possible.
    -En pintura destaquen: Chuck Close, Robert Nottingham i Richard Estes.
    -En l’escultura hiperrealista destaquen: Duane Hanson i John de Andrea, que crearen estàtues reproduint la figura humana en diverses actituds quotidianes.
  • INDIVIDUALITATS ARTÍSTIQUES (PAU)

    INDIVIDUALITATS ARTÍSTIQUES (PAU)
    -A continuació teniu un dels autors que entren a les PAU però que degut a l'estil tant personal no es poden classificar en cap dels estils de les segones avantguardes, o bé, hem de citar trets molt personals.
    1.FRIDA KALHO
    2.EDUARDO CHILLIDA
    3.LOUISE BOURGEOIS
  • ANTONI TÀPIES

    ANTONI TÀPIES
    -Pintor català més significatiu 2n meitat del s.XX. Interès per la
    matèria. Permeable als esdeveniments polítics i socials del moment.
    -Compromís polític contra la dictadura s’intensifica.
    -Incursions en l’escultura en els anys 80. També ha desenvolupat molt l’obra gràfica.
  • CREU I R. ANTONI TÀPIES

    CREU I R. ANTONI TÀPIES
    -Informalisme. Tècnica mixta sobre fusta. MACBA. 1,62 x 1,62 m.
    -Interpretació:difícil. Llenguatge propi i personal.
    -“A” i “T” inicials del seu propi nom (Antoni) i el de la seva dona (Teresa) i també nom i cognom.
    -La creu: Simbolitza la lluita de dues forces oposades que es troben en un punt. L’unió entre dos elements diferenciats: El cel i terra: espiritual i material.
    -Doble funció: transmetre les seves pròpies reflexions i fer reflexionar a l’espectador sobre la seva pròpia existència.
  • EDUARDO CHILLIDA

    EDUARDO CHILLIDA
    -(1924 – 2002).
    -Està considerat com un dels màxims exponents de l’escultura
    contemporània. Les seves escultures destaquen pel diàleg que estableixen entre la matèria i espai i per la seva harmònica integració en l’entorn, tant en el medi natural com en el urbà.
  • ELOGI A L'AIGUA. EDUARDO CHILLIDA

    ELOGI A L'AIGUA. EDUARDO CHILLIDA
    -Estil:Abstracte. Formigó i acer. Parc de la Creueta del Coll (Barcelona).
    -El significat és difícil de concretar, donat que al ser una obra abstracta, s'aparta d'una realitat identificable i mostra només una realitat física. L’aigua duplica la seva existència, i pel fet de que el mateix autor relacionés això amb el mite grec de Narcìs, podríem dir, que ens presenta l'obra, com un “bell Narcis” immòbil, petrificat, intentant capturar la imatge reflectida en l’aigua de l’estany.
  • LOUISE BOURGEOIS

    LOUISE BOURGEOIS
    -Una de les artistes franceses més importants s.XX. Als 10 anys comença a ajudar a dissenyar tapissos. De petita va descobrir mainadera amant pare i mare ho sabia:la va marcar molt.
    -Matemàtiques avançades i geometria:volia perfeccionar la seva vida=perfecciona el seu estil cubista.
    -Va començar a estudiar art a París.
    -1938:Nova York abandona la pintura, per dedicar-se a l'escultura, caracteritzant-se per tenir una gran habilitat per treballar amb diferents materials amb un estil molt personal.
  • MAMAN. LOUISE BOURGEOIS

    MAMAN. LOUISE BOURGEOIS
    -Museu Gugghenheim (Bilbao). Estil:expressionista. Bronze, acer
    inoxidable i marbre.
    -Totes les potes conflueixen en un cos central de dimensions força més reduïdes. -Homenatge a la seva mare= seva millor amiga, i que, com les aranyes, és deliberada, intel·ligent, pacient, calmada, raonable,
    fina, subtil, indispensable... No obstant, va més enllà, connecta directament amb els traumes psicològics de la infantesa de l'artista.
  • Context de la segona meitat del segle XX (esdeveniments més importants resumits)

    Context de la segona meitat del segle XX (esdeveniments més importants resumits)
    -Guerra Freda (1947-1991):
    -Descolonització: Procés en què moltes colònies europees van obtenir la seva independència, especialment a Àfrica i Àsia.
    -Guerra del Vietnam (1955-1975):
    -Moviments pels drets civils:
    -Revolució Cultural Xinesa (1966-1976):
    -Carrera Espacial:
    -Crisi dels míssils a Cuba (1962):
    -Caiguda del Mur de Berlín (1989):
    -Col·lapse de la Unió Soviètica (1991):